• qouix

Någon som kan förklara det här med livmodertappen, utplåning, öppen osv??!

Har en fråga här om det är någon som har koll...
    Jag är BF+2 nu och går och väntar på att det ska hända något
    och min främsta sysselsättning när jag ändå bara går och väntar är att
    läsa om hur förlossningen startar osv...
    Men det är något jag inte förstår..

När förlossning är på gång så ska tappen vara utplånad och öppen..eller?
    Jag fattar noll försvinner tappen då eller vad är det som händer, vad är det som barnmorskan kollar när de kollar hur "öppen man är" ska det bli som ett hål in då eller?

Vore skönt om jag kunde få något svar, inte för att jag kommer märka någon skillnad på mig själv men mer för att jag har läst och läst och var jag än läser så verkar jag inte hitta liksom vad exakt är det som ska hända där inne..är jag slö på något vis eller?
    Man vill ju gärna fatta vad barnmorskan säger sen på förlossnignen Tungan ute

• Svar på tråden Någon som kan förklara det här med livmodertappen, utplåning, öppen osv??!
  • FruG

Från början är livmodertappen ca 4-6 cm lång. Då är den helt sluten och ingenting kan komma ut och inget ska kunna komma in.
    Ju längre graviditeten går så blir den lite kortare ( om allt e som det ska). Sen innan förlossningen så utplånas tappen och det menas att det finns inget kvar av den. Sen börjar arbetet med att den ska öppnas också.
    Ofta har man öppnat sig lite utan att veta om det. Men när värkarna sätter igång öppnas den " på riktigt" för att bäbis ska kunna komma ut. Man ska vara öppen 10 cm och det ska inte finnas några kanter kvar när det e dax att krysta.

Det här var bara en enkel och kort förklaring vad som oftast händer.
    Just det.. För att kunna öppnas måste livmodertappen vara mjuk också

• Veritaslux

Jadu, tänkte att jag skulle leta fram en bra sida med lite bilder, men det var lite knepigare än jag trodde. Det går dock säkert om man letar lite längre.

På föräldrautbildningen visade i alla vår barnmorska ganska bra. Hon hade en tygcylinder, med en öppning i ena änden som skulle föreställa livmodern (med docka=bebis inuti, haha). Innan förlossningen börjat höll hon ihop påsen med fingrarna lite ovanför där påsens öppning var, ungefär som när man håller i en ballong och har en flärp kvar. Flärpen är "tappen" som är ett par centimeter lång i normalt tillstånd. Sedan tränger barnets huvud ner och då förkortas tappen och öppnas successivt också. När tappen är helt utplånad ligger barnets huvud vid öppningenmm som sedan öppnas lite i taget. "Strumpan" vidgas och glider bakåt medan huvud tränger på. När man är öppen 10 centimeter är det öppet för hela barnets huvud, och det är först då man "får" krysta (BM ska hjälpa och säga till) för att man inte ska gå sönder mer än nödvändigt.

Du gick ingen föräldrautbildning där de förklarade sånt och förlossningens olika faser? Hoppas du förstår lite nu i alla fall...

Väntar första barnet. BF 110603
  • qouix

Tackar för era svar! Glad 
    Då fattar jag nog.. så tappen (som man annars kan känna som en liten knopp där inne) ska alltså typ bli mjuk, gå tillbaka och förkortas, vidgas och sen utplånas och sen kan bebisens huvud börja tränga ner... ? 
    Men hur fasen lyckas BM nå den och känna på den då...jag vet att jag kollade min tapp nån gång före jag blev gravid och det var precis så jag kunde nå den..och om den nu ska bli ännu mindre...hmm..

Jo jag gick föräldrautbildningen men den BM pratade mest om förlossningen i övrigt alltså om smärtlindring, ställningar, hur bebisen ska skruva sig ner men hon sa liksom aldrig någon om livmodertappen..bara att den ska öppnas 10 cm och utplånas och efteråt kom jag på att jag fattade inte alls vad hon hade menat med att den skulle utplånas..  

• Veritaslux
    qouix skrev 2011-05-07 14:05:31 följande:
    Då fattar jag nog.. så tappen (som man annars kan känna som en liten knopp där inne) ska alltså typ bli mjuk, gå tillbaka och förkortas, vidgas och sen utplånas och sen kan bebisens huvud börja tränga ner... ? 
    Men hur fasen lyckas BM nå den och känna på den då...jag vet att jag kollade min tapp nån gång före jag blev gravid och det var precis så jag kunde nå den..och om den nu ska bli ännu mindre...hmm..
    Ja, det är ungefär så, som jag förstått det också. Intressant reflektion dock med vart "tappen tar vägen" men jag skulle gissa att själva öppningen är kvar i samma höjd, att den utplånas uppifrån. Tänk att du håller i en ballongflärp. Jag har försökt googla både på svenska och engelska för att se om jag hittar några bilder men det är svårt. Detta är det närmsta jag kan komma, här ser man i alla fall livmoderhalsen (cervix) och så får man väl föreställa sig att barnets huvud sjunker ner och vidgar och "utplånar" hela röret.
    http://www.childbirthconnection.org/article.asp?ck=10243

(Jag tänkte främst på översta bilden, du kan klicka för att förstora).
    Väntar första barnet. BF 110603
  • J1983
    qouix skrev 2011-05-07 14:05:31 följande:

Jo jag gick föräldrautbildningen men den BM pratade mest om förlossningen i övrigt alltså om smärtlindring, ställningar, hur bebisen ska skruva sig ner men hon sa liksom aldrig någon om livmodertappen..bara att den ska öppnas 10 cm och utplånas och efteråt kom jag på att jag fattade inte alls vad hon hade menat med att den skulle utplånas..  
    Man kommer nog åt bättre ur den position som bm är än om man ska vika sig dubbel o känna på sig själv.
  • FruG
    Veritaslux skrev 2011-05-08 11:49:13 följande:
    Ja, det är ungefär så, som jag förstått det också. Intressant reflektion dock med vart "tappen tar vägen" men jag skulle gissa att själva öppningen är kvar i samma höjd, att den utplånas uppifrån. Tänk att du håller i en ballongflärp. Jag har försökt googla både på svenska och engelska för att se om jag hittar några bilder men det är svårt. Detta är det närmsta jag kan komma, här ser man i alla fall livmoderhalsen (cervix) och så får man väl föreställa sig att barnets huvud sjunker ner och vidgar och "utplånar" hela röret.
    www.childbirthconnection.org/article.asp?ck=1...

(Jag tänkte främst på översta bilden, du kan klicka för att förstora).
    Det stämmer bra det att den utplånas innifrån
Svar på tråden Någon som kan förklara det här med livmodertappen, utplåning, öppen osv??!