Hur bakar man lussekatter i USA
va heter tex :jast
va heter tex :jast
Åh, kolla här, jag har just bakat! Finns recept för torrjäst i min blog: pallasita.blogspot.com/2005/12/inget-luktar-som-mammas-bak.html
Jäst heter yeast. Det ska finnas färskjäst men det är ganska dyrt. Vi tycker det gick bra med torrjäst. Saffran heter saffron och vi köpte vårt i den lokala indiska butiken.
Pallas,
Jag brukade baka en hel del i bla England, där är mjölet också ganska "tungt", tillslut tröttnade jag på tegelstenar och sökte upp en ekolosgisk bagare och fick köpa mjöl av honom. Det var inte det att han använde ekologiskt, men han använde rent vetemjöl utan tillsatser. En rekomendation är att sikta mjölet luftigt genom en fin sil!!
Efter det blev jag lite lokal kändis för mina äkta Svenska kanelbullar. Änvände torrjäst tycker det fungerar utmärkt.
Helusa,
Det är klart att man måste ha lussekatter, speciellt när man är utomlands. Allt för att få den där speciella hemkänslan! =)
Pallas,
Jag brukade baka en hel del i bla England, där är mjölet också ganska "tungt", tillslut tröttnade jag på tegelstenar och sökte upp en ekolosgisk bagare och fick köpa mjöl av honom. Det var inte det att han använde ekologiskt, men han använde rent vetemjöl utan tillsatser. En rekomendation är att sikta mjölet luftigt genom en fin sil!!
Efter det blev jag lite lokal kändis för mina äkta Svenska kanelbullar. Änvände torrjäst tycker det fungerar utmärkt.
Helusa,
Det är klart att man måste ha lussekatter, speciellt när man är utomlands. Allt för att få den där speciella hemkänslan! =)
oh tack pallas du ar alltid sa hjalpsam med sant hehe
tankte baka sa snart jag far tag pa jast , safran har jag redan min mor har skickat , jag ar verkligen inte vidare pa att baka sant som maste jasa men det ar anda sattet att fa lussekatter iar sa forsoka far duga hehe .
hur far du dina att bli fina o flufiga mina blir allt annat an fluffig , det e det som gor dom goa ju , ska man knada langre eller lata det jasa mer nagon som vet ?
ohhh foresten vi har fatt saaaaaaaaaa jatte mycket sno jatte fint ute just nu helt orord sno overallt
Kabbela mjolet jag har hemma ar ganska fin men hittar jag sil hemma sa ska jag testa , tack for tipset
klart man ska ha lussekatter aven i usa , ska det va jul sa ska det va akta jul fniss
Ohhhhhh myyyyy god jag ar o kikar pa din Blogg mmmm va dom ser goooa ut *maste baka snarast*
Pallas :
Hur mycket jast ar ca 14 g torrjäst ?
En stilla undran...
Har ni inte jäst utomlands?
Vad är annorlunda med ert mjöl?
14 gr jäst är ungefär lika som 50 gr färsk. PÅ min torrjäst som vägde 12 gr=50 gr stod det, så nåt gr mer än 50 har du
lycka till m bulle/katterna!