• Litet My

Ni som jobbar inom, funktionshinder/Äldrevård/psykiatri-Kontaktmannaskap?

Söker er som jobbar inom dessa för några frågor

Har ni kontaktmannaskap?

Vad ingår i det? Tex anhörigkontakt, närmast kontakt med brukaren? osv

Finns det saker ni har tolkningsföreträde i gentemot era kollegor för er brukare/vårdtagare? tex omvårdnaden, rutiner osv?

Uppstår det konflikter kring kontaktmannskapet?

Vore det bättre utan kontaktmannaskapet?

• Svar på tråden Ni som jobbar inom, funktionshinder/Äldrevård/psykiatri-Kontaktmannaskap?
  • Litet My

Å en till puff, ingen som jobbar i vården alls?

• Tindra 00

En kompis är kontaktperson....

Jag har några godmanuppdrag....men vet ej exakt vad som ingår i kompisens kontaktmannaskap.

• wiickan

Jag antar att du menar att man "har hand om" en särskild brukare på ett boende. Jag har jobbat som sommarvikarie på ett äldreboende och jag har för mig att när man var kontaktperson så var man ansvarig för dushning av personen i fråga och även städning av rummet. Man såg också till att personen hade hyigenprodukter, att nytvättat kom in i skåpen och man hade kontakt med anhöriga om något behövdes köpas in eller om brukaren behövde påfyllning av pengar till hygienprodukter och liknande. När det gällde saker som dusch så fick man lägga upp det som man "själv"/brukaren ville. 
    Vad jag vet uppkom inga konflikter direkt, men det kunde bli lite gnäll om någon inte hade städat "sin" brukares rum som den skulle osv, men det är ju helt naturligt. Sedan kan jag tänka mig att någon kanske tyckte att den hade fått en "svår" brukare osv.
    Jag tyckte att det var bra med kontaktmannaskapet eftersom man då hade koll på att saker som dusch och städ blev gjort utan att man var tvungen att kolla av med alla vem som hade/inte hade gjort ditt och datt.

Är det ett bra svar? 

• Carroline

Det är väldigt olika från boende till boende vad en kontaktman gör med "sina" boende. På vissa ställen ansvarar varje kontaktperson för att veckans dusch blir genomförd medans man på andra ställen har t ex duschdagar. På vissa ställen får godman eller anhöriga stå för inköp av diverse saker som hygienartiklar osv medans du som kontaktperson gör det på vissa ställen (då är tanken att du ska kunna lämna stället på arbetstid och utföra inköpen).

Tanken med kontaktmannaskap är att den boende och dennes anhöriga ska känna att de har kanske en lite extra bra kontakt med just dig, att just du ska ha lite extra insikt i allt som rör din boende. T ex så är det kontaktpersonen som håller i välkomstsamtalet när en brukare flyttar in på boendet. Visar runt och fyller i diverse papper så som genomförandeplaner, levnadsberättelse m.m. Ska man åka till hörcentralen, tandläkaren osv är det i första hand du som följer med om så möjligt. Du kanske ser till att din boende får en uppskriven tid hos besökande fotvårdare/frisör.

Som sagt. Vad som ingår i ett kontaktmannaskap är väldigt varierande. Svårt att förklara såhär nu =)

• Carroline

Du får gärna ställa mer ingående frågor om du vill!

• wiickan
    wiickan skrev 2011-05-09 20:35:33 följande:
    Jag antar att du menar att man "har hand om" en särskild brukare på ett boende. Jag har jobbat som sommarvikarie på ett äldreboende och jag har för mig att när man var kontaktperson så var man ansvarig för dushning av personen i fråga och även städning av rummet. Man såg också till att personen hade hyigenprodukter, att nytvättat kom in i skåpen och man hade kontakt med anhöriga om något behövdes köpas in eller om brukaren behövde påfyllning av pengar till hygienprodukter och liknande. När det gällde saker som dusch så fick man lägga upp det som man "själv"/brukaren ville. 
    Vad jag vet uppkom inga konflikter direkt, men det kunde bli lite gnäll om någon inte hade städat "sin" brukares rum som den skulle osv, men det är ju helt naturligt. Sedan kan jag tänka mig att någon kanske tyckte att den hade fått en "svår" brukare osv.
    Jag tyckte att det var bra med kontaktmannaskapet eftersom man då hade koll på att saker som dusch och städ blev gjort utan att man var tvungen att kolla av med alla vem som hade/inte hade gjort ditt och datt.

Är det ett bra svar? 
    Carroline skrev 2011-05-09 20:43:37 följande:
    Det är väldigt olika från boende till boende vad en kontaktman gör med "sina" boende. På vissa ställen ansvarar varje kontaktperson för att veckans dusch blir genomförd medans man på andra ställen har t ex duschdagar. På vissa ställen får godman eller anhöriga stå för inköp av diverse saker som hygienartiklar osv medans du som kontaktperson gör det på vissa ställen (då är tanken att du ska kunna lämna stället på arbetstid och utföra inköpen).

Tanken med kontaktmannaskap är att den boende och dennes anhöriga ska känna att de har kanske en lite extra bra kontakt med just dig, att just du ska ha lite extra insikt i allt som rör din boende. T ex så är det kontaktpersonen som håller i välkomstsamtalet när en brukare flyttar in på boendet. Visar runt och fyller i diverse papper så som genomförandeplaner, levnadsberättelse m.m. Ska man åka till hörcentralen, tandläkaren osv är det i första hand du som följer med om så möjligt. Du kanske ser till att din boende får en uppskriven tid hos besökande fotvårdare/frisör.

Som sagt. Vad som ingår i ett kontaktmannaskap är väldigt varierande. Svårt att förklara såhär nu =)
    Ja, precis. Jag glömde skriva det: det är ju olika på olika ställen. 
    Får man fråga varför du undrar, TS?
  • Litet My
    wiickan skrev 2011-05-09 20:50:14 följande:

Ja, precis. Jag glömde skriva det: det är ju olika på olika ställen. 
    Får man fråga varför du undrar, TS?
    Jag undrar därför att man på mitt jobb tagit bort kontaktmannskapet (psyk) och jag tror inte alls det är bra, och varken brukare eller anhöriga skall få reda på detta därav att jag undrar lite hur det ser ut på andra ställen.
  • Litet My

Fast jag var mer ute efter hur det fungerade på andra ställen, inte vad ett kontaktmannskap är för något.
    Min fundeting utgår mer ifrån hur man gör på olika ställen då detta skall tas bort från oss då vissa anser att det är för mycket revirtänk och att en del personal blir jättekränkta av att anhöriga hellre vill prata med kontaktpersonen eller att brukaren känner att "Ja, jag vill åka på utflykt men jag vill att Lisa skall vara med för henne känner jag bäst"

Syftet är alltså att hela personalgruppen skall vara lika delaktiga i allt, ingen skall ha mer att säga till om ang rutiner, ingen får jobba mer hos en brukare än en annan, ingen får ha närmare kontakt med anhöriga än andra osv.

Därav att jag kikar runt lite efter fler/andra sätt att ha kontaktmannskap på än så som vi har det, som vi hade nu är

*Kontaktpersonen är med på nätverksmöten tillsammans med brukaren alt går åt brukaren
    *Ansvarar för att tvätt/städtider och dyl blir uppskriva i almanskackan
    *Gör upp rutiner och arbetsplan tillsammans med brukarem som skall följas av alla/alla genomför
    *Är närmsta kontakten till anhöriga
    *Ansvarar för att läkarbesök/tandläkarbesök osv blir bokade
    *Ansvarar för dokumentationen

Sedan jobbar ju alla med alla brukare men kontaktpersonen är den som står lite närmare och ofta känner brukaren, dess önskemål osv bäst.
Svar på tråden Ni som jobbar inom, funktionshinder/Äldrevård/psykiatri-Kontaktmannaskap?