• Fritiofini

Fjärde graviditeten jobbigare?

Funderar lite på en fyra till nästa sommar.. Nej men är jättesugen om jag ska vara helt ärlig!
    Tänkte höra med er andra fyr- eller flerbarnsmammor hur fjärde graviditeten var jämfört med de tre första? Mina två första graviditeter var väldigt lätta, tredje var jobbig med fruktansvärd foglossning om nätterna sista veckorna, kunde knappt vända mig i sängen.
    Det är 2 år mellan tvåan och trean men kommer att vara nästan 4 år mellan trean och en eventuell fyra.

Jo och så en sista fråga, den klassiska... Är det stor skillnad på 3 och 4?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Fjärde graviditeten jobbigare?
  • Fritiofini

Bra, då kan vi hjälpas åt å puffa tills vi får svar!

• Mamma Mu 03

Hej!
    Ska ha min fjärde om fyra dagar...måste säga att den här graviditeten har nog varit min bästa=)

Hoppas på en lika bra förlossning!

• Fritiofini
    Mamma Mu 03 skrev 2011-05-08 15:00:31 följande:
    Hej!
    Ska ha min fjärde om fyra dagar...måste säga att den här graviditeten har nog varit min bästa=)

Hoppas på en lika bra förlossning!
    Men så skönt att höra! Åh vad spännande att det är så nära nu, håller mina tummar och tår att det blir en lyckad förlossning!

Jag har haft tre lååångdragna förlossningar, och fasar lite nu, men men...
    Det är tydligen inget bra tryck i mina värkar, fast de kommer ändå gärna två på raken utan paus och lite jäkla ont gör de!
    Nu med sista skulle de ha hål på hinnorna, och då skulle det sätta fart sa de, men då stannade förloppet nästan av istället och från att ha varit öppen 8 cm drog det ihop sig ordentligt... Arg var jag!

Men visst är det häftig att föda! Nog det häftigaste jag gjort tror jag!
  • Mina4godingar

För mig var graviditet 2 o 3 jobbiga m mycket besväf m fogarna. M nummer 4 hade jag inga sådana besvär, däremot fick jag en hel del jobbiga förvärkar o fick ligga inne i omgångar. Sedan föddes han i v.33

Skillnaden mellan 3 o 4barn trodde vi inte skulle bli så svår, men för oss blev det lite mer jobb. De tre äldre barnen har alltid varit lugna o sovit bra. Medan vår lill kille verkar ha dubbelt så mycket energi. Men för övrigt är det mest det praktiska, som större bil, behov av ännu ett sovrum mm.

Lycka till m nr 4, vi är super glada över att vi skaffade våra 4barn. :)

-95, -01, -06 & -09
  • Fritiofini
    Mina4godingar skrev 2011-05-09 14:18:54 följande:
    För mig var graviditet 2 o 3 jobbiga m mycket besväf m fogarna. M nummer 4 hade jag inga sådana besvär, däremot fick jag en hel del jobbiga förvärkar o fick ligga inne i omgångar. Sedan föddes han i v.33

Skillnaden mellan 3 o 4barn trodde vi inte skulle bli så svår, men för oss blev det lite mer jobb. De tre äldre barnen har alltid varit lugna o sovit bra. Medan vår lill kille verkar ha dubbelt så mycket energi. Men för övrigt är det mest det praktiska, som större bil, behov av ännu ett sovrum mm.

Lycka till m nr 4, vi är super glada över att vi skaffade våra 4barn. :)
    Tack!
    Mmm, så var det för oss när nr 3 kom... Hon har inte varit fullt så lättsam som hennes bröder som bebisar. Om hon hade kommit som första barnet hade jag nog blivit smått knäckt.
    Men känns både spännande och abstrakt att tänka sig med 4!
  • Mina4godingar
    Fritiofini skrev 2011-05-09 19:04:09 följande:
    Tack!
    Mmm, så var det för oss när nr 3 kom... Hon har inte varit fullt så lättsam som hennes bröder som bebisar. Om hon hade kommit som första barnet hade jag nog blivit smått knäckt.
    Men känns både spännande och abstrakt att tänka sig med 4!
    Vi är också glada att vår minsting inte var den som föddes först, då kanske det bara blivit ett barn :)
    Men det är fantastiskt m 4barn, samtidigt som det kostar mer, och vi kan inte längre unna oss lika mycket. Förr gick vi ut o åt oftare, kunde resa m familjen lättare mm. Men allt det andra, den glädjen o kärleken man får av barnen är värt det.

Fast vi försöker komma ut o äta någon/några gånger i månaden o vi försöker unna oss lite emellanåt.
    Dessutom har vi långt mellan barnen så de är otroligt dukiga på att hjälpa till.
    -95, -01, -06 & -09
  • MansonDust

För mig var 1:a & 2:a mer jobbiga än 3:an & pågående 4:an.

Med första & andra hade jag jätteont av foglossning & ischias. Med 3:an kom det & gick lite mer & nu med fjärde är jag snart i v 32 & har i stort sett inga problem med foglossning alls. Kan bli lite öm om jag ansträngt mig en dag, som att gå långt eller greja i trädgården. Men annars kan jag absolut inte klaga!

flicka -02, flicka -06, pojke -08 & BF Juli -11.
  • Fritiofini
    MansonDust skrev 2011-05-09 19:50:51 följande:
    För mig var 1:a & 2:a mer jobbiga än 3:an & pågående 4:an.

Med första & andra hade jag jätteont av foglossning & ischias. Med 3:an kom det & gick lite mer & nu med fjärde är jag snart i v 32 & har i stort sett inga problem med foglossning alls. Kan bli lite öm om jag ansträngt mig en dag, som att gå långt eller greja i trädgården. Men annars kan jag absolut inte klaga!
    Men underbart, jag som gått och oroat mig så och tänkt att den här gången blir det ett helsike ungefär.. Grattis till bebben i magen förresten!
  • Fritiofini
    Mina4godingar skrev 2011-05-09 19:48:15 följande:
    Vi är också glada att vår minsting inte var den som föddes först, då kanske det bara blivit ett barn :)
    Men det är fantastiskt m 4barn, samtidigt som det kostar mer, och vi kan inte längre unna oss lika mycket. Förr gick vi ut o åt oftare, kunde resa m familjen lättare mm. Men allt det andra, den glädjen o kärleken man får av barnen är värt det.

Fast vi försöker komma ut o äta någon/några gånger i månaden o vi försöker unna oss lite emellanåt.
    Dessutom har vi långt mellan barnen så de är otroligt dukiga på att hjälpa till.
    Jo men så är det nog. Och visst tycker man det är värt mödan!
  • MansonDust
    Fritiofini skrev 2011-05-09 21:02:31 följande:
    Men underbart, jag som gått och oroat mig så och tänkt att den här gången blir det ett helsike ungefär.. Grattis till bebben i magen förresten!
    Tack!

Jag hade förväntat mig ont som fan men jag väntar fortfarande liksom!
    flicka -02, flicka -06, pojke -08 & BF Juli -11.
  • Snart4barnsmamma01

Hej! Jag väntar barn nr fyra och är i v.30 nu. Mår precis lika bra som med mina 3 första barn.
    Det har varit skillnader på mina förlossningar men inte själva graviditeter. Första tog nästan 24 timmar...puhh..andra 3 timmar och tredje 1 timme får se nu nu fort denna kommer ut.
    Sammandragningar får jag oftare och behöver sova middag annars somnar jag gående....
    Vi har hunnit byta bil så där blir det plats till alla. Barn nr 3 och nr 4 får dela rum, blir bara 18 månader mellan dom.

Lycka till med era graviditeter och förlossningar och planerade graviditeter!! Det är helt underbart med barn trots att det tar all vår tid.
    Viktigt med bra logistik så man kan dela körningar, lämna/hämta, laga mat, tvätta gå på teatrar mellan föräldrar då barnen är i olika åldrar. Det har våra barn uppskattat mycket och kunnat få egentid med mamma eller pappa.
    KRAMISAR

• bea85

Väntar nr 4ra nu och för mig har det blivit jobbigare för varje barn men de tror ja beror på mest att ja itne har tiden att vila som ja hade innan. Dock har förlossningarna bara blivvit bättre och bättre nr 3 va en toppen förlossning hoppas på en mega toppen förlossning med nr 4

Leo 03 - Loke - 05 Ronja 08 - bebis beräknad juni 11
  • kariba

Jag väntar nummer fyra i augusti och än så länge mår jag nog bättre än med de andra tre. Däremot har jag fått problem med tidiga sammandragningar vid stress, det hade jag inte med någon annan.

Lycka till!

• Fritiofini
    bea85 skrev 2011-05-12 12:53:00 följande:
    Väntar nr 4ra nu och för mig har det blivit jobbigare för varje barn men de tror ja beror på mest att ja itne har tiden att vila som ja hade innan. Dock har förlossningarna bara blivvit bättre och bättre nr 3 va en toppen förlossning hoppas på en mega toppen förlossning med nr 4
    Bea!!! R U kidding me!?!? Jag är lite anonym på FL numera, men du ska få en ledtråd... Våra tjejor fyller 3 samma dag. Kul å "se" dig igen, åh grattis till nr 4!!!
Svar på tråden Fjärde graviditeten jobbigare?