• Anonym (Orolig)

Gravid och mögelost sås

Jag är en kille som skriver. Min sambo är gravid med vårt första barn i vecka 13. Vi har läst att man ska undvika mögelost men idag åt vi ute och min sambo tog pasta och ost sås som visa sig vara gjord på mögelost. Vi googla och om såsen blivit kokad så var det ok att äta. Hon åt lite men våga inte riskera nåt. Typ 15 min efter fick hon ont i magen, gick på toa och gjorde tvåan och är sen dess väldigt öm i magen, detta var flera timmar sedan nu. Vad kan detta vara? Kan bebisen ta skada trots att såsen var kokad?

• Svar på tråden Gravid och mögelost sås
  • Lady without tattoo

Gå in o läs på livsmedelsverkets hemsida

JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • viseversa

Nej ts jag tror absolut inte ni behöver vara oroliga för det. att hon fick ont i magen berodde nog på annat. Jag hade ofta ont i magen som gravid. Man blir lätt gasigare och kan ha ont och känna sig öm när man är gravid och det är inget farligt. Hon kan äta mögelost som varit kokad med gott samvete i fortsättningen utan att oroa sig=)

• Anonym (Orolig)

Vi befinner inte oss i Sverige och när vi fråga om såsen var kokad verkade svaret vara lite sådär fast dom sa ja men hon vågar knappt äta. Har levt på grönsaker typ hela veckan

• Lady without tattoo
    Anonym (Orolig) skrev 2011-05-06 16:46:34 följande:
    Vi befinner inte oss i Sverige och när vi fråga om såsen var kokad verkade svaret vara lite sådär fast dom sa ja men hon vågar knappt äta. Har levt på grönsaker typ hela veckan
    Kan du uppdatera trådstarten med det?
    JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • viseversa
    Fast pastasås brukar ju vara upphettet till 70 grader för det är vad som krävs för att bakterierna ska dö. Annars är det extremt ovanligt att man kan skada fostret även om man äter mögelost som inte är upphettad alls. det är bara för att man ska vara på den säkra sidan. Ni kanske ska läsa på vad hon kan äta för att leva på grönsaker är itne heller bra då hon måste orka också=). bebisen mr nog bra iallafall ska du se. 
  • Dimitra
    Om osten lyckats smälta i såsen var det tllräckligt hett
    The Dimitra universe.
Svar på tråden Gravid och mögelost sås