• LiveHappy

Min 3,5 åring bajsar på sig hela tiden!

Hur gör jag för att få henne att bajsa i toaletten? Det går utmärkt att kissa och hon har varit blöjfri nu i två-tre månader. Dock sover hon fortfarande med blöja för annars är hela sängen blöt på morronen. Jag stressar henne inte utan det allt får gå i hennes takt. 

Jag har ställt fram pottan och sagt att hon gärna får bajsa där om det känns bättre, men det kommer i trosorna i allafall. Ibland har jag sätt hur hon står och "trycker på" och tar då med henne till toaletten, så två gånger har hon bajsat på toaletten men hon gillar det inte.

Ibland kommer hon med en blöja och vill ha den. Men då förklarar jag att det är ju mycket skönare utan och hon är ju stor flicka nu och behöver ingen. Det brukar hjälpa och hon blir inte sur eller något sånt. 

Är hon bara bekväm eller vad? Hon kanske tycker det är jobbigt att springa på toaletten då och då, men hon kan ju inte ha blöja hela livet heller.

Hjälp!

• Svar på tråden Min 3,5 åring bajsar på sig hela tiden!
  • Kazeer

Min 4-åring bajsar fortfarande i blöja. I övrigt är han torr, dag som natt. Han ber om en blöja, när han behöver bajsa. Jag är övertygad om att han inte kommer att bajsa i blöja i resten av sitt liv men att han just nu inte är redo att bajsa i toaletten.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • far

Har hon en sittring och en liten pall?

• LiveHappy

Ah hon har en två ringar att välja mellan och en pall. Själva toaletten är inte skrämmande för henne. Hon säger alltid glatt "mamma nu går xxxx och kissar". Men när det kommer till att bajsa så.. det blir tvärstopp.

• LiveHappy

kazeer: Det vore ju ett allternativ, men min tjej kommer inte och vill ha blöja när hon är bajsnödig. För hon bajsar aldrig på sig straxt efter att hon velat ha en blöja. 

Någon mer med tips?

Funderar på att kanske bjuda henne på en godis eller liknande när hon har bajsat på toaletten, men det känns så fel på något vis. Gillar inte att ge dom sånt förutom på lördagar.  

• Kazeer
    LiveHappy skrev 2011-05-07 11:21:29 följande:
    kazeer: Det vore ju ett allternativ, men min tjej kommer inte och vill ha blöja när hon är bajsnödig. För hon bajsar aldrig på sig straxt efter att hon velat ha en blöja. 

Någon mer med tips?

Funderar på att kanske bjuda henne på en godis eller liknande när hon har bajsat på toaletten, men det känns så fel på något vis. Gillar inte att ge dom sånt förutom på lördagar.  
    Jag har också funderat på belöningssystem. Men det gäller ju att hitta rätt knapp att trycka på. Att locka med att köpa en leksak funkar inte, eftersom sonen är helt ointresserad av det. Godis och glass går bort, eftersom jag inte vill ge honom det hela tiden. Han gillar riskakor och vi har sagt att varje gång han bajsar i toaletten, så får han en riskaka. Han pratar ofta om det. Men det är inte heller tillräckligt lockande för att få honom att använda toaletten.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • slma

Min dotter gör exakt samma sak, hon kan bajsa pa sig 3 ganger om dagen... jag blir galen snart, är sa trött pa kiss och bajs! Orkar inte mer. Hon är inte klockren med kissandet heller, vissa dagar gör hon inte annat än kissa pa sig. Hon blev hyfsat blöjfri i julas, da var hon 3,4 ar, nu gar det bättre, men jag maste ha blöja pa henne ibland för jag kan inte lita pa henne. Hon kommer inte med blöjor heller, hon bajsar glatt i trosorna! 3 ganger om dagen i värsta fall. Senaste tiden har hon lyckats bajsa pa toaletten, men det verkar ha avstannat igen. Har tva storebröder till henne, dom blev blöjfria i 2 ars aldern pa en dag mer eller mindre.... vad har jag gjort för fel? Hur länge är detta normalt? allvar, jag skäms ibland över att min snart 4 aring gar i blöja! 

• Sol84

Hoppar in här..

slma: Vi har precis samma problem med vår dotter, detta har pågått 1 år. Bajsat ner sig nästan varje dag, ibland 2-3 ggr om dagen som du också säger..Kletigt och äckligt som de är. Alltså jag blir galen, jag är helt slut.
    Ibalnd när hon leker med kompisar, så är de precis som att hon inte har tid att gå, som att hon skulle missa nåt, sagt till henne 1000 ggr att fråga om kompisen kan följa med när hon känner sig bajsig, men de går in genom örat och ut genom de andra. vet inte ens om hon känner att hon e toanödig. Prövat mutor o allt..
    HJÄÄLP!

• ladysoul77

Vad tror du om att prova med att hon får klista upp klistermärken? 1 st för kiss och 2 st för bajs? Det har jag hört har varit bra för andra.. Eller liknande belöning..

• ladysoul77
    slma skrev 2011-05-19 14:29:19 följande:
    Min dotter gör exakt samma sak, hon kan bajsa pa sig 3 ganger om dagen... jag blir galen snart, är sa trött pa kiss och bajs! Orkar inte mer. Hon är inte klockren med kissandet heller, vissa dagar gör hon inte annat än kissa pa sig. Hon blev hyfsat blöjfri i julas, da var hon 3,4 ar, nu gar det bättre, men jag maste ha blöja pa henne ibland för jag kan inte lita pa henne. Hon kommer inte med blöjor heller, hon bajsar glatt i trosorna! 3 ganger om dagen i värsta fall. Senaste tiden har hon lyckats bajsa pa toaletten, men det verkar ha avstannat igen. Har tva storebröder till henne, dom blev blöjfria i 2 ars aldern pa en dag mer eller mindre.... vad har jag gjort för fel? Hur länge är detta normalt? allvar, jag skäms ibland över att min snart 4 aring gar i blöja! 
    Du, min dotter fyller 4 år i sommar och hon har blöja hela dagarna i princip. Hon kan ha trosor ibland, men VÄGRAR att kissa/bajsa på toaletten. Hon är jättenödig, men det kommer ingenting. Det låser sig totalt. Du är inte ensam om att ha en 4-åring med blöja.. OT, sorry TS.
  • Tonx

Barn som har svårt att släppa blöjan när det kommer till bajsning brukar tycka att det är obehagligt när bajset kommer ut i "det fria", eftersom de är vana vid att blöjan tar emot.
    Jag har hört om folk som låter barnet bajsa på toaletten, men de får en blöja eller papper att hålla emot bajset med för då slipper de obehaget med att bajsa uti luften och samtidigt tränar de på att göra det på toaletten.

• Adonai

Vår ena son bajsade oftast i kallingarna från det att han blev blöjfri och i 6 månader framåt, men sen tvärvände det! Precis som med din tjej funkade det utan problem gällande kissandet. Vi försökte inte göra så stor 'affär' av att han bajsade i kallingarna. Och som sagt, det verkligen tvärvände utan att vi gjorde nåt. 

• Liniz77

Det är just en slags separationsångest det känns annorlunda att bajsa. Men uppenbart att det är ngt som lämnar kroppen. Vår son var sådan dock ville han inte heller ha blöja utan han höll sig - länge 2 veckor när det var som värst. Då började vi med lactolos o katrinplommon juice. Så då kunde han inte hålla emot. Just det att vägra både och känns värre. Stressa inte på att hon ska bajsa på toaletten, det kommer. Tillmötesgå henne ist.

• Finesse
    Kazeer skrev 2011-05-07 11:00:47 följande:
    Min 4-åring bajsar fortfarande i blöja. I övrigt är han torr, dag som natt. Han ber om en blöja, när han behöver bajsa. Jag är övertygad om att han inte kommer att bajsa i blöja i resten av sitt liv men att han just nu inte är redo att bajsa i toaletten.
    Här är det likadant.. dotter är 3½ år och helt torr på dagarna, dock inte på natten ännu.. men säger ALLTID till om en blöja att bajsa i.. vi har försökt med allt.. men det går inte få henne att gå på toaletten... å jag vill inte neka henne heller för då kanske inte alls vill bajsa å blir förstoppad..

men kommer ni på nåt så kan du ju höra av dig till mig så kanske det funkar på dottern oxå  
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • Sol84

Jqg har provat med klistermärke..tuggummi..massa grejer..klippte ut massa olika figurer som hon skulle sätta upp..leksaker..ja,,vet inte mer..och värre blir de när hon ätit godis el kakor..då blir de ännu mer kletigt o smetigt

Svar på tråden Min 3,5 åring bajsar på sig hela tiden!