• Miracle09

Fråga om ersättning och SFI (för EU-medlem)

Hej!

Det är så att jag bor i Spanien med min spanske sambo och vår dotter. Nästa vår planerar vi att flytta (tillbaka) till Sverige. Jag undrar då om min sambo kommer att kunna söka tex. socialbidrag direkt? (Han ska ju såklart börja på SFI direkt.)Eftersom han är eu-medlem, så är han ju inte flykting och får inte introduktionsersättning. Någon som har varit i samma situation eller vet hur man ska gå tillväga?

Vi kommer ju att bo ihop och vi har barn och jag är svensk medborgare och även vår dotter.
    Tacksam för svar.

Mvh,

Caroline

• Svar på tråden Fråga om ersättning och SFI (för EU-medlem)
  • Miracle09

OJ! trodde att det bodde fler utlänningar i Sverige...verkligen ingen som har nån aning? Någon som vet vem man kan kontakta för att få svar? Migrationsverket kanske....

• Miracle09

ok. Tack...blev inte mycket kolkare.. :/ jag får helt enkelt prata direkt med socialförvaltningen eller migrationsverket.

• JTA

Vad är det du inte förstod?

Personer som har uppehållstillstånd och EU/EES-medborgare som är arbetstagare eller aktivt söker arbete har samma rättigheter som svenska medborgare när det gäller ekonomiskt bistånd.

Är han kanske inte arbetssökande om han går på SFI?

I så fall får han väl vara nöjd med att han får gratis utbildning i svenska.

• Koffie

Det här är en typisk fråga som dyke upp med jämna mellanrum i forumet för utlandssvenskar - kolla där också.

Jag tror faktiskt inte han kan få just socialbidrag på stört. Däremot kanske han kan ta ut föräldraledighet för er dotter? Om hon är under 8 år så får ni ut 480 dagar minus det antal dagar ni fått i Spanien. Då ska man i allafall ha möjlighet att få ta ut föräldrapenning på lägsta nivå (180kr om dagen).

För övrigt har kommunerna ingen skyldighet att erbjuda SFI till EU-medborgare, men de flesta gör det gratis ändå.

• JTA

Får jag fråga om du försörjde dig på bidrag någon period i Spanien?

• Miracle09
    JTA skrev 2011-05-12 13:52:34 följande:
    Vad är det du inte förstod?

Personer som har uppehållstillstånd och EU/EES-medborgare som är arbetstagare eller aktivt söker arbete har samma rättigheter som svenska medborgare när det gäller ekonomiskt bistånd.

Är han kanske inte arbetssökande om han går på SFI?

I så fall får han väl vara nöjd med att han får gratis utbildning i svenska.
    Tack för det. Men när jag läser på olika ställen så står det olika. T ex. att han kan få etableringsersättning som flyktingarna får. Sen tror jag han måste vänta 3 månader innan han kan söka nåt bidrag.

Jo, han är jätte nöjd för att han kan studera gratis. Han vill ju såklart lära sig snabbt och börja jobba eller starta eget.
  • Miracle09
    Koffie skrev 2011-05-12 15:55:43 följande:
    Det här är en typisk fråga som dyke upp med jämna mellanrum i forumet för utlandssvenskar - kolla där också.

Jag tror faktiskt inte han kan få just socialbidrag på stört. Däremot kanske han kan ta ut föräldraledighet för er dotter? Om hon är under 8 år så får ni ut 480 dagar minus det antal dagar ni fått i Spanien. Då ska man i allafall ha möjlighet att få ta ut föräldrapenning på lägsta nivå (180kr om dagen).

För övrigt har kommunerna ingen skyldighet att erbjuda SFI till EU-medborgare, men de flesta gör det gratis ändå.
    Ok. Jag har missat den kategorin. Ska kolla där. Vad bra med föräldrar penning. Det visste jag inte. Ja, hon är bara 18 månader. I spanien få man ju bara 16 veckor, så det blir ju en del dagar över. Jag har ju jobbat många år i Sverige.  Tack för infon :)
  • Miracle09
    JTA skrev 2011-05-12 21:56:10 följande:
    Får jag fråga om du försörjde dig på bidrag någon period i Spanien?
    Ja, det får du fråga.
    Nej jag har inte gjort det eftersom jag fick jobb väldigt snabbt. Det ända jag har använt är sjukpenning, när jag varit sjukskriven eller föräldrarpenning. Men om jag skulle vara utan jobb och inte har a-kassa kvar, kan jag få bidrag. Inte mycket, men det är ett bidrag iaf.
  • JTA
    Miracle09 skrev 2011-05-13 14:00:54 följande:
    Ja, det får du fråga.
    Nej jag har inte gjort det eftersom jag fick jobb väldigt snabbt. Det ända jag har använt är sjukpenning, när jag varit sjukskriven eller föräldrarpenning. Men om jag skulle vara utan jobb och inte har a-kassa kvar, kan jag få bidrag. Inte mycket, men det är ett bidrag iaf.
    OK så du har inte legat Spanien till last i alla fall.

Har din sambo jobb i Spanien nu? Vad tycker han om att leva på bidrag? Kvalifikationer? Kan han engelska? Varför inte söka jobb direkt? Hur kommer det sig att du kunde fixa jobb där på stubben men din sambo tydligen först måste ha utbildning (och bidrag)?
  • Miracle09
    JTA skrev 2011-05-13 19:16:39 följande:
    OK så du har inte legat Spanien till last i alla fall.

Har din sambo jobb i Spanien nu? Vad tycker han om att leva på bidrag? Kvalifikationer? Kan han engelska? Varför inte söka jobb direkt? Hur kommer det sig att du kunde fixa jobb där på stubben men din sambo tydligen först måste ha utbildning (och bidrag)?
    Han är arbetslös för tillfället. Nej, han kan väldigt lite engelska och typ ingen svenska. Han har ingen speciell utbildning. Bara gymnasiet. Han måste ju lära sig svenska i vilket fall som helst, men under tiden så ska vi ju söka jobb till honom.
    Jag fick jobb tack vare honom, för han kände chefen på det stället jag fick jobb. (och för att jag pratar svenska, engelska och spanska)
  • Preimeg

Hej, jag bor numera i Spanien med min spanska fru och ett barn på snart 3 år och en bebis på 5 månader.Har nu funderat mycket på att komma hem till Sverige för att starta om på nytt. Efter 10 år i Spanien så ligger jag lite efter och har ingen aning om hur jag ska gå till väga. Någon som har suttit i samma båt som kan hjälpa mig på traven,Tack på förhand.

• mammamia78
    Preimeg skrev 2013-01-15 10:00:38 följande:
    Hej, jag bor numera i Spanien med min spanska fru och ett barn på snart 3 år och en bebis på 5 månader.Har nu funderat mycket på att komma hem till Sverige för att starta om på nytt. Efter 10 år i Spanien så ligger jag lite efter och har ingen aning om hur jag ska gå till väga. Någon som har suttit i samma båt som kan hjälpa mig på traven,Tack på förhand.
    Först så måste ni ju fundera ut var ni ska bo någonstans när ni kommer till Sverige. Efter det så får ni söka uppehållstillstånd för din fru, det kan man göra online numera och det går relativt snabbt. Du kan läsa på migrationsverkets hemsida www.migrationsverket.se och se vad ni behöver för att ansöka om uppehållstillstånd, om hon kan söka från sverige kanske eller om hon ska söka från spanien. Finns information där och i övrigt så är det väl bara att flytta hit, ansöka om barnomsorg i den kommun ni kommer bo om ni vill att barnet ska gå på dagis, när ni vet var ni ska bo så hittar ni info om barnomsorgen också online via kommunens hemsida. Sedan är det väl så att du/ni ska söka jobb, kontakta även försäkringskassan när ni flyttat till sverige för att din fru eller ni båda ska ha rätt till föräldrarpenning då ni har en liten bebis. Ni bör även ha rätt att få dagar för det äldre barnet då man normalt har rätt till föräldrarpenning tills det att barnet fyller 8 år alt slutar första klass (det som kommer först).

Hoppas lite av detta kan hjälpa dig med hur du/ ni ska gå till väga. Det mesta är sånt du kan hitta information om online.
  • Preimeg

Tack så mycket mammamia78, ska checka upp om man kan ansöka uppehållstillstånd direckt från Spanien för att inte behöva vänta i cirka 3 mån innan migrationsvärket godtar uppehållstillståndet, då måste det väl gå fortare att kunna få ut lite på föreäldrarpenning så fort vi kommer upp. Min fru kommer då att behöva plugga SFI på distans eftersom hon är mammaledig, så det blir inte dumt att få in en slant för det. Hadde inte alls någon aning om detta så jag räknade ut antalet dagar vi kan godta i Sverige minus dom dagar vi har fått i Spanien som ligger på 706 dagar för dom två barnen, vilket blev ett stort + för oss att starta.

Lägenheten är fixad så fort vi kommer hem och ett arbete för mig hoppas jag också ska gå lika fort.

Har ju köpt hus här i Spanien så det blir en del pengar att langa ut i månaden :(

Är bara orolig för min fru att hon inte ska hitta något jobb i slutändan nu när jag tjatat så mycket om att åka hem till mitt land (Sverige)för att få mer familjetid och kvalité.

Vi jobbar båda på hotell och arbetstiderna är förfärliga när man har barn så jag har helt enkelt TRÖTTNAT.

TACK IGEN ;)

• mammamia78
    Preimeg skrev 2013-01-19 01:26:18 följande:
    Tack så mycket mammamia78, ska checka upp om man kan ansöka uppehållstillstånd direckt från Spanien för att inte behöva vänta i cirka 3 mån innan migrationsvärket godtar uppehållstillståndet, då måste det väl gå fortare att kunna få ut lite på föreäldrarpenning så fort vi kommer upp. Min fru kommer då att behöva plugga SFI på distans eftersom hon är mammaledig, så det blir inte dumt att få in en slant för det. Hadde inte alls någon aning om detta så jag räknade ut antalet dagar vi kan godta i Sverige minus dom dagar vi har fått i Spanien som ligger på 706 dagar för dom två barnen, vilket blev ett stort + för oss att starta.
    Lägenheten är fixad så fort vi kommer hem och ett arbete för mig hoppas jag också ska gå lika fort.
    Har ju köpt hus här i Spanien så det blir en del pengar att langa ut i månaden :(
    Är bara orolig för min fru att hon inte ska hitta något jobb i slutändan nu när jag tjatat så mycket om att åka hem till mitt land (Sverige)för att få mer familjetid och kvalité.
    Vi jobbar båda på hotell och arbetstiderna är förfärliga när man har barn så jag har helt enkelt TRÖTTNAT.

TACK IGEN ;)
    Kolla arbetsförmedlingens hemsida för jobb också. Du/Ni kan absolut söka uppehållstillstånd från spanien, ni kan söka online sen får hon göra en intervju på ambassaden i spanien om inte hon t.o.m kan göra den i Sverige, ni kan ju även vistas i sverige innan hon får uppehållstillstånd iom att hon är eu-medborgare. Lycka till!
Svar på tråden Fråga om ersättning och SFI (för EU-medlem)