• vera29

Nån som testat zoom tandblekning?

Funderar på att bleka mina tänder och står i valet och kvalet mellan zoom blekning som görs på en timme hos tandläkaren eller skenor som man får med sig hem och som tar en vecka eller två.
    Nån med erfarehet av dessa?
    Hälsningar Vera

• Svar på tråden Nån som testat zoom tandblekning?
  • Lindisen1

Hej vera29!

Jag har testat (testar) lite både och. Jag har nämligen en framtand som är rotfylld, och det innebär tyvärr att den mörknar mer och mer med åren.
    Jag pratade med min tandläkare om blekning, och vi bestämde oss för att jag skulle göra ett litet test.
    Så jag blekte enbart framtanden + hörntänderna med Brilliant Smile (inte riktigt samma sak som Zoom - men ändå en snabbvariant som tar ca 1 1/2 timme direkt hos tandis). Det blev bra resultat på hörntänderna (dock blev de inte kritvita som man kan hoppas, utan ljusaare), men sämre resultat på den rotfyllda som fortfarande är ganska mycket mörkare. Nu betalade jag mindre eftersom jag inte blekte alla tänder.

Jag gjorde även så att jag köpte hem blekmedel + skenor av tandis som jag bleker hemma med. Det kostade 1500:- (då ingår engångsskenor och blekmedel). Man bleker hemma i 10 dagar. Nu har det gått 9 dagar, och jag kan inte påstå att det är ett jätteslående resultat, men tänderna har blivit lite ljusare, och ser fräschar ut. Alltså inte lika gula som jag upplevde dem innan.

Tandläkaren sa innan också att man har kommit fram till att det är mer skonsamt att göra en hemmablekning som tar längre tid, än att göra en snabbblekning hos tandläkare. Däremot så ger ju en snabbleknig mycket bättre resultat - tveklöst!

Summa summarum då - tandköttet blev jättekänsligt, och lite "sönderfrätt" efter tandblekningen jag gjorde hos tandläkaren, så det är fortfarande väldigt känsligt när jag har fortsatt att bleka hemma.
    Men det kan är det ändå värt, för visst var resultatet där bättre än det jag gör hemma.
    Men - hemblekningen har också gett lite resultat, och det är ändå mer skonsamt och billigare.
    Jag har inte haft några ilningar som många upplever vid hemblekning så det har gått helt problemfritt.
    Däremot har jag hört att Brilliant Smile som jag gjorde är bättre än Zoom - för att man får mer biverkningar av Zoom. Och då kan det tydligen ila som bara den.

Brilliant Smile skulle ha kostat mig 4200:- (hos min tandläkare -rek pris är mellan 4900 - 5900 hos andra tandläkare) om jag hade blekt alla tänder.
    Man kan även formgjuta en skena och bleka hemma, men då kostar det ca 3000.
    Min hemblekning kostade 1500:-

Hade jag varit du så hade jag börjat med att testa hemblekning. Nu har ju jag min probemtand som är extra ful, så det var därför jag ville prova något starkare.
    Sen ska man tänka på att alla människor inte kan få kritvita tänder /tyvärr...
    Tandläkaren kan inte garantera att det ger resultat - 5% av befolkningen är resistenta mot blekning (det står i mina papper jag fick hem i blekningskitet), så man vet ju aldrig hur det blir innan!

Det blev en lång harang det här! Hoppas det hjälper dig lite!
    Lycka till! Säg gärna hur det blev sen!

Kramis

Svar på tråden Nån som testat zoom tandblekning?