• JohNic

Hur länge får gravid resa utomlands (försäkring)

För att inledningsvis göra en lång historia kort: Jag hade högt prolaktinvärde = ingen ägglossning. Jag fick pravidel för att få rätt på värdet = har nu lyckats. Jag har dock inte fått utslag på ägglossningsstickor trots att jag använt dem i snart 2 månader.

Vi har nu bestämt oss för att i smyg åka till Malaysia över jul/nyår och gifta oss för att vi behöver någon lycka i denna eviga längtan, och här kommer min fråga in.

Men efter att ha kämpat länge vill man ju inte skjuta en eventuell graviditet framför sig allt för länge... Säg att jag skulle få ägglossning inom de närmaste veckorna och att vi har den ofantliga turen att lyckas på första försöket. Vad gör jag då?! Att flyga med SAS går enligt deras hemsida bra fram till vecka 4, men vad gäller försäkringsmässigt? Jag är själv försäkrad i Trygg Hansa så det lutar väll åt att det blir deras gravidförsäkring när det väl är dags...

Erfarenheter? Jag tycker det är svårt att få en klar bild på deras hemsida, därav frågan Skäms
    Mycket tacksam för hjälp...

• Svar på tråden Hur länge får gravid resa utomlands (försäkring)
  • Hoppfull84

de flesta hemförsäkringar slutar gälla i v 28. därefter måste du teckna en separat reseförsäkring, den jag hittat som gällt längt är europeiskas reseförsäkring "smart", den gäller fram till och med v 32. den täcker alla ev, läkemedel, sjukhusbesök, transporter, boendekostnader, extra kostander i samband med hemresa osv som uppkommer pga komplikationer med graviditeten. vill du att försäkringen ska täcka kostnader även för pappan (tex hemresebiljett/hotellkostnad om ni skulle bli kvar längre än ni tänkt pga nån komplikation) måste även han teckna försäkringen under resan. har inet lyckats hitta nån försäkring med lika bra skydd som gäller senare än v 32, så reser man efter det får man resa oförsäkrad.. något att väga in i resebeslutet, man kan ju alltid boka med avbokningsskydd så man kan ångra sig om ni nu skulle plussa tidigt.

sedan kan flygbolagen ha egna restriktioner, att de till exempel vill ha läkarintyg efter en viss vecka för att släppa ombord en på planet.kan vara bra att ha med äve om man inte kommit upp i den veckan vi resan.
    thai air som vi flög med ville ha intyg från v 28, var i v26 men fick ändå visa intyget 3 gånger under resan och det var skönt att slippa bråka om hur långt gången man är.

hoppas ni får effekt av medicinen och att ni snart får plus!
    lycka till!

• Silvera

Tror du menar lite längre än till v4? V24 eller kanske tom v 34? 

Jag åker till USA i v 22-23 och det ska gå bra enligt KLM som jag flyger med.  Måste dock ha läkarintyg med mig, eftersom jag har högt blodtryck, och diabetes.

Jag har tecknat Folksams utökade graviditetsförsäkring, samt har deras bästa reseförsäkring, samt en olycksfallsförsäkring, utöver vår hemförsäkring. Gravidförsäkringen gäller för barnet from v26, så babyn är "oförsäkrad" under vår resa. Man kan ju inte försäkra sig mot allt, men om något händer i USA så har jag förhoppningsvis billigare vård, samt får hjälp att ta mig hem. 

Har även kikat på en kortare Bahamaskryssning, men man måste resa innan v24 om man vill med båten. Finner det lite lustigt, eftersom en kryssning på ett par timmar (Miami-Bahamas) borde ju vara mer avkopplande och mindre farligt än en flygresa... Förvånad

Trevlig resa Glad

• JohNic

Haha, ja jag tänkte lite bakvänt när jag skrev  vecka 4... De tillåter att man flyger fram till 4 veckor före BF. Det är ju generöst och därför har jag mer fokuserat på vad försäkringsbolagen tillåter... Man vill ju inte gärna hamna i en situation där man står med sjukhusräkningar på flera 100 000 kronor...

Tycker det är svårt att läsa sig till vad försäkringsbolagen har för direktiv. Allt är så krångligt skrivet och därför är det skönt om någon annan har erfarenhet av deras system och vill dela med sig :)

• Ellenbfdec10

Hej! Vill tipsa om tellus försäkringar. Med dom kan en försäkra sig fram till vecka 36. Deras reseförsäkring för gravida täcker neonatalvård i upp till en månad efter förlossning samt hemtransport.

Svar på tråden Hur länge får gravid resa utomlands (försäkring)