• Anonym (Vill bli...)

Min dröm... Kan den vara förstörd?

Jag har en stor dröm om att , när mina barn är lite äldre ta emot ett barn som behöver ett annat boende.
    Nu är det så att jag och min sambo inte haft någon bra relation på ett tag och det har bråkats regält och mycket oss emellan. Jag har nu vänt mig till socialtjänstens familjerådgivning.
    Nu undrar jag om min dröm om att få ge ett barn som behöver en annan familj att växa upp hos är förstörd?

• Svar på tråden Min dröm... Kan den vara förstörd?
  • morochmer

Nej, det är ingen fara{#emotions_dlg.flower}

/familjehem

• Anonym (Vill bli...)
    morochmer skrev 2011-05-05 20:21:10 följande:
    Nej, det är ingen fara{#emotions_dlg.flower}

/familjehem
    Vad skönt... Tack för svaret. Ett orosmoment mindre iaf Solig
  • smulpaj01

En "rejält bråkig miljö" är väl inte bra för något barn?!
    Tänk även på att placerade barn har gått igenom något fruktansvärt traumatiskt och är i stort behov av lugn och trygghet!

Förstår inte svaret från Morochmer ?

• Anonym
    smulpaj01 skrev 2011-05-07 23:59:50 följande:
    Tänk även på att placerade barn har gått igenom något fruktansvärt traumatiskt och är i stort behov av lugn och trygghet!

Hon sa väl stt detta handladeom när hennes barn är lite äldre,altså inte just nu?
  • smulpaj01

Isåfall var frågan lite konstigt ställd. Menar ts att det kommer stå i soc register angående detta och att dem därav kanske inte blir godkända?

• morochmer

Läs om ts:en.
  • morochmer
    smulpaj01 skrev 2011-05-08 00:06:05 följande:
    Isåfall var frågan lite konstigt ställd. Menar ts att det kommer stå i soc register angående detta och att dem därav kanske inte blir godkända?
    Skyll inte på hur frågan är ställd. Jag har inga problem att förstå. Hon uttrycker sig mycket bra.
  • Anonym
    smulpaj01 skrev 2011-05-08 00:06:05 följande:
    Frågan var inte alls konstigt ställd.....
    Nog kan man om man bli familjehem,även om man för flera år sen,kansje,haft sådana problem som ts beskriver.
  • Mette86

Jag kan inget om sånt här men jag tycker inte det borde påverka. Tvärtom är det väl jätte bra att man vill jobba på sin relation tillsammans :) Borde ses som något positivt!

• Anonym
    Ännu ett klockrent inlägg av "smulpaj" !
    Och vad innebär "en rejält bråkig miljö" egentligen.......
    Absolut en miljö som placerade barn bör och måste undvika och det med hjälp av  oss vuxna!
    Det är en fröjd att läsa dina inlägg "smulpaj" inte bara här utan överlag, du vet verkligen vad du pratar om!
  • Anonym

Vi hade "rejält bråkig miljö" men ändå fosterbarn och helt ärligt var det ingen bra idé. Jag tror att min mamma ville hjälpa andra barn för att hon inte visste hur hon skulle ta itu med den egna familjens problem. Det blev lättare att fokusera på att hjälpa någon annan än att hjälpa sig själv och sina egna barn. Mitt tips är att verkligen kolla av hur dina egna barn verkligen mår först. Lycka till!

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-11 02:26:38 följande:
    Vi hade "rejält bråkig miljö" men ändå fosterbarn och helt ärligt var det ingen bra idé. Jag tror att min mamma ville hjälpa andra barn för att hon inte visste hur hon skulle ta itu med den egna familjens problem. Det blev lättare att fokusera på att hjälpa någon annan än att hjälpa sig själv och sina egna barn. Mitt tips är att verkligen kolla av hur dina egna barn verkligen mår först. Lycka till!
    Oh så bra skrivet!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-11 02:26:38 följande:
    Amen to that! Det känns som att jag kunde ha skrivit det där själv, men vem vet. Du kanske är min syster Glad
  • Frelisac

När man utreder ett familjehem ser man självklart till den nuvarande situationen i familjen - ett familjehemsplacerat barn ska inte komma till kaos. Men man tittar också på tidigare ev kriser - och förutsätter faktiskt att familjen haft sådana. På mitt företag tänker vi i alla fall så att en familjehemsplacering ska ju inte vara första "krisen" som en familj går igenom. Hellre en familj som har erfarenheter av krishantering än en som levt inlindad i bomull. Fokuset i utredningen läggs snarare på HUR man löste krisen snarare än vad den bestod i. Att söka extern hjälp i ett sådant här fall skulle jag bara tyda som något positivt.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-11 01:43:52 följande:
    Absolut en miljö som placerade barn bör och måste undvika och det med hjälp av  oss vuxna!
    Det är en fröjd att läsa dina inlägg "smulpaj" inte bara här utan överlag, du vet verkligen vad du pratar om!
    Jag hoppas att du är sarkastisk Obestämd
  • Anonym
    Frelisac skrev 2011-05-11 06:48:18 följande:
    När man utreder ett familjehem ser man självklart till den nuvarande situationen i familjen - ett familjehemsplacerat barn ska inte komma till kaos. Men man tittar också på tidigare ev kriser - och förutsätter faktiskt att familjen haft sådana. På mitt företag tänker vi i alla fall så att en familjehemsplacering ska ju inte vara första "krisen" som en familj går igenom. Hellre en familj som har erfarenheter av krishantering än en som levt inlindad i bomull. Fokuset i utredningen läggs snarare på HUR man löste krisen snarare än vad den bestod i. Att söka extern hjälp i ett sådant här fall skulle jag bara tyda som något positivt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-11 08:44:15 följande:
    Jag hoppas att du är sarkastisk Obestämd
    Nej varför skulle jag vara det?
    Det är ofta just "smujpaj" har vettiga åsikter!
    Ser ingen  som helst sarkasm i det  jag skrev och Ja jag tycker så!
    Har många gånger läst "smulpajs" inlägg och personen ifråga har sunda åsikter!
    Slutar aldrig förvåna mig över folk som orkar ta sig tid att kommentera som du gör!
    Vad i mitt inlägg hoppades du på va sarkasm?
  • Anonym
    Om man läste ts,handlade dte inte om att ta emot barn just Nu,utan senare!
    Dom hade sökt hjälp med sina problem,och DEt är tecken på styrka!
    Löser man dessa problem,så finns INGA hinderi att senare bli familjehem!!!!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-11 11:20:56 följande:
    Om man läste ts,handlade dte inte om att ta emot barn just Nu,utan senare!
    Dom hade sökt hjälp med sina problem,och DEt är tecken på styrka!
    Löser man dessa problem,så finns INGA hinderi att senare bli familjehem!!!!
    Självklart så finns det INGA hinder NÄR man löst alla sina problem men fram tills dess så ska det vara en omöjlighet då det sista dessa barn ska bli utsatta för är ett disfunkionellt familjehem!
    Stabiltet, trygghet,lugn och vettiga vuxna det är vad dessa barn och även deras föräldrar behöver!
    Då man som familjehem åtar uppdrag i form av både barnet och dens föräldrar/släkt så är det A och O att det inte "bråkas rejalt" !
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-11 11:26:19 följande:
    Självklart så finns det INGA hinder NÄR man löst alla sina problem men fram tills dess så ska det vara en omöjlighet då det sista dessa barn ska bli utsatta för är ett disfunkionellt familjehem!
    Stabiltet, trygghet,lugn och vettiga vuxna det är vad dessa barn och även deras föräldrar behöver!
    Då man som familjehem åtar uppdrag i form av både barnet och dens föräldrar/släkt så är det A och O att det inte "bråkas rejalt" !
    Ja?
    DET är det väl ingen som sagt emot,snarare tvärtom!
Svar på tråden Min dröm... Kan den vara förstörd?