• Angelica77

Vågar man äta all mat i Turkiet?

Vågar man äta glass o typ all mat i Turkiet? Är ju så rädd att bli magsjuk. Är det nåt man ska undvika kanske är lättare att fråga....
    Och om nån vänlig själ vill berätta mer i övrigt om Turkiet så blir jag så glad så. Har bokat vår bröllopsresa dit i Juli-06. Side blir det till....

• Svar på tråden Vågar man äta all mat i Turkiet?
  • Catha82

Vi besökte alanya i våras,,och det är ingen fara att äta maten där *ler*

• Jefa

Så länge allt är genomstekt är det ingen fara. Men ska man äta glass blir det ju på pinne eller i strut. Alltså inte kulglass eller mjukglass.
    Mamma blev sjuk av kyckling när de var där i somras

• Danielle

Du ska inte äta öppen glass, t.ex kulglass och så. Det kan du bli riktigt dålig i magen av. Inte 100% säkert men risken finns. Det du kan äta utan risk för magsjuka är pinnglass som t.ex Magnum, Cornetto m.fl.
    Jag har varit i Turkiet många gånger då jag är därifrån ursprungligen och jag har faktiskt aldrig blivit magsjuk. Tänk bara på att inte dricka deras kranvatten utan köp vatten på flaska.
    Ett annat råd är vaccin, hepatit tror jag att det är.
    Jag själv har inte vaccinerats mot hepatit och risken är väl inte speciellt stor men om man vill vara på den säkra sidan så...
    PRUTA!!!! Ni MÅSTE pruta om ni går på bazarer eller torg.
    Hoppas att ni får en underbar bröllopsresa.

• Catha82

Köp tabletter mot turiskdiaré

• nattinattio

väldigt många blir magsjuka i turkiet (kan inte komma på någon bekants resa eller nån resa man hört talas om där åtminstone någon inte skulle ha varit sjuk)
    däremot finns det även bra (receptfria) medeciner på apoteken utomlands så även där.

mest handlar det nog ändå om tvätta händerna ofta, bara äta riktigt genomstekt mat, inte dricka vattnet, tänka på att inte ha is i drinkar som är gjorda av vanligt vatten, glass enbart i förpackning, osv.. salladen inte sköljd i vanligt kranvatten osv..
    å ja det är ju svårt att veta när man är på restaurang... därför blir trots allt många sjuka.
    hur många det % sett är har jag ingen aning om men nu berättar jag bara vad jag hört å vad läkarna å andra resefolk sagt...
    du kan oxå äta tabletter tex "trevis" (köp på apoteket här börja 2-3 dagar innan) för att motverka magsjuka..

• Catha82

varken jag eller killen blev magsjuka,,och vi tvättade inte händerna speciellt ofta. Jag bad om medum stekt kött och köpte oförpackad glass,,samt frukter på stranden osv osv. Köpte mat från folk som sprang runt med vagnar och sålde..

• Jefa

Danielle
    De tycker ju att man är snål när man prutar

• Meli

Turkiet är ju ett land där man lätt blir magsjuk....salmonella osv, men se bara till att det är genomstekt, och inget kranvatten så klart

• BeDee

Ja som alla säger maten ska vara genomstekt, då är det inget problem, jag blev magsjuk när jag åt kul glass så det ska ni undvika men förövrigt går det mesta bra!

• ming

Jag åt allt jag gillade när jag var i Turkiet.

Catha-> Turkisk, eller turist-diaré?

• greta05

Precis hemkommen från veckas semester i Istanbul,åt allt,fisk,kött&kyckling,även kulglass(dagligen),mat från gatustånd osv.
    Ingen magsjuka!
    Drack inte kranvatten men borstade tänderna med det..
    Tror att det är lite olika för alla,jag verkar ha en mage som tål det mesta..;)
    Finns piller på Apoteket som heter Trevis som är förebyggande&behandling av turistdiarré.

• ymmmi

jag har adlrig heller blvit sjuk där nere och ändå har jag jobbat där under 6 månder tid.
    Du kan äta allt fast du ska undvika att dricka kranvattnet( fast jag gör det)

• Ewis

Har varit både i Marmaris och Side och aldrig blivit dåliga, varken jag eller familjen eller någon annan jag känner som varit där.

Har hört att man ska akta sig för buffemiddagar på hotellen men samtidigt skulle ju det vara katastrof för hotellen om det var dåliga buffeer så alla gäster blir sjuka

Trevlig Resa!

Svar på tråden Vågar man äta all mat i Turkiet?