• Labolina3

Anknytningsproblem pga ersättning?

VILLE så gärna amma men det gick inte så dottern får ersättning. Får hon svårt m anknytningen till mig då? Vet hon att jag är mamma tro? Jag älskar ju henne över allt annat men känner att det där speciella bandet kanske saknas....?

• Svar på tråden Anknytningsproblem pga ersättning?
  • Husmusen8

Jag ammade inte mina barn.  När jag matade dem la jag dem med deras lilla mage mot min och höll flaskan mot bröstet, jättemysigt, då får du dessutom ögonkontakt. När de var riktigt små brukade jag ta av mig tröjan så fick de ligga och sova på min mage i bara blöjan så vi fick den där mysiga hudkontakten.
    Din dotter vet att du är hennes mamma och ni kommer inte få anknytningsproblem pga flaskmatning!!!

• Xanadu

Jag har flaskmatat ett barn och ammat ett. Den närhet jag kände till det flaskmatade barnet var faktiskt mycket större. Hela första halvåret satt hon i sjal/sele så hon gick väldigt mycket kroppskontakt. Nu är hon 2 år och väldigt trygg i sig själv men rätt så mammig i perioder. Noll problem med anknytningen. Tycker inte du ska oroa dig, det är inte sugandet på tuttar som skapar bebisens band till mamman. Närhet kan du ge ditt barn hur mycket som helst utan att amma!

• SysterYster76

Nej spelar ingen roll alls! Har både endast ammat och endast flaskmatat. Ibland så går det ju helt enkelt inte som man vill. Tycker inte heller att anknytning gick sämre med det barnet jag flaskmatade. Däremot saknade jag det där hud-mot-hud ibland, men då gick jag in i sovrummet och matade utan tröja och gosade.

Oroa dig inte i onödan, utan se det som är positivt istället! :) nu kan ju pappa vara med om att mata, du kan sova hela nätter vid behov, du kan gå ut och gå på promenader själv osv osv :D njuuut.

• pusselbit

Barnet känner ju din lukt, hör din röst o.s.v. Självklart vet barnet att du är mamman!

• Maariee

Nej inte behöver du oro dig :) ammade ett tag men det gick inte bra alls med ngn av mina tjejer så de har fått flaskan och ögonkontakten du har när du flaskmatar får du inte lika lätt när du ammar. Ditt barn vet att du är mamman. Så sluta oroa dig och njuuuuuut av din lilla bebis :) :)

• Isalel

Min anknytning kändes mycket bättre efter jag slutat amma (hade jätteproblem att få igång produktionen) och mina barn är fullt medvetna om vem som är deras mamma :)
    De vet vem deras pappa är också utan att han har ammat :)

• k girl

Nej, det spelar ingen roll för anknytningen om man ammar eller inte. Det spelar däremot roll för anknytningen att du svarar på hennes signaler, dvs att du ger ditt barn mat när hn är hungrig. Och det förmodar jag att du gör.

• agtiwi

Har ingen som helst betydelse för anknytningen.  I så fall skulle tex inte ett adopterat barn kunna knyta an alls, och det kan dom ju. Så var inte orolig, det kommer gå galant ändå!

• Parniara

Jag både flaskar och ammar och ska jag vara ärlig är flaskmatningen mysigare. Då ligger hon oftast i sjalen och vi har djup ögonkontakt och hon ligger och leker med händerna. Vid bröstet bara skriker bråkar och klöser hon, vilket inte är mysigt för nån av oss. Men vi tränade varje dag för att ha som nödlösning om vi står utan mat en dag när vi är hemifrån.

Nu när jag fick barn vid 30 berättade min mamma att jag är flaskbarn som tröst eftersom jag sörjde att amningen inte fugerar så bra. Och jag har varit mammagris i hela mitt liv, riktig mammagris.

Svar på tråden Anknytningsproblem pga ersättning?