• myra i magen

ta med katten 12 timmar i bilen???

jag är så ledsen, min mamma skulle passa katten över jul och nyår när vi ska resa till min mans familj, men nu ska hon resa till kanarieöarna och kan alltså inte. har några olika vänner som har passat katten men eftersom det är just jul och nyår så förstår jag att de inte kan, en som ska till fjällen, en som ska till värmen, en annan som har två katter som tycker det blir för mkt med två veckors passning.

men kan jag ta med katten? 12 timmar i bilen? det är väl ändå djurplågeri? min bror pratade om att man kan ge katten en sömntablett (under inrådan av veterinär självklart) men det känns ändå som alldeles för långt. jag vet verkligen inte hur jag ska göra... help me please!!!

• Svar på tråden ta med katten 12 timmar i bilen???
  • ShuppShupp

Hur brukar eran katt reagera på att åka bil??
    Våran katt tycker ganska mycket om att åka bil så jag skulle nog ha tagit med henne i bilen. Jag skulle ha tagit med ett sele till henne också så att vi skulle kunna rasta henne ibland.

Om ni har en lite större bil så kan ni väl göra en mysig bädd åt den i bagaget och sätt in en kattlåda där också... några leksaker och lite mat. Då tror jag att den får det jätte mysigt.
    Självklar så kommer den väl inte tycka att det är det roligaste de har varit med om men jag tycker inte att det är nåt plågeri. Det är ju mer plågeri att låta katten vara ensam hemma i två veckor

• myra i magen

nä vi skulle ALDRIG lämna katten hemma i två veckor.

han tycker faktiskt om att åka bil, kanske vi ska försöka... det blir lite bättre på nedvägen då vi "bara" åker 7 timmar en dag o sen inte åker resterande timmar förren ett par dagar senare...

hm får fundera lite mer... tack för tipsen!

• mejram

Våra katter har åkt från Malmö till Borlänge och omvänt ett par gånger (ca 8 timmar), både med tåg och med bil. Och det har gått jättebra - de sover hela tiden utan tabletter Fast jag skulle aldrig någonsin ha dem löst i bilen, livsfarligt både för dem och föraren... Nej, de ligger jättebra i sin bur och kurar, den kilas fast rätt bra i mitten av baksätet mot framsätena.

Sen tar man lite raster då man släpper ut dem ur buren och de får klättra omkring i bilen lite, man kan ha en liten låda i beredskap på golvet och självklart vattenskål (som lämpligast töms ut efter varje stopp och fylls på igen från ex en petflaska för att undvika dyngsura bilsäten ). Extra "byte" till buren (handdukar) om det skulle ske en olycka är bra att ha med också. Min erfarenhet är att de varken äter eller dricker särskilt mycket när man är på resande fot och följdaktligen knappt heller behöver gå på lådan. Men det innebär ju också att de är utsvultna när man väl kommer fram, så ett lager med kladdigaste whiskas, sheba eller vad favoriten är är en bra start för att få dem att acceptera det nya stället de kommit till.

God Jul och trevlig resa!

• siamesen

Min kisse(han här brevid) har akt pa smekmanad Paris till Yttersta Wales och det tog sin tid.

Man far ta lite rast och lata katten komma ut i bilen och strâcka pa sig, äta lite, dricka etc..men mest sov han faktiskt och älskade hotellen vi stannade pa

• mejram

Hehe, när jag tänker efter var ju våra kissar också med på vår smekmånad - från vackra dalom, genom mörka värmland, ner till skåneland. Gissa om de blir avis på Paris nu

• Tussetösen

men det finns faktiskt katthotell.... eller någon annan du känner som kan dyka upp en gång var eller varannan dag och kela lite och ge dom mat och allt som behövs...

• Zenobia

Ha en större bur än en vanlig katbur åt misse, sen tar du ut och rastar den emellan åt så går det nog bra. Katter brukar ju för det mesta sova. Mår han illa finns det åksjuketabletter och ge.

• Tussetösen

oj... det lät lite spydigt... menade inte alls så... =)

• Sabirah

om inte min man va rädd för katter så skulle ja passat den åt dig

• siamesen

Var inte avis pa Paris..här finns ju knappt faglar att titta pa för en kisse...Wales däremot var poppis med massa far och djur överallt.

Ta med dig kissen du..sa far den fira jul med er och känna sig trygg med mamsen

• myra i magen

tack för alla svar, det känns mkt mer ok nu för mej.. han tycker verkligen om att åka bil så det borde ju inte vara några problem.

har kollat lite efter katthotell oxå men det känns såklart bäst att ha honom med så jag vet hur det är med honom

• fantasy

tycker katten om att åka bil ; go for it! se bara till att katten har halsband utifall att den skulle smita, händer rätt ofta. Sen är det oxå så att katter brukar oftast trivas bättre och vara lugnare i bilar om dom får sitta löst. Jag transporterar aldrig mina katter i bur för då blir dom både rädd och jalmar medans om dom åker löst så ligger dom och sover på ett ställe dom själv valt, ofta i baksätet eller i mitt knä och bryr sig inte alls om att åka.
    Dock förutsätter ju det att man har 100 % koll på sin katt framförallt då man skall öppna bildörrarna. Det är bra att ha en transportlåda att stänga in dem i innan man öppnar någon dörr.

men är katten rädd för att åka bil, kanske mår dåligt eller bara skriker, ta då inte med den, då mår den bättre att vara hemma och att någon dagligen tittar till den!

• milimina

ha ha ha, jag tänker bara på vilken mardröm det vore att ta med våra två på en så tur - undrar vem av oss som skulle bli galen först! den ena kräks som en fontän och den andra skriker hela vägen oavsett om han sitter i bur eller löst! så här görs inga resor överhuvudtaget... bara de absolut nödvändigaste.

om din katt gillar att åka bil, eller åtminstone inte bryr sej, så är det nog inga problem. men testa först om ni inte haft med den i bil innan, och protesterar den är det snällare att ha en kattvakt till den.

• Zemiramis

ja, tag med katten. jag har rest med mina katter många gånger. enda gången blev x2000 stående pga elfel så resan tog 7-8 timmar ist för 3 timmar. det gick utmärkt även om de var lite sura mot slutet. som det andra säger, ställ en toalåda på golvet vid baksätena eldyl och ha mat och vatten tillgängligt. det kommer gå som smort

Svar på tråden ta med katten 12 timmar i bilen???