• Kickan35

3 månaders bebis som "vägrar" flaska.....

Hallå!

Som rubriken lyders så har jag en liten tjej  som är tre månader som vägrar att ta flaska. Skulle vilja kunna komplettera min amning med ersättning. Men det funkar inte alls Rynkar på näsan.....

Har provat flertalet olika flaskor och nappar, samt olika ersättningar. Lillan tuggar mest på nappen och blir ledsen och tillslut arg...

Hoppas nu att det finns fler som varit i samma situation som jag/oss och som kan dela med sig av sina erfareheter, råd och tips!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden 3 månaders bebis som "vägrar" flaska.....
  • Kickan35
    shitvadjaghatar skrev 2011-05-07 16:43:25 följande:

Japp, hade precis samma problem, tills idag. Hon är 5 månader och fick havrevälling istället för ersättning och glupade i sig allt.

Är hon tillräckligt hungrig? Är det du som ger?

Hejsan!

Har provat att ge flaskan både innan och efter jag ammat.... och det fungerar lika dåligt både och. Pappan har också försökt. Tycker dock att det funkar liiiite bättre då Flört.

Skönt att höra att det finns fler som har/haft samma problem.

Min BVC sköterska sa att barn ändå oftast gillar flaskan och tycker att det är enklare att suga på den, än bröstet... att de är bekväma. Men inte min tjej inte.... Så lätt ska det inte få va Skrattande

• shitvadjaghatar
    Kickan35 skrev 2011-05-07 17:05:37 följande:

Hejsan!

Har provat att ge flaskan både innan och efter jag ammat.... och det fungerar lika dåligt både och. Pappan har också försökt. Tycker dock att det funkar liiiite bättre då Flört.

Skönt att höra att det finns fler som har/haft samma problem.

Min BVC sköterska sa att barn ändå oftast gillar flaskan och tycker att det är enklare att suga på den, än bröstet... att de är bekväma. Men inte min tjej inte.... Så lätt ska det inte få va Skrattande

Prova att gå ut så att hon inte ser eller hör dig.

Och se till att hon är riktigt hungrig, tex när hon sovit en lång stund.

Lycka till!

• MammaTillOliver

Kunde varit jag som skrev ditt inlägg TS Tungan ute
    min son ska ligga vid tutten minst en gång i timmen o jag känner att jag inte orkar, han verkar dessutom inte bli mätt på mina bröst så jag har provat ersättning men de går inte.

Oliver 24/1-2011
  • 3tjejer

Det kan nog gå bättre om du inte är i närheten. Ta tex en promenad när det är dags att mata (bebis hungrig men inte börjat skrika av hunger) och låt pappan testa i lugn och ro själv. Självklart är du i närheten med mobil om det inte funkar .
    Fast vissa barn vill inte ta flaskan någonsin och då är det bara att amma. Så var mitt tredje barn och jag såg inga problem med det alls (troligen för att hon var tredje, jag hade inte riktigt rätt perspektiv med första). Det handlar om en kort period om du ser på det stora hela. Tänk på fördelarna! Och vet att det kommer inte hålla på superlänge.

• mittallt

Vi testade att pumpa ut och ge i flaska till vår 3 månaders idag för första gången. Sambon fick testa medan jag gick ut men det fungerade inte alls. Lillen spottade mest ut allt och såg väldigt missnöjd ut. Testade sedan att amma honom för att se om han verkligen var hungrig och det var han. Men jag ska testa mer för det är ju självklart att lillen tycker det är konstigt första gången

• Kickan35

Hej igen!

Nu har vi provat flaskan igen, i kväll. När det var dax för mat/amning, så att hon var riktigt hungrig. Men hon ville fortfarande inte ta flaskan. Först provade pappa själv, men icket... Sen provade jag, när hon satt i babysittern. Då drack hon kanske 10 ml, men inga riktiga "sug-tag" Rynkar på näsan. Ammade sedan, ca trettio minuter senare, och då åt hon ordentligt... Så vad ska man hitta på?

Vill ändå säga tack, för alla era råd!

• Ramborg

Kan man inte ge ersättning i nån slags kopp? Har inga barn själv ännu men har läst i trådar här. Om man ger ersättning under tiden man försöker få igång amningen verkar det vara vanligt att inte ge flaska, för att barnet inte ska vänja sig vid flaskan och vägra ta bröstet sedan.

• Kickan35

Hej igen!

Har provat ge flaskan i eftermiddag igen... Fungerade inte alls Rynkar på näsan...

Tror egentligen att det är själva innehållet/ersättningen som hon inte tycker om, (använder semper nu). Har även provat att ge ersättningen med sked, och hon tycker att den är sååå dålig! Är det olika smak på olika ersättningar? Någon speciell sort som fungerat bra för er?

Tips mottages fortfarande tacksamt! 

Svar på tråden 3 månaders bebis som "vägrar" flaska.....