Hej!
Jag vet inte hur det ligger med till er äggkvalité.. Men just i mitt fall är har det tydligen bilivit lite skillnad när man låtit äggstockarna vila/stängas av och sen kicka igång den som kvalitén blivit bättre. Dessutom började vi med första IVF när jag var 22 år. Är 24 idag. Det med åldern kan antagligen spela in. Dock visade det sig senare att jag hade sköldkörtelproblem, därför åt jag Levaxin och det är en viktig del i vår resa. Här kommer min historia.
ICSI nr 1: P-piller som förbehandling i ca 3 veckor, uppehåll för blödning, på 6:e pillerfria dagen starta med Puregon, enligt korta metoden, på sprutdag 6 lägga till Orgalutran. Fick ut 11 ägg, 9 mogna, 5 befruktade. 1 tillbaka och 1 till frysen. Guldägg enligt de på kliniken. Negativt!
FET nr 1: Hormonstimulerat återföring med Femanest tabletter och progesteronvagitorier. Positivt! Men får missfall i v.8. Jag misstänker sköldkörtelproblem hos mig, som kliniken ignorerat och jag kräver blodprover under pågående missfall, som visar på förhöjt värde. Kräver sedan medicinering med Levaxin, vilket jag får.
ICSI nr 2: Korta metoden med Puregon och Orgalutran. Fick ut 8 ägg, 5 befruktade. 4 delade sig vidare. Fick 2 tillbaka pga sämre kvalité och inga till frysen. Negativt!
ICSI nr 3: Korta metoden med Puregon och Orgalutran. Fick ut 4 ägg, 3 befruktade. Fick återigen 2 tillbaka pga sämre kvalité och inga till frysen. Negativt!
Vid detta laget har vi gjort av med alla landstingsbetalda försök med ett missfall i bagaget, pga klinikens misstag med att inte ha kollat upp mina sköldkörtelvärden trots jag tidigare innan FET bett om detta. Vi får komma på samtal för att diskutera det som varit och hur vi eventuellt ska gå vidare... Samtalet gick bra och några dagar senare får vi besked om att kliniken beviljar oss ytterligare ett till landstingsförsök som kompensation för deras misstag, med både metod- och preparatbyte.
ICSI nr 4: Långa metoden med Suprecur som jag fick spraya fullt 4 veckor innan jag började med Menopur. Fick ut 7 ägg, 6 mogna. 3 blev befruktade. Fick 1 tillbaka och de övriga 2 skulle de odla ett dygn till. Fick sedan besked om att 1 hade hamnat i frysen. Återigen ser de ägget jag får tillbaka och den till frysen som guldägg. Och graviditetstestet visade PLUS!
Nu är jag i vecka 17 och vi hoppas att det ska gå bra denna gången hela vägen!
Men som jag ser det, så är det aldrig fel att prova annan metod, andra preparat om man har kört nästan likadana behandlingar innan. Lycka till!