Carroline skrev 2011-05-09 20:43:37 följande:
Det är väldigt olika från boende till boende vad en kontaktman gör med "sina" boende. På vissa ställen ansvarar varje kontaktperson för att veckans dusch blir genomförd medans man på andra ställen har t ex duschdagar. På vissa ställen får godman eller anhöriga stå för inköp av diverse saker som hygienartiklar osv medans du som kontaktperson gör det på vissa ställen (då är tanken att du ska kunna lämna stället på arbetstid och utföra inköpen).
Tanken med kontaktmannaskap är att den boende och dennes anhöriga ska känna att de har kanske en lite extra bra kontakt med just dig, att just du ska ha lite extra insikt i allt som rör din boende. T ex så är det kontaktpersonen som håller i välkomstsamtalet när en brukare flyttar in på boendet. Visar runt och fyller i diverse papper så som genomförandeplaner, levnadsberättelse m.m. Ska man åka till hörcentralen, tandläkaren osv är det i första hand du som följer med om så möjligt. Du kanske ser till att din boende får en uppskriven tid hos besökande fotvårdare/frisör.
Som sagt. Vad som ingår i ett kontaktmannaskap är väldigt varierande. Svårt att förklara såhär nu =)
Fast jag var mer ute efter hur det fungerade på andra ställen, inte vad ett kontaktmannskap är för något.
Min fundeting utgår mer ifrån hur man gör på olika ställen då detta skall tas bort från oss då vissa anser att det är för mycket revirtänk och att en del personal blir jättekränkta av att anhöriga hellre vill prata med kontaktpersonen eller att brukaren känner att "Ja, jag vill åka på utflykt men jag vill att Lisa skall vara med för henne känner jag bäst"
Syftet är alltså att hela personalgruppen skall vara lika delaktiga i allt, ingen skall ha mer att säga till om ang rutiner, ingen får jobba mer hos en brukare än en annan, ingen får ha närmare kontakt med anhöriga än andra osv.
Därav att jag kikar runt lite efter fler/andra sätt att ha kontaktmannskap på än så som vi har det, som vi hade nu är
*Kontaktpersonen är med på nätverksmöten tillsammans med brukaren alt går åt brukaren
*Ansvarar för att tvätt/städtider och dyl blir uppskriva i almanskackan
*Gör upp rutiner och arbetsplan tillsammans med brukarem som skall följas av alla/alla genomför
*Är närmsta kontakten till anhöriga
*Ansvarar för att läkarbesök/tandläkarbesök osv blir bokade
*Ansvarar för dokumentationen
Sedan jobbar ju alla med alla brukare men kontaktpersonen är den som står lite närmare och ofta känner brukaren, dess önskemål osv bäst.