• MonicaH

Dessa jä-la hälsotips som fastnar i huvudet som man inte kan göra sig av med... Förvirrad än igen!

Var på HOme Party igår, Aloe Vera.
    Och killen som presenterar produkterna påstår att äpplen inte är lika nyttiga idag som förr, då åt man ett äpple om dagen, och vill man få i den nyttiga mängden idag så var man tvungen att äta minst 9 äpplen.
    Samma sak med tomater, att idag innehöll det ingenting som var nyttigt.
    De var framodlade på konstgjord väg. Detsamma med allt frukt och grönt.
    En människa skulle äta frukt och grönt i badkarsmängder varje dag för att få i en all den näring som behövs för att man ska kunna kalla sig nyttig.

Så tror man att man äter nyttigt men igentligen inte gör det?
    Är det bättre att sluta äta frukt för all gift?

Det pratas ju redan om mat när man är gravid.

Är det någon som provat Aloe vera?

Hur äter ni nyttigare och hur många är oroliga för maten idag?

• Svar på tråden Dessa jä-la hälsotips som fastnar i huvudet som man inte kan göra sig av med... Förvirrad än igen!
  • listo

Men alltså man måste ju sålla lite i informationen när man lyssnar på en
    person som försöker sälja ett "mirakelmedel" som ska vara bra mot det
    mesta, från förkylningar och nästan ända till benbrott...

Ja, det stämmer att både frukt och grönsaker är lite mer vitaminfattiga
    än de var för typ 30 år sedan. Troligen beror det till stor del på att de drivs
    fram snabbare och att man odlar på samma jordar längre tid för att få ökad
    lönsamhet i odlingen.
    Men att säga att frukt och grönsaker inte innehåller NÅGOT som är nyttigt,
    det är självklart fullkomligt idiotiskt.

Och vadå framodlade på konstgjord väg? I provrör eller?

Frukt och grönsaker ÄR nyttigt, även om det kanske inte är nyttigt på samma
    sätt som för 30 år sedan, men att sluta äta det är fantastiskt dumt anser jag...
    Vad gäller Aloe Vera så har det många bra egenskaper, men när man är gravid
    så avråds man från att använda det invärtes... i krämer och salvor och grejs är
    det helt okej, men man vet för lite om effekterna för att kunna rekommendera
    aloe vera-juice till gravida.
    Men det kanske han glömde att nämna... han verkar ha haft fullt upp med att
    få folk att sluta äta grönsaker

Jag äter som jag brukar, relativt nyttigt ibland, och väldigt onyttigt ibland.
    Jag tycker inte att det finns någon anledning att oroa sig för maten. Folk lever
    och är friska, och barn föds friska, så varför skapa sig problem i onödan?
    Det är min filosofi i alla fall...

• Pigge2

Jag tror man ska ta alla hälsoråd med en nypa salt. I tidningar och på tv talas det ju konstant om hur onyttig viss mat är. Men sen när man rådfrågar en vanlig dietist säger de ofta att man ska äta varierat och inte utesluta något att det är bäst för kroppen (sen behöver ju kroppen inte saker som chips och godis). Så jag äter lite av det mesta. Har titta någon gång på dessa skräckprogram när människor med dåliga matvanor ska få bättre matvanor och då tar de även bort sådant som det inte är något fel på, helt vanlig mat. Och de låter som om äter man en korv kan man lika bra lägga sig i kistan på en gång. Men jag tror att man kan äta lite av det mesta även korv, fast man kan ju äta det bara en gång i veckan. Och att varierat och mycket frukt och grönt är det bästa.

Jag hade näringsbrister för några år sedan pga glutenintolerans och i början fick jag tillskott men när jag slutade med det gluten (som jag alltså inte tål) och sen åt varierat så blev min värden toppenbra! Efter ett år hade jag inte brist på något och de kollade allt från järn till magnesium. Och läkaren sa att jag behöver inte ta några tillskott mer min kropp tar upp allt fint.
    Alltså bara av att äta vanlig mat, varierat, ris potatis pasta, fisk, kött osv samt mycket frukt o grönt så fick jag bra värden. Behövde ingen hälsokost eller vitamintillskott. Så det måste trots allt finna mycket näring i vår vanliga mat och i både tomater och äpplen!

• lata kocken Johanna

badkar handlar det absolut inte om!!!!
    frukt och grönt ÄR nyttigt!
    Aloe vera ska bara ses som vilken annan frukt/grönt som helst - det är inget mirakelmedel... men en krossad bit av växten väldigt bra på brännskador

det finns ju olika sorters äpplen - men ett Ingrid Marie innehåller samma saker idag som för 100år sen....
    om man kollar på de svenska äpplena så skiljer det inget - stordriften har inte nått dit och det skiljer ju från säsong till säsong beroende på vädret

Skillnaden mellan idag och 30år sen är att man inte måste följa säsongerna eftersom det finns växthus - och det gör precis som listo säger en liten minskning i näringsvärdet
    Men å andra sidan har vi tillgång till och äter andra typer av frukt och grönt som är ännu rikare på vad vi behöver...
    Tomat, gurka och isbergssallad är ju (och har alltid varit) ganska värdelösa ur näringssynpunkt... Medan många andra salladssorter har kommit att användas de senare åren - vem åt babyspenat, romansallad mm för 20-30 år sen?

• Snova

Kvalificerad bullshit från en som ville sälja sina produkter är min omedelbara reaktion!

Och skippa Aloen när du är gravid som flera sagt!

• wellah

jag har aloe vera i min hot n cold flaska (typ naturligt liniment) och i min babyolja jag smörjer med... mmmmys...

det stämmer det där med att man måste äta mer idag för att få i samma som för 50-100 år sedan... det har jag hört flera ggr, sett på tv om osv. men jag tänker då inte sluta äta frukt och grönt för det, även om jag kompletterar med vitaminer och mineraler då jag tycker det verkar OMÖJLIGT få sig rätt mängd genom bara kosten.

• lata kocken Johanna

nej det stämmer bara till viss del på de saker som drivs i drivhus - allt annat är precis som tidigare

och badkar som det pratas om stämmer inte - jag har sett siffror (beroende på produkt) mellan 3 och 20% i skillnad

och det är inte det minsta omöjligt att få i sej allt via kosten - de flesta som äter en varierad kost på 9MJ får i sej mer än väl vad som är rekommenderat intag av olika vitaminer och mineraler

• MonicaH

Jag och en kompis var med för skojs skull.
    Jo han rekommenderade mig att dricka Aloe Vera. för det gjorde hans syster då hon var gravid.
    Det var ju ren och skär vitaminer i det ... Ja jag köpte ingenting...
    Blev lite intresserad av tandkrämen men vete fan. Han sa att flor som finns i vanlig tandkräm var jättefarligt. Att innehållet i tandkrämen i normalstor tub kunde döda ett spädbarn.
    Och flor gör tänderna gula

• MonicaH

Förresten har jag nog lite vitaminbrist. Mina naglar som alltid varit långa och fina är nu bortklippta och spruckna..
    Vilken vitamin rekommenderas från apoteket ??

• Saga74

Hallå hej ... jag använder mig utav aloe vera produkter och tycker att dom är suveräna!!! Tittade ni på TV "man blir vad man äter" där hade dom med aloe vera produkter men vad det beträffar tandkrämen så måste vi ju ha flor för annars riskerer vi karies ?! Nåväl, jag har tandkrämen oxå [nickar] borstar med den på morgonen och flor på kvällen

• listo

MonicaH: Det låter som en riktigt piffig försäljare det där...

Ja visst sjutton är fluor giftigt, det är även salt, saffran och vatten om man
    överkonsumerar *S* Men de mängder man borstar tänderna med är absolut
    inte giftiga.
    Tvärtom så är fluor bra för att det är ett naturligt ämne som stärker tänderna.
    Fluor tränger in i tandytan, framför allt på de ställen där det finns början till hål,
    och kan hjälpa till att förebygga karies.
    Sedan fluor började tillsättas i tandkräm på 60-talet så har antalet hål i tänderna
    minskat kraftigt...

När det gäller vitamintillskott så kan det väl vara lämpligt med någon form av
    multivitamin? T.ex. Vitamineral eller Mitt Val.
    Men att naglarna är annorlunda nu kan såklart också bero på t.ex. hormoner
    och sådant som är annorlunda under graviditeten...

Svar på tråden Dessa jä-la hälsotips som fastnar i huvudet som man inte kan göra sig av med... Förvirrad än igen!