• mandelmamma

Hur gör man lyckad lövbiff?

Med lövbiff och (djupfryst) potatisgratäng är det svårt att misslyckas, tänkte jag i affären. Nu fyra timmar senare försöker jag att tillaga eländet utan att släkten åker till närmsta pizzeria på hemvägen!!

Jag undrar därför: Kan det bli bra om man pepprar och saltar på lövbiffen innan man steker den? Ska jag steka i flytande Milda eller i olivolja? Hur länge ska den stekas??

Rädda kvällen och mitt anseende hos svärmor. Hjälp mig till en lyckad lövbiff!!

• Svar på tråden Hur gör man lyckad lövbiff?
  • Druantia

Jag brukar torka av den lite först. Sedan på med krydda. (Antar att du inte ska ha ngt i den). Sedan bara steka några minuter. Det känner du på köttet. Jag kör med smör. Flytande margarin går kanoners! Stek inte för länge, och inte för mkt svartpeppar bara. :)

• mandelmamma

Tack!!
    Jag har inte torkart av den men haft på svartpeppar
    Blir kanske helt ok då!

• trollkarl

Det har inte med att torka köttet etc.

Stek det rumstemp med olja på hög värme.
    30 - 40 sec på varje sida. Låt vila utanför värmen.

• Druantia
    trollkarl skrev 2011-05-07 16:56:44 följande:
    Det har inte med att torka köttet etc.

Stek det rumstemp med olja på hög värme.
    30 - 40 sec på varje sida. Låt vila utanför värmen.
    Tycker inte om när det "geggar" ihop sig. :) Därför jag torkar av det innan.
  • pluvdo

Jag brukar inte använda stekfett alls eftersom vi har teflonpanna och jag trodde halva poängen då var att inte behöva använda fett. Jag brukar låta stekpannan bli väldigt varm så det fräser när jag skvätter på lite vatten (för att kontrollera värmen) och sedan lägger jag på lövbiffen. Steker först en kort tid på ena sidan, sedan vänder jag på den och då saltar och pepprar jag den redan lite stekta sidan eftersom jag fått för mig att man skall krydda när man fått stekyta (vet inte varför, men hade för mig jag hörde att saltet kunde torka ut köttet annars eller något. kan säkert ha helt fel, men så gör jag) och sedan vänder jag på den efter en kort tid och saltar och pepprar andra sidan. Efter det vänder jag på den igen i ett par sekunder och sen är den klar. Brukar bara steka varje sida så de typ blir bruna, för mer behövs inte när man gör lövbiff..

• trollkarl

Pluvdo

Inget stekfett till nåt?

• Kockenskött

haha nu får ni lägga av och säga att man ska steka en lövbiff i några minuter, inte ens minut! de ska vara en ordentligt upphettad panna så de ryker om den, sen i med smör , salta peppra precis innan stekning (avtorkatkött) stek MAX 15 sec per sida , gärna 10 sec. låt köttet vila i aliminiumfolje i 4-5 minuter. ät å de är mört å perfekt

• Aniiee
    Kockenskött skrev 2014-01-18 17:20:11 följande:
    haha nu får ni lägga av och säga att man ska steka en lövbiff i några minuter, inte ens minut! de ska vara en ordentligt upphettad panna så de ryker om den, sen i med smör , salta peppra precis innan stekning (avtorkatkött) stek MAX 15 sec per sida , gärna 10 sec. låt köttet vila i aliminiumfolje i 4-5 minuter. ät å de är mört å perfekt
    Du var tvungen att skaka liv i en 2-3 år gammal tråd? Då måste ju jag svara,....

Salta och peppar efter spekning i så het panna, annars bränner man pepparn....

//annan kock//
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Capt Janeway

Salta aldrig innan, då blir lövbiffen lätt torr och tråkig. Däremot pepprar jag lätt med vitpeppar innan. Sedan ska den bara stekas några sekunder på varje sida. Salta efteråt.

• Capt Janeway

Och för guds skull använd äkta smör och inte margarin!!!

• Aniiee
    Capt Janeway skrev 2014-01-18 17:45:54 följande:
    Salta aldrig innan, då blir lövbiffen lätt torr och tråkig. Däremot pepprar jag lätt med vitpeppar innan. Sedan ska den bara stekas några sekunder på varje sida. Salta efteråt.
    Capt Janeway skrev 2014-01-18 17:46:16 följande:
    Och för guds skull använd äkta smör och inte margarin!!!

Bara att hålla med =)
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Thotis90

Vi brukar hetta upp stekpannan, krydda köttet, ha i flytande margarin i pannan och sedan lägga i lövbiffen. Lövbiffen skall inte ligga i pannan i mer än 1 minut. Det skall gå snabbt. 

Oförklarligt barnlös - hedblom.blogg.se
Svar på tråden Hur gör man lyckad lövbiff?