• Anonym

Lämna luckor i cv ?

Jag ska skriva cv, men vet inte alls hur jag ska göra. Ville därför fråga andra vad er erfarenhet är. Jag är 35, och har både jobbat, skaffat en lång universitetsutb. och nu senast har jag saknat jobb och bott utomlands med min man. Jag har alltså mindre luckor i mitt cv.

En del säger att man måste skriva ned varje liten grej man gjort sedan tonåren, allt för att visa sig oklanderlig. Andra säger att man kan skriva ned det som är relevant för tjänsten, och strunta i övrigt.

Skriver jag vad som är relevant för tjänster jag söker handlar det om utbildning och jobb som är flertal år bakåt. Vad säger arbetsgivare om det, ni som redan sökt? Är det enklare att komma till bemanningsföretag med luckor i cv:et eller måste man alltid förklara ingående?

• Svar på tråden Lämna luckor i cv ?
  • Anonym

Eh... kan du inte sätta upp det som "hemmafru i samband med min makes utlandstjänstgöring" eller "medföljdande under min makes utlandstjänstgöring" eller något sådant? Ett "hål" är det värsta man kan ha ( Förvånad ). Ta inte med sommarjobb typ 3 veckor på strandbadets glasskiosk när du var 17, om det inte är relevant för ansökan.

Sedan kanske du kan skriva något i stil med att "Under min utlandsvistelse ägnade jag mig åt att lära mig om främmande språk och kulturer, och jag deltog också aktivit i X-klubben för utlandssvenskar och arrangerade ofta Y-träffar för sällskapets medlemmar" eller något sådant (om detta nu är med sanningen överensstämmande).

• Anonym

Ja, alla säger ju olika. Klart jag kan beskriva vad jag gjort, gått olika strökurser osv. Men det känns som det kanske inte är populärt att ha spenderat tid på att bo med sin man och plugga diverse distanskurser. Känns inte som något man vill poängtera när man söker ett kvalificerat arbete. När jag gjorde det dåliga valet var det för att jag ändå var arbetslös.

• Anonym

Man kan inte alltid göra det som är "populärt"... det är svårt att kritisera dig för att du vill vara med din man, inte sant? Motsatsen vore en person som väljer bort att ha familjeliv och istället bara arbetar och arbetar, utan fritid eller familj, helst då till låg lön, och som för enkelhetens skull bor i en övernattningsstudio nära arbetsplatsen.

Vad är det du har studerat? Vilket land är det du har varit i? Lärde du dig något nytt språk? Vad är det för jobb du söker? Allt det har betydelse för hur du lägger upp ditt cv.

• Anonym

Och vad var det för val som var "det dåliga valet"?

• Anonym

Det dåliga valet var så klart att ge upp jobbsökandet och vara "hemmafru" ett tag, eftersom jag fått intycket av att det är i princip omöjligt att få ett kvalificerat arbete om man inte haft en sammanhängande karriär direkt efter examen.

• Anonym (GlittrigStrumpa)

Tips..

Låt inte CV't bli för långt. Det ska vara lagom kort - men en stark inledning som gör en intresserad, och avslutas på ett sätt som blir att man känner -"neej,berätta mer om dig själv"
    Utelämna dig lite, men inte helt, de ska lära känna dig på plats, inte skapa en helhetsbild (med förutfattade meningar?) på håll via ett papper..

• Anonym

Så får du skriva "medföljande" istället för ordet "hemmafru" ... hur som helst är det inte omöjligt men du kanske får jobba lite mer med nätverkande och lite mindre med att söka på annons. Vad är det för ämnesområde du söker jobb inom?

• Anonym

Svårt att nätverka när man inte varit inne på arbetsmarknaden på länge. Tänkte söka inom administration, ekonomi osv. och är inte kräsen. Där har  jag både utbildning och gammal arbetslivserfarenhet.

Svar på tråden Lämna luckor i cv ?