• Anonym (orolig mamma)

HJÄLP! Min bebis har en knöl i bakhuvudet :-(

Jag får ärligt talat snart panik. Min bebis är 5 månader och har tidigare haft små knölar i bakhuvudet från och till, ibland i samband med förkylningar - då rörliga knölar. Dom har jag kollat upp på bvc och det har inte varit några farliga knölar.
    Men nu har jag hittat en lite större (som en ärta) bakom högra örat - ORÖRLIG!!!!! Överallt läser jag "om knölen är rörlig är det ingen fara", men denna är alltså helt stenhård och orörlig.
    Hon tog 5 mån vaccin för några dagar sen men annars har hon varit frisk. Allmäntillståndet är bra, hon äter bra och sover som hon ska, har gått upp JÄTTEBRA i vikt, vägde henne denna vecka.

SJÄLVKLART ska jag kolla upp detta, ringer bvc på direkten i morgon!! Men jag klarar inte sluta oroa mig. Är risken jättestor att det är något jättefarligt?

Ååååå, skulle aldrig ha googlat, kom bara in på en massa hemska saker Så snälla, är det någon som varit med om detta? Kan det vara en fettknöl?

• Svar på tråden HJÄLP! Min bebis har en knöl i bakhuvudet :-(
  • Anonym (orolig mamma)

Ingen vänlig person som kan lugna mig lite, lite?

Jag vet att ingen av er kan VETA vad det är, men är risken så stor att det är något jättefarligt? Kan det inte vara något helt ofarligt??!??

• Anonym

ring sjukvårdsupplysningen, 1177, så kan de säkert lugna dig! Det är "läskigt" med små bebisar och jag förstår att du oroar dig, men det är säkert inget farligt. Att den inte rör sig kan ju bara beror på tex stället bulan sitter på tex. Lycka till!

• Anonym (orolig mamma)
    Anonym skrev 2011-05-05 19:56:53 följande:
    ring sjukvårdsupplysningen, 1177, så kan de säkert lugna dig! Det är "läskigt" med små bebisar och jag förstår att du oroar dig, men det är säkert inget farligt. Att den inte rör sig kan ju bara beror på tex stället bulan sitter på tex. Lycka till!
    Ok, men jag är nästan lite rädd för att ringa. Dom kan säkert inte säga så mycket utan att kolla på knölen och då kommer jag bara bli mer orolig....
    Tänkte om någon här visste något eller varit med om detta själv.

Tack ska du ha för att du svarade {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (orolig mamma)

Snälla.....!! Någon?

• Anonym (orolig mamma)

Hallllllllå =(

• Anonym (ok)

Vart exakt sitter knölen? Är den rund, oval eller knölig?

• Meus Veritas

När min son var liten fick han sånna knölar o det var bara svullna költtlar sa de. O de försvann. Men ring 1177 om du är orolig.
    Lycka till

• 82sjo

Är säkert bara en köttel som blivit lite förstorad, så tror inte du behöver vara orolig.
    Men gå till bvc imorgon så kan de känna på den

• Anonym (orolig mamma)
    Anonym (ok) skrev 2011-05-05 20:27:12 följande:
    Vart exakt sitter knölen? Är den rund, oval eller knölig?
    Kanske 2 cm bakom örat ut på huvudet. Det är en rund, hård kula. Inte knölig, den är väldigt "fin". 

Känns som att det sitter mellan skelettet liksom, svårt att förklara, men som att kulan sitter i en grop så att det inte går att rucka på den.  
  • Anonym (orolig mamma)

Men var dom knölarna också orörliga? Hon har haft såna knölar förr men då har man kunnat rucka på dom. Denna knöl/kula sitter fast.

Svar på tråden HJÄLP! Min bebis har en knöl i bakhuvudet :-(