• Anonym (Knölig)

Knöl i handflatan.

Har upptäckt en liten knöl i handflatan.

Den gör inte ont. Knölen sitter precis strax över tummen neråt där den slutar
    liksom mitt i handflatan  lite neråt tummen.

Troligtvis är det bara något man får i min ålder (strax 40år).
    men kan ju vara intressant att höra ändå vad det kan vara  :) 

• Svar på tråden Knöl i handflatan.
  • Anonym (Knölig)
    Anonym skrev 2011-05-05 18:49:04 följande:
    gangliom?
    Ja kanske det - något med artros då.
    Min mamma har artros tror jag.

Kom just på att min morfar hade såna där krok-fingrar,
    som inte går att räta ut - kanske något sånt.
    Lite jobigt då jag har småbarn,
    vill inte bli gammal för tidigt för deras skull ju... 
  • Anonym (Knölig)

Inget man behöver visa upp på VC då gissar jag

• Melnics mamma

Jag hade ett gangliom, va till vc då min knöl ömma. Läkaren sa att IOM jag nästan precis fått barn så kan den gå tillbaka av sig själv, om inte får/kan man opereras. Men min är nu borta

• augustisten

Har du besvär av den kan du visa upp den på VC så gör de en bedömning av vad som kan göras.

Jag har haft en senknuta på handleden och jag fick operera bort den eftersom jag ofta slog i den och den ömmade. "Basen" på den är fortfarande kvar men känns inte alls nu (det var över 20 år sedan jag opererade bort den - var bara 15 år då).

Helt ofarligt är det i vilket fall och det behöver inte alls ha något samband med artros.

• Anonym (Knölig)

Vc säger att det är stress ...

• Anonym (Knölig)

Mina fingrar har också kroknt in mot handflatan t. Jobbigt då tummen på den handen inte funkar... Men som sagt - stress säger vc. Då jag var stressad för 3 år sen.

• Siri123

Jag har ingen aning vad det är. Har också en liten knöl i hanleden , fast strax under lillfingret. Tror inte det har med åldern att öra eftersom jag är 15...

• Påven Johanna
    Anonym (Knölig) skrev 2012-02-01 18:10:53 följande:

Mina fingrar har också kroknt in mot handflatan t. Jobbigt då tummen på den handen inte funkar... Men som sagt - stress säger vc. Då jag var stressad för 3 år sen.

Stress? Det låter totalt osannolikt. Triggerfinger eller differentialdiagnosen "Vikingasjukan" låter troligare. Läs lite här:

www.netdoktor.se/krokigt-finger/
Svar på tråden Knöl i handflatan.