• Anonym

Födelsedagspresent till rik person?

Min ompis fyller år i veckan. Hon har väldigt bra inkomst (jurist) och kan köpa allt hon vill ha själv. Jag har också bra inkomst men har ingen aning om vad jag ska köpa. Känns dumt att bara byta pengar med varandra.

Ska jag:

1 Ge en upplevelse som hon inte skulle unna sig själv?
    2. Ge en flaska skumpa?
    3. Presentkort?
    4. Annat, vad?

• Svar på tråden Födelsedagspresent till rik person?
  • Leone i Västerås

Om ni gillar att umgås skulle jag köpa en upplevele och göra det tillsammans med henne. Nåt hon gillar att göra eller är nyfiken på men kanske inte unnar sig själv.

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Virriga Vera

Skit i vad hon tjänar och köp något som du vet att hon blir glad för och som du vill ge henne.

Den finaste present jag någonsin fått av någon var när jag fyllde 50 och 3 av mina vänner hade ordnat en trubadur (som kostade dem 0 kr,eftersom det var en släkting till en av dem) som spelade 3 av mina älsklingslåtar medan de släppte upp varsin Khom Loy lykta. Jag störttjöt eftersom de verkligen hade träffat så rätt med sin gåva. Alla gäster var så imponerade av tanken och stämningen när de släppte lyktorna.

• tompatiger

Köp ett bra vin, ta något som mår bra av att ligga minst 10-12 månader.

Till vinet skriver du ut historien bakom vinet, slottet mm.

• principessan

En spa-dag ihop kanske...

• ventilera mera

Eller kanske - om hon den sortens person som skulle uppskatta det förstås - ett bidrag till nåt i stil med "Min stora dag"? Majblomman finns ju också, listan är lång.

• Bordeaux

Upplevelse tycker jag är bra i teorin men inte i praktiken för de är oftast tidsbegränsade och det är svårt att få till att de ofta brinner inne. Min erfarenhet.
    Ska du ge henne en upplevelse så gör ett fint kort där du skriver vilken upplevelse och sen när du och hon bestämt er för datum så kan du kontakta företag och betala då.

• Anonym (personligt)

Ge henne något personligt, något med eftertanke. Då spelar det ingen roll om det är gratis, billigt eller dyrt. Jag blir mer glad för en billig present där givaren verkligen ansträngt sig för att hitta det rätta för just mig, än en dyr sak som skulle passa vem som helst.

Om din väninna är mitt uppe i karriären kanske hon inte har tid att tänka på sig själv? Kanske ett spa-besök tillsammans med dig, en picknick på en fin plats som du sett ut i förväg? Kanske hon har pratat om en bok som är slutsåld som du kan snoka reda på i ett antikvariat? Kanske samlar hon på en serie i porslin eller glas som inte tillverkas längre?

Kort sagt, en personlig gåva som innebär att givaren tänkt till och ansträngt sig blir garanterat uppskattad.

Själv har jag som småbarnsmamma haft högst upp på önskelistan "barnvakt och ett restaurangbesök" flera år i rad...

Svar på tråden Födelsedagspresent till rik person?