• klogu

Ni som jobbar på förskola

Pga min tidigare graviditet (orkar inte förklara, läs min presentation isf) kommer jag få restriktioner efter vecka 12 i min nuvarande graviditet. Det gäller tex att jag inte få jobba med för fysiskt tunga saker. Nu har jag sett en vikarietjänst på en förskola som lockar mig väldigt mycket. Min undran är dock om det är så smart att söka det jobbet eftersom tjänsten gäller from augusti och jag är beräknad till 12 januari (om allt vill sig väl). Ni som jobbar eller har jobbat på förskola, räknas det som ett fysiskt tungt arbete? Jag skulle gissa det...

• Svar på tråden Ni som jobbar på förskola
  • moohl

Enligt försäkringskassan räknar det INTE som ett fysiskt tungt arbete.
    Men visst kan det vara tufft, speciellt på vinterhalvåret (då du kommer vara höggravid). Då är det vinterkläder, regnkläder, kängor som ska av och på, vilket kan vara jobbigt då man är gravid.

Mina två första graviditeter upplevde jag det inte fysiskt jobbigt att arbeta på förskola. Min tredje graviditet tyckte jag det var superjobbigt redan i 6-7e månaden.

Vilken ålder är det på barnen? Ju äldre barn desto lättare för kroppen. Små barn ska det bytas blöja på, bäddas madrasser (som jag tyckte var jobbigt 3e grav.), upp och ner från golvet många gånger /dag.

• klogu

Det är en liten förskola med barn på 1-5 år.

Det var just det att det kommer vara vinter och när jag är höggravid. Kanske blir för mycket...

• Stina31

Om det är tungt är ju lika olika hur mycket olika krämpor man har. Jag jobbar med 2-3åringar och är nu i vecka 32. Generellt är det inte så tungt men jag får sammandragningar när jag ska upp och ner hela tiden, mkt böja sig ner till deras nivå och det är lite svårt att undvika i deras ålder. Om du nu kommer få estriktioner på att inte jobba med något tungt kanske inte förskola är det bästa, tänk när alla overaller och regnbyxor ska på, helst båda samtidigt ovh det ska dras över stövlar osv.

Jag är glad att vädret blir bättre ju större jag blir, hade inte ens fått på mig några vinterkläder själv vid det här laget. Och bara sätta på sig dem hade varit jobbigt.

Svar på tråden Ni som jobbar på förskola