• Anonym

Obligatoriskt med inflyttningspresent?

Vi flyttade till hus för en månad sedan och många har varit nyfikna på vårt nya boende.
    De har bett att få komma och titta och vi har haft besök varje helg och flera kvällar under vardagarna. Vi har bjudit på nybakat, grillat och annat.
    När vi satt och pratade igår, min man och ag, så sa han att han tyckte att det var konstigt att ingen haft med sig en inflyttningspresent eller blomma till oss.
    Jag har inte tänkt på det, och undrar om det är er vanligt om man har en fest?
    Min man tycker att folk är snåla och vill nu inte ha fler besök som ska titta hur vi bor.

• Svar på tråden Obligatoriskt med inflyttningspresent?
  • 071001

Beror väl på hur ni gör annars med presenter. Jag tycker att det hör till med en blomma, flaska vin eller annan passande present vid inflyttningfester, middagsbjudningar etc.

• Anonym
    071001 skrev 2011-05-06 10:18:46 följande:
    Beror väl på hur ni gör annars med presenter. Jag tycker att det hör till med en blomma, flaska vin eller annan passande present vid inflyttningfester, middagsbjudningar etc.
    Jag bjuder aldrig in mig själv, utan väntar på att bli inbjuden och då tar jag alltid med något om det finns nytt barn, boende, födelsedag el dyl
  • 071001

Precis som jag då ts, passande gåva för ändamålet vid en inbjudan.

• Ramborg

Lite konstigt hade jag nog tyckt att det var. Men jag hade inte slutat umgås.

• Anonym

Vi tar aldrig med oss inflyttningspresenter. Förväntar oss inte att få några heller.

• Alseda

Vi tar alltid med oss inflyttningspresenter. Doftljus, blomma, hembakt bröd, efterrätt.

Fast jag tar med mig presenter var jag än går. Älskar att ge bort saker. Vi har själva svårt att bjuda igen då vi bor så himla litet så då känns det också bättre för mig att bidra till maten eller fikat beroende på vad det gäller.

• sahara

Jag tycker det är självklart att komma med en inflyttningspresent.
    Jag ska snart till en kompis som tagit över en fastighet av sina föräldrar.Hon har byggt om och renoverat om hela huset och har precis flyttat in.Jag tänkte ge henne en fin blomma med kruka eller en presentkorg med gott te, choklad och lite annat gott. 

• Anonym

Kanske beror på ens ekonomi. Våra bekanta har nyss flyttat in i en 4,5 milj villa, själva får vi vända på varje krona för tillfället, så därför känns det lite onödigt att vi ska köpa present till dom, men självklart kommer jag att ge någonting när vi hälsar på men inte presentkort på IKEA för några hundra.

men jag tycker över lag att det presentas lite för mkt, jag tycker man kan hålla sig till sin familj såvida man inte har en väldigt god ekonomi då kan man ju vara mera generös.

• Anonym

Någon liten inflyttningspresent har jag alltid med mig, behöver inte vara något dyrt, men skulle tycka det var pinsamt att inte ha med sig något alls.

• Dory

Det beror lite på.. ibland är man lite tanklös och tänker sig inte för, därför kanske man inte alltid har köpt med någon inflyttningspresent. Är man inte närvarande vid flytten utan hälsar på först ett halvår senare så kanske jag inte tänker på att ta med just inflyttningspresent.

Har flytten varit väldigt närainpå så köper jag och sambon oftast med en fin blomma, någonting som de i blomsteraffären har arrangerat fint i en kruka. 

Samma sak om vi är bortbjudna på middag eller annan festlighet, då köper vi med någonting, kan vara alltfrån chokladask till blommor( eller någonting nybakt el hemmagjord sylt). 

Svar på tråden Obligatoriskt med inflyttningspresent?