• FruSen

Använda sämre blöjor när man pottränar?

Tösen har varit så himla duktig med att sitta på pottan men nu vill hon inte. Har köpt en toasits också och där sitter hon mer än gärna, dessvärre vill hon då bara torka sig och stoppa papper i toan och se när det spolar. Vill gärna försöka i sommar och se om det går att få henne torr.
    (hon är 2 år)
    Fick tips av en vän att köpa sämre blöjor så att det blir mer obehagligt att kissa i blöjan? Någons om testat? Fungerar det? Vilka blöjor är i så fall dåliga? Vi använder Libero idag.

• Svar på tråden Använda sämre blöjor när man pottränar?
  • mamma39

Enligt min kompis funkade det knepet, hon köpte Huggies och hennes grabb blev torr på två veckor. Får nog också testa det i sommar, vår tjej är två år. Vi använder Pampers i vanliga fall.

• Pratt

Det tipset har jag aldrig hört, men kanske vi oxå bör prova det.
    Även Freja är två år och jätteduktig att kiss på pottan eller "leten"

• annawestergren

När jag fick nog av blöjor som luktade illa och fyllde soppåsarna till bredden så tog jag helt enkelt bara av barnen blöjorna - det är inte skönt att kissa på sig - förslagsvis gör man det när man är ledig någon/några veckor för det händer garanterat olyckor ett par gånger både i byxorna och i sängen, brukar väl oftast ta runt 2 veckor men sen ska det vara ganska lugnt...

Mina grabbar kissade väl i byxorna ganska många gåger och ett tag efter men det är naturligt och an fortfarande hända, men i sängen kissade dom nog bara 2 ggr tror jag, sen lärde dom sig känna att dom var kissnödiga och vaknade...  Jag sa bara en dag när jag fick nog att "nu är ni stora killar och kan gå på toaletten" sen blev det så =) det är egentligen inte mer komplicerat än så - lite mer jobb för oss föräldrar men det kan jag känna att det är värt... Mina var 2 och 3 när jag fick nog! (hade visseligen 2 blöjbarn samtidigt)

Vill du nu inte göra som jag så skulle jag rekommendera tygblöja eller nåt istället - billigare, sämre blöjor kan ge eksem osv ifall hon har känslig hud... 

• Hanna 77

Jag undrar detsamma som TS. Min son är 2 år och 4 månader och han gick på pottan ett tag när han var ca 20 månader men nu är han nästan rädd för pottan och för toaletten (vi har en sådan rng som gör den mindre). När vi byter blöja på honom och tar av den smutsiga blöjan blir han nästan hysterisk och skriker "jag vill ha blöja på mig" så fort den gamla åker av. Det är som att han är rädd att kissa på sig. Jag köpte fina kalsonger med Bamse (hans favoritfigur) på men då blev han skitsur och tog dem av mig och kastade iväg och sa "jag vill inte ha kalsonger". Han har gjort det tydligt att han inte vill pott-träna utan föredrar blöjor. Vi har sagt till på förskolan att försöka få honom att gå på pottan där men han är inte det minsta intresserad. Jag är less på blöjor! Jag har en liten spädis också som använder blöjor så jag skulle gärna se att den stora slutar med blöja nu. Kanske ska testa annawestergrens metod...

• annawestergren
    Hanna 77 skrev 2011-05-06 13:29:08 följande:
    Jag undrar detsamma som TS. Min son är 2 år och 4 månader och han gick på pottan ett tag när han var ca 20 månader men nu är han nästan rädd för pottan och för toaletten (vi har en sådan rng som gör den mindre). När vi byter blöja på honom och tar av den smutsiga blöjan blir han nästan hysterisk och skriker "jag vill ha blöja på mig" så fort den gamla åker av. Det är som att han är rädd att kissa på sig. Jag köpte fina kalsonger med Bamse (hans favoritfigur) på men då blev han skitsur och tog dem av mig och kastade iväg och sa "jag vill inte ha kalsonger". Han har gjort det tydligt att han inte vill pott-träna utan föredrar blöjor. Vi har sagt till på förskolan att försöka få honom att gå på pottan där men han är inte det minsta intresserad. Jag är less på blöjor! Jag har en liten spädis också som använder blöjor så jag skulle gärna se att den stora slutar med blöja nu. Kanske ska testa annawestergrens metod...
    Alla barn är olika - alla mognar olika och man ska aldrig stressa ett barn till en sån här sak. Dessutom är killar oftast senare än flickor, försök göra toa-stunden till något roligt först med blöja på, te sätta sig på toalocket när det är stängt och ta med en bandspelare med barnsåger att sjunga med i, eller stå på toan själv och borsta tänderna, göra toan vanlig i vardagen - det får den att verka mindre läskig sen när det väl gäller... "glöm" stta på honom en blöja nån gång, eller nu när det blir sommar och varmt - låt han gå naken jämt - går han in naken och kissar på golvet eller mattan så torka upp det - no big deal!

Att ett barn tar lite längre tid på sig är inget misslyckande - jag har hört om barn som känt att blöjan varit en tryghet precis som nappflaska och napp - jag har gjort samma sak med dom 2 sakerna till mina barn - men så har jag alltid varit med dom, kastar man bort något kan man få tillbaka det ett par gånger - sen tröttnar jag t.ex och tar inte upp det något mer - samma sak var med amningen med min äldsta - han bet min nåt så fruktansvärt en gång när han var runt året (ja jag ammade han ganska länge) och då sa jag med arg ton i rösten, riktigt på skarpen "aj det där gjorde ont på mamma, nu får du ingen mera tutte" han frågade aldrig om den igen - han var mogen att sluta långt innan det tror jag... Samma sak var med nappen - jag sa "nu tycker jag att ni pojkar är för stora för nappen så jag tycker ni ska kasta den" det tog ungefär 3 eller fyra dagar med några vanliga meningar då och då om dagen när dom hade nappen i mun sen kastade dom napparna självmant i sopen och resten gav dom till katterna på skansen och har inte frågat om dom igen.... Samma sak med nappflaskan, jag sa att dom fick dåliga tänder av att ligga och sova med nappflaskan och jag frågade om dom verkligen ville ha tandtroll som gjorde stora hål i deras tänder - dom svarade nej och började dricka välling i mugg innan tandborstningen efter det.... Sen blev det vatten och det dricker dom fortfarande innan dom lägger sig... (dricka vatten, borsta tändena, gå på toa i den ordningen annars springer dom upp efter 10 minuter igen haha)

Jag tror att allt går bra bara man inte gör någon stor sak av det och kanske bara nämner vissa saker i förbifarten då och då, ett par gånger om dagen tills barnet "tror att det är deras idé" och aldrig göra det till ett misslyckande om dom inte vill helt plötsligt utan bara stärker dom i sitt beslut! Man märker ganska snart om ens barn är mogna eller inte som förälder... 
  • FruSen
    Hanna 77 skrev 2011-05-06 13:29:08 följande:
    Låter riktigt jobbigt... Vår tös är heller inte alls lika positiv till pottan eller toaringen nu, visst, på toan sitter hon gärna men inte alls lika ofta, numera vill hon bara torka sig och spola liksom... Däremot vill vår tjej inte ha blöja på sig! Hon gör precis som er son (inte alltid men mer och mer ofta nu) -skriker och blir nästan hysterisk när man ska ta på en blöja - hon vill INTE ha någon blöja. Jag vet inte vad man ska göra då, allt man gör känns ju galet... Är vi hemma och lediga så får hon såklart springa utan tills hon vill ha den igen, men många av dessa tillfällen inträffar på morgon då man ska iväg till jobb och dagis... Då är det liksom inte läge att kissa i bilen eller i hallen påväg ut osv...
    Vi ska försöka i sommar, ett annat problem som gör mig lite stressad är att vi bor i lägenhet - inte samma möjlighet att springa in och ut Dessutom ska jag jobba heltid HELA jäkla sommaren så jag vet inte när man ska få tid att träna ordentligt...
  • vittra

Ja vi kör ju med tygblöjor och det fungerar ypperligt om man vill ha barnen blöjfria tidigt eftersom de faktiskt känner när något händer. Min personliga åsikt är att de sämsta blöjorna numera är de som är så torra att barnen aldrig känner när de kissar öht, inte tvärtom. Det är naturligtvis inte något bra eftersom barnen då aldrig lär sig förstå sina egna biologiska och mycket naturliga funktioner.

Så sämre blöjor, i egenskapen att man känner det våta, absolut. Självklart hjälper det på traven vid potträning! Det finns ju potträningsblöjor som ju tydligen ska ha just den effekten vad jag förstår?

• FruSen
    vittra skrev 2011-05-06 14:48:11 följande:
    Ja vi kör ju med tygblöjor och det fungerar ypperligt om man vill ha barnen blöjfria tidigt eftersom de faktiskt känner när något händer. Min personliga åsikt är att de sämsta blöjorna numera är de som är så torra att barnen aldrig känner när de kissar öht, inte tvärtom. Det är naturligtvis inte något bra eftersom barnen då aldrig lär sig förstå sina egna biologiska och mycket naturliga funktioner.

Så sämre blöjor, i egenskapen att man känner det våta, absolut. Självklart hjälper det på traven vid potträning! Det finns ju potträningsblöjor som ju tydligen ska ha just den effekten vad jag förstår?
    Precis sådana, alltså där de faktiskt känner att de blir våta, letar jag efter! Vilka märken är av denna typ? Euroshopper, kan det vara nåt? Har aldrig hört om potträningsblöjor, finns det sånt också??
  • vittra
    FruSen skrev 2011-05-06 14:50:31 följande:
    Precis sådana, alltså där de faktiskt känner att de blir våta, letar jag efter! Vilka märken är av denna typ? Euroshopper, kan det vara nåt? Har aldrig hört om potträningsblöjor, finns det sånt också??
    Absolut, finns i de flesta vanliga märken. Libero och Pampers har och även Huggies har jag sett. Säkert många fler också. Heter potträningsbyxor tror jag, så kolla efter det nästa gång. Vet dock inte vad för storlekar, det kanske är för betydligt äldre barn..? För de vill väl sälja blöjor så lång period som möjligt såklart
  • FruSen
    vittra skrev 2011-05-06 14:59:27 följande:
    Absolut, finns i de flesta vanliga märken. Libero och Pampers har och även Huggies har jag sett. Säkert många fler också. Heter potträningsbyxor tror jag, så kolla efter det nästa gång. Vet dock inte vad för storlekar, det kanske är för betydligt äldre barn..? För de vill väl sälja blöjor så lång period som möjligt såklart
    Antagligen, vad knäpp jag var som inte ens kollat efter sånt, var ju och handlade nyss!
    Har automatiskt blivit Libero för vår del så maken arbetar på SCA. Dock gör de kraftliner på hans jobb, men de får ju ändå köpa Libero till rabatterat pris
Svar på tråden Använda sämre blöjor när man pottränar?