• Irminsul

Vad är skillnaden mellan Shia och Sunni?

Vad är egentligen skillnaden mellan Shiamuslimer och Sunnimuslimer? Jag förväntar mig att sakkunniga personer svarar, och inte att tråden spammas med inlägg från personer som har noll koll, eller som drivs av sina egna fördomar.

• Svar på tråden Vad är skillnaden mellan Shia och Sunni?
  • MiScHoOo
    Irminsul skrev 2011-05-06 14:40:03 följande:
    Vad är egentligen skillnaden mellan Shiamuslimer och Sunnimuslimer? Jag förväntar mig att sakkunniga personer svarar, och inte att tråden spammas med inlägg från personer som har noll koll, eller som drivs av sina egna fördomar.
    lite kortfattat
    Jag är sunnimuslim och vi följer profeten mohammeds alla råd och sätt att leva medan shiamuslim följer profeten hassan we elhosen och tror mer på honom.
  • Irminsul
    MiScHoOo skrev 2011-05-06 14:45:46 följande:
    lite kortfattat
    Jag är sunnimuslim och vi följer profeten mohammeds alla råd och sätt att leva medan shiamuslim följer profeten hassan we elhosen och tror mer på honom.
    Du kanske skrev lite väl kortfattat, för det där låter konstigt faktiskt. Nog är profeten Mohammed den absolut största även bland Shia?
  • MiScHoOo
    Irminsul skrev 2011-05-06 16:07:55 följande:
    Du kanske skrev lite väl kortfattat, för det där låter konstigt faktiskt. Nog är profeten Mohammed den absolut största även bland Shia?
    nja. jag återkommer inom kort när min man kommer hem. han är bättre än mig på att förklara skillnadesn på ett enkelt sätt
  • Serna

Sähär har jag förstått det hela. Det är ingen enkel sak att förklara, det är fortfarande en rätt så infekterad konflikt där båda parter ibland lär sig "hemskheter" om rena lögner om de andra.

Jag inte är muslim, men intresserad av Islam som religion och skulle förenklat förklaradet såhär:

Efter Profeten Muhammeds död uppkom en konflikt om vem som skulle ta över som ledare. Vid ett möte straxt efter hans död blev en av Profetens lärjungar, Abu Bakr, vald till efterträdare, och de som anser honom som den rättmätige efterföljaren kallas Sunni muslimer. Men en grupp muslimer ansåg att Profeten redan hade valt ut en efterträdare, sin svåger Ali. De som valde att följa Ali kallas för Shia muslimer. Sunni muslimer säger ofta att rollen som ledare gick till den som var bäst lämpad, medan shi muslimer kontrar med att det inte har att göra med vem som anses bäst lämpad, utan på Profetens uttryckliga vilja.

Konflikten har lett till mycket våld och bittra känslor från båda håll genom århundradena. Vilka skillnader som finns rent praktiskt idag har jag inte lika stor koll på, det kan någon annan säkert förklara bättre. I det stora hela är det lika, de är alla muslimer. Men så finns små skillnader, till exempel har shia muslimer två typer av äktenskap istället för ett, och de får även förneka sin tro om de blir hotade till livet.

Svar på tråden Vad är skillnaden mellan Shia och Sunni?