Preimeg skrev 2013-01-15 10:00:38 följande:
Hej, jag bor numera i Spanien med min spanska fru och ett barn på snart 3 år och en bebis på 5 månader.Har nu funderat mycket på att komma hem till Sverige för att starta om på nytt. Efter 10 år i Spanien så ligger jag lite efter och har ingen aning om hur jag ska gå till väga. Någon som har suttit i samma båt som kan hjälpa mig på traven,Tack på förhand.
Först så måste ni ju fundera ut var ni ska bo någonstans när ni kommer till Sverige. Efter det så får ni söka uppehållstillstånd för din fru, det kan man göra online numera och det går relativt snabbt. Du kan läsa på migrationsverkets hemsida
www.migrationsverket.se och se vad ni behöver för att ansöka om uppehållstillstånd, om hon kan söka från sverige kanske eller om hon ska söka från spanien. Finns information där och i övrigt så är det väl bara att flytta hit, ansöka om barnomsorg i den kommun ni kommer bo om ni vill att barnet ska gå på dagis, när ni vet var ni ska bo så hittar ni info om barnomsorgen också online via kommunens hemsida. Sedan är det väl så att du/ni ska söka jobb, kontakta även försäkringskassan när ni flyttat till sverige för att din fru eller ni båda ska ha rätt till föräldrarpenning då ni har en liten bebis. Ni bör även ha rätt att få dagar för det äldre barnet då man normalt har rätt till föräldrarpenning tills det att barnet fyller 8 år alt slutar första klass (det som kommer först).
Hoppas lite av detta kan hjälpa dig med hur du/ ni ska gå till väga. Det mesta är sånt du kan hitta information om online.