• Anonym (dåligt behandlad)

deltidsanställd i butik, schema och lagar??

I vår butik har vi fått en ny butikschef nyligen. Hon verkar inte ha nån bra koll på hur man lägger scheman och hur timmarna läggs ut. Vi har ett rullande schema på fyra veckor som går, vi har v1 v2 v3 v4, efter v4 kommer v1 igen och det går runt så hela tiden. Jag har kontrakt på 22 h/ helgfri vecka, snittet under dessa fyra veckor måste motsvara 22 h /v.  Under maj månad har hon plockat bort timmar här och där och i snitt hamnar jag på ungefär 20 t/v.Obs vi har inga röda dagar i maj därför har jag rätt att jobba mina 22h/v. Jag försöker att tala om för henne att hon gör fel men hon påstår att hon gör rätt. Har jobbat på samma arbetsplats i sex år så man har lärt sig ett och annat. Hon har tagit detta i sin tur med sin chef som också påstår att det är rätt. Jag är 100 % säker att jag har rätt men jag når inte till dom. Det intressanta med det hela är att hon har gjort ett korrekt rullande schema på alla andra på vår arbetsplats men på mig har det plockats bort timmar här och där.Hon säger att jag har fått mina timmar!! hahaha Det här är helt otroligt, kan inte förstå att det händer!! Som tur är så är jag medlem i facket så det får bli ett sånt ärende, kanske DO också, behandlar man en gravid kvinna så här??!!!Förvånad
    När det här är löst förväntar jag mig en ursäkt!!Skrattande

Nån annan som varit i liknande situation förut??

• Svar på tråden deltidsanställd i butik, schema och lagar??
  • Blomman80

Hej!
    Jag har varit med om liknande. När jag blev gravid mådde jag kasst i typ 7 veckor och var därför hemma. När jag kom tillbaka hade mina timmar halverats. På kontraktet har jag 12 timmar men har i alla tider jobbat 25. Så hon hade rätt i mitt fall att göra så här. Tyvärr. Hon anställde en ny tjej som fick "mina" timmar och jag har varit och är fortfarande sjukt besviken. Hennes förklaring var att hon inte ville ha så långa timmar att täcka upp om jag blir sjukskriven igen. Nu har det varit en del problem med den nya och jag mår bättre än någonsin i min graviditet. Så när hon behöver ha min hjälp att täcka upp passen som den nya tex inte kan jobba tackar jag nej. Vilket har ställt till det. Men jag är, tack vare denna chef, väldigt omotiverad. Så efter sommaren kommer de nog inte få se mig mer där. Detta till regionschefens förtret. Jag har höjt försäljningen och fått massor med cred för det.

Kan liksom inte ge dig så många råd. Men du har ju facket på din sida så se till att få hjälp! Din chef är ju verkligen ute och cyklar!

• Anonym (dåligt behandlad)
    Blomman80 skrev 2011-05-05 20:44:17 följande:
    Hej!
    Jag har varit med om liknande. När jag blev gravid mådde jag kasst i typ 7 veckor och var därför hemma. När jag kom tillbaka hade mina timmar halverats. På kontraktet har jag 12 timmar men har i alla tider jobbat 25. Så hon hade rätt i mitt fall att göra så här. Tyvärr. Hon anställde en ny tjej som fick "mina" timmar och jag har varit och är fortfarande sjukt besviken. Hennes förklaring var att hon inte ville ha så långa timmar att täcka upp om jag blir sjukskriven igen. Nu har det varit en del problem med den nya och jag mår bättre än någonsin i min graviditet. Så när hon behöver ha min hjälp att täcka upp passen som den nya tex inte kan jobba tackar jag nej. Vilket har ställt till det. Men jag är, tack vare denna chef, väldigt omotiverad. Så efter sommaren kommer de nog inte få se mig mer där. Detta till regionschefens förtret. Jag har höjt försäljningen och fått massor med cred för det.

Kan liksom inte ge dig så många råd. Men du har ju facket på din sida så se till att få hjälp! Din chef är ju verkligen ute och cyklar!
    Tack för ditt svar!! Jag är helt ärligt talat så chockad över att hon inte inser felet utan hon står på sig. Jag kommer att kräva en ursäkt när det här är löst!! Så vidriga människor det finns på den här jorden Kräks
Svar på tråden deltidsanställd i butik, schema och lagar??