• amlesd

Går det att flytta liten björk från skogen och plantera den i trädgården?

Är det svårt att få dem att rota sig där?

• Svar på tråden Går det att flytta liten björk från skogen och plantera den i trädgården?
  • Lena

Det går utmärkt men du får bara göra det om du har markägarens tillstånd

• amlesd
    Lena skrev 2011-05-05 20:38:28 följande:
    Det går utmärkt men du får bara göra det om du har markägarens tillstånd
    Ja, klart med tillstånd.
    Ska det helst vara en liten björk och med behövs det mycket jord med?
  • Lena
    amlesd skrev 2011-05-05 20:59:10 följande:
    Ja, klart med tillstånd.
    Ska det helst vara en liten björk och med behövs det mycket jord med?
    så mycket som möjligt för att få med alla rötter.
  • Frelisac

Se till att få med så mycket av rotsystemet som möjligt. Jag har flyttat många björkar i mina dagar och man kan tycka att det är fjantigt att gräva upp så mycket, men det är helt klart avgörande för om björken ska stå sig. M a o bör björken vara ganska liten ifall du inte ska leja in grävare.

Björkar är JÄTTETÖRSTIGA så du får räkna med att vattna mycket och länge. Ta bort intilliggande grässvål så slipper björken ha konkurren om vattnet.

Du bör flytta en björk när den har "musöron" (alltså i tid för lövsprickning) eller när den tappat löven på hösten.

Lycka till!

• Frelisac

Just ja... Om du är jätterädd om din gräsmatta och inte har blöt lerjord i trädgården, bör du överväga ett annat träd. Just för att björken är så törstig, kan den förstöra intilliggande gräsmatta. Jag har vuxit upp med att springa på knastertorra gräsmattor just för att mina föräldrar hade en massa björkar på gården.

• amlesd

Tack för era svar!

Dum fråga kanske, med vet någon när man kan se om björken har klarat sig?
    Jag menar, vissnar den efter ett par tre dagar eller så?

• mejram

Jag vill också varna lite  för björk. De omöjliggör allt odlande i närheten, vi har en häck som löper från björken och de första tio meterna närmast björken kommer inte häcken över 50 cm, sen tar den ett skutt och växer hög och frodig. Dessutom skräpar björken massor. Det regnar småkvistar både vår och höst.

Men sen är de ju otroligt vackra med sina vita stammar.... 

• amlesd
    mejram skrev 2011-05-12 21:46:35 följande:
    Jag vill också varna lite  för björk. De omöjliggör allt odlande i närheten, vi har en häck som löper från björken och de första tio meterna närmast björken kommer inte häcken över 50 cm, sen tar den ett skutt och växer hög och frodig. Dessutom skräpar björken massor. Det regnar småkvistar både vår och höst.

Men sen är de ju otroligt vackra med sina vita stammar.... 
    Vi har redan en större björk på tomten och det är inte någon skillnad på vår häck.
    Så det är nog olika då.
    Men visst skräpar de och det gör alla träd.
Svar på tråden Går det att flytta liten björk från skogen och plantera den i trädgården?