• t0va

Imse vimse badbyxor

Letar efter ett par badbyxor åt sonen att ha nu i sommar. Hittade imse vimse i leksaksaffären och de verkade bra, men vilken storlek är vettig? Han väger ca 10kg men är en liten knubbis så Liberoblöjorna han har nu som är 7-14kg sitter med tejpen långt ut på kanten. 

Imse vimse har L 9-12kg, och XL 11-14kg, funderar på ifall XL kan bli bra, någon som har koll på hur det kan ligga till? 

Sen undrar jag ifall någon vet hur de sitter, blöjorna har han lätt att få raggarhäng på men det kanske är bra resår så de sitter uppe. Är främst tänkt att ha i egen lekpool och när vi badar i sjö men det blir nog några besök på badhuset också.

De i affären hade ingen koll alls.  

• Svar på tråden Imse vimse badbyxor
  • Ema86

menar du badblöjor?
    hur som helst så tror jag att XL blir bra :)

• t0va

ja menar badblöjorna ;) 
    Då köper jag nog XL och ser, i värsta fall så kanske de passar senare, skulle vara skönt att ha något nu när han har problem med magen pga. alla allergier och det mesta rinner ut. Inte jättekul att bada badkar heller då.

• Ema86

huuu! så gjorde min tjej en gång... OTREVLIGT. hehe

nä men jag tror på XL iaf. min tjej har oxå varit rultig så jag brukar köpa både kläder, badblöjor o vanliga blöjor i överkant på vikten :D
    funkat finfint.. o som du säger så växer han nog i dom om det inte passar direkt :D

• juli81

Hejsan!

Har dessa byxor både ett par M och ett par L. De är toppen!
    Jag skulle nästan rekommedera dig att ta L, här använder yngre sonen ännu M fastän han väger ca 11 kg, men skall nog byta till de större nästa gång vi badar. Men skulle vi inte ha L i skåpet skulle han nog kunna använda M ännu. Ingen smalis till pojk vi har heller även om han inte är super rultig heller utan mera stor och stadig i benstommen ;)

De skall sitta rätt tajt runt benen/låren förannars har de ingen effekt. Men det e klart att tar du XL så börjar de ju passa förr eller senare....

• t0va
    juli81 skrev 2011-05-07 22:06:57 följande:
    Hejsan!

Har dessa byxor både ett par M och ett par L. De är toppen!
    Jag skulle nästan rekommedera dig att ta L, här använder yngre sonen ännu M fastän han väger ca 11 kg, men skall nog byta till de större nästa gång vi badar. Men skulle vi inte ha L i skåpet skulle han nog kunna använda M ännu. Ingen smalis till pojk vi har heller även om han inte är super rultig heller utan mera stor och stadig i benstommen ;)

De skall sitta rätt tajt runt benen/låren förannars har de ingen effekt. Men det e klart att tar du XL så börjar de ju passa förr eller senare....
    Du skulle inte kunna mäta hur stor han är kring låren och magen? Så kan jag jämföra med min, vill ju gärna att det ska passa nu i sommar också. Min är inte heller superrultig men har lite vaddering ;) 
  • juli81

Nu sover han men jag kan försöka komma ihåg det imorgon...
    Men lite riktgivande  att han vid 10 månader vägde 10,8 kg och var 76,5 cm lång, men som sagt tung i stommen med stora händer och fötter snarare än löst babyhull. Men har väl nog 1-1½ valk på låren.

Simbyxorna kommer under magen och tätt invid ljumskarna (under valkarna) för att sitta bra. Då jag köpte mina första i samband med babysim så kolla baby-sim instruktören att de satt tätt åt, hon rekomenderde inte att man skulle ta stora att växa i för då mister de ju sin funktion (eller så var hon bra försäljare )
    Dessutom är kanterna mjuka så jag har aldrig upplevt att de "skurit in" eller att barnet fått märken av imse vimses simbyxor...

Kollade nu oxå att vi har Liberors 7-14 kg blöjor och de börjar kännas som om de är på mindre sidan, tejpen dsitter ute på kanten. Tror jag tar en storlek större av dem nästa gång.

• t0va

Då borde ju L passa för han har lite kvar på liberoblöjorna innan det är dax att gå upp en storlek. Är badblöjan hög i ryggen så de inte glider ner, hittade ett par byxor till idag som trots snöre i midjan gled ner för de var så lågt skurna. 

• juli81

Har inte hunnit (glömt bort) att mäta och nu sover sonen igen.

Tycker inte badbyxorna är lågt skurna utan sitter bra. Åtminstone på mina båda pojkar. Vi hade dem på äldre sonen (storlek L ) då vi var i Thailand då han var 15 månader, och då hände det någon olycka i simbysxorna men då vi snabbt gick på toan och fixade bort så höll badbyxorna bra. Men det e klart att om det är riktigt lös diarré så finns det ju inget som håller tätt.
    Tror du skall ta L för då sitter de lite tajtare om låren och midjan. Hoppas du blir lika nöjd som jag varit med dem!

• t0va

Nu fick jag tag på ett par billiga på annons 11-14kg, så vi provar. Passar dem inte så köper jag ett par i mindre storlek så får de jag hittat ligga i högen "kläder om ett tag". Tack för hjälpen. Nu är vi nog redo för badsässongen. 

Svar på tråden Imse vimse badbyxor