• PatriciaS

Ansökan graviditetspenning kan jag skriva såhär?

Hejsan.

Jag undrar om jag kan skriva en ansökan om graviditetspenning såhär?
    Då jag inte kan beskriva en dag då vi gör så olika saker olika dagar och veckor.
    vad tycker ni?

Går med 10 hinkar på 10liter fyllda med pellets eller annat material så de väger ca 10kg, fram och tillbaka i de långa korridorerna.

Måste lyfta säckar på 25kg 5gånger om dagen för att fylla på i hinkarna och i olika behållare t.ex. för mjölkersättning till smågrisar.
    Lyfter ca 15-20st skålar på 3kg som man har mjölkersättning i till smågrisar.

Lyfter ca 11 smågrisar á 3-4kg, per kull vid kastrering, då jag sprutar dem och ger medel i munnen. som ska förhindra framtida sjukdomar.
    Sedan plockar jag upp alla galtar igen och kastrerar dessa.
    Kastrerar ca 45st kullar per vecka.

Flyttning av 500 smågrisar på 10kg
    Flyttning av 45 suggor på 250 kg
    Flyttning av 400 tillväxtgrisar på 30kg
    Stora klämrisker vid varje flyttning då det är väldigt trångt i korridorerna. speciellt när man flyttar suggor på ca 250kg. Då dessa även kan vara aggressiva är det även stor bitrisk.

Kliver i och ur boxar vid medicin behandling av grisar.
    Detta är väldigt tungt och påfrestande för knän och rygg då man böjer sig ner för att fånga smågrisar samtidigt.
    Blir även mer jobbigt när magen växer allt mer.
    Och svårare att få tag på grisar då man blir otymplig och långsammare.

Lyfter grisar vid medicin behandling vikt 3-15kg, antal grisar som jag lyfter varierar men det är oftast runt 30-40st.

Klämrisk vid medicinbehandling av suggor då dom trycker upp grinden mot en.
    Och kan klämma fast armen när man sprutar dessa då det är trångt.

Bitrisk vid medicinbehandling av suggor då vi har ganska många aggressiva suggor.
    Även när man går in till suggorna för att fånga smågrisar vid kastrering och medicinbehandling finns det klämrisker och bitrisker, eftersom många suggor blir väldigt arga när man skall ta smågrisarna.

Klämrisker vid medicinbehandling av tillväxt grisar då det är ca 11st i boxen med en medelvikt på 30kg som springer på en när man är i boxen.
    Då dem inte är särskilt tama och vana vid folk, så blir dom hysteriska och bara springer runt.
    Och jag måste lyfta dessa i öronen för att kunna spruta dem och dom väger mellan 25-35kg.

Temperaturen är även otroligt hög över sommaren i stallarna då det enbart är fläktar men det kan aldrig bli kallare i stallarna än vad det är utomhus.
    Tvärtom det är alltid någon grad varmare i stallet. det är ofta 30grader varmt vilket medför risker för yrsel och svimning.

Finns ingen chans till att sitta och vila under dagen förutom på frukost eller lunch rasten. Då man ej har tid till detta.

Risken är stor att man får hårda stötar mot magen under dagen då den är i vägen när man går in och ut ur boxar till aggressiva suggor som slår till grinden så den kan komma i full fart och träffar magen.

Jag hanterar även mycket medicin varje dag speciellt mycket olika penicilliner som kan medföra resistens.

Jag hanterar även värkstimulerande medicin vilket kan sätta igång värkar om jag skulle råka få i mig, vilket är en stor risk när man sprutar en aggressiv sugga som slår till armen med sprutan.

Vi högtryckstvättar även avdelningar varje vecka, detta tar ca 6 timmar och är oerhört påfrestande för kroppen då det gäller att hålla hårt i munstycke och slang annars finns det risk att man ramlar baklänges då det är ett så högt tryck.
    Och man blir fruktansvärt nerkyld då vi enbart tvättar i kallvatten.

• Svar på tråden Ansökan graviditetspenning kan jag skriva såhär?
  • Mamma Lotta

Får du inte gravidpenning efter detta så vet jag inte vad du ska skriva men du har ju gett en mycket utförlig beskrivning som absolut bör duga!

• Vårsolen

jag tycker också att du kan skicka in den beskrivningen och jag skulle verkligen bli förvånad om du blir nekad graviditetspenning!
    lycka till  

Svar på tråden Ansökan graviditetspenning kan jag skriva såhär?