• Anonym (Dotter)

Hjälp mig - hur ska jag städa? Ett riktigt smutsigt hus med mkt grejor.

Har en anhörig som blivit gammal. Och nu är han inlagd på sjukhus. Åkte till hans hus idag och såg med nya ögon på det. Och suck - det är INTE skoj.

Vi pratar inte om Rent Hus på TV4. Men nånstans mitt emellan. Ordningen är helt ok, men skåpen är så fulla att det väller ut ur dem. Det är riktigt smutsigt överallt, men inte riktigt vidrigt (var nu den gränsen går)
    Jag vill inte ta dit nån firma av hänsyn till hans integritet. Han tycker det är jobbigt att det blivit så här, men han är gammal och sjuk. Och framöver ska han köpa städhjälp - men det är alldeles för nedgånget för att kunna ta dit nån just nu.

Som exempel har jag idag kastat minst 30 telefonkataloger, samlat ihop 3 kassar mediciner som gått ut för länge sen, fyllt flera kassar med tomma plastburkar och lite annat. Han har hundrtals burkar med spikar, skruvar o sånt överallt i skåpen. Böcker till förbannelse, hittade minst 3 gamla elvispar...

Toaletten och köket är värst. Kylskåpet... huvva!

Var börjar jag? Har inte oändligt med tid och jag är ensammen.

Hjälp mig med tips!!!

• Svar på tråden Hjälp mig - hur ska jag städa? Ett riktigt smutsigt hus med mkt grejor.
  • Libbe7

Börja med det som är rent ohygieniskt. Bad o kök. Gamla tidningar o sånt kan ju ligga lägge innan man far illa av det.

• Anonym

Ta dit en firma. Det är inte hänsynsfullt mot dig att låta dig ta hand om det där.

Jag var i samma sits med min mormor och det blev jättebra när firman varit där och städat. De har sett värre och det var så skönt att få det gjort ordentligt! De har ju dessutom en massa specialgrejer, rengöringsmedel och maskiner, som gör att det går snabbare och blir bättre.

• Anonym (VadVillHan?)

Vill han att du ska städa, eller är det någonting du vill göra?

• Nancie

Ska du "bara" städa för att han ska komma hem från sjukhuset eller ska han eventuellt flytta efter sin sjukhusvistelse?

• Anonym (Dotter)
    Anonym skrev 2011-05-07 20:29:55 följande:
    Ta dit en firma. Det är inte hänsynsfullt mot dig att låta dig ta hand om det där.

Jag var i samma sits med min mormor och det blev jättebra när firman varit där och städat. De har sett värre och det var så skönt att få det gjort ordentligt! De har ju dessutom en massa specialgrejer, rengöringsmedel och maskiner, som gör att det går snabbare och blir bättre.
    Nej, varken han eller jag vill ta dit någon. Det är hans grejor och han vill inte att någon ska gå igenom dem. Och jag förstår honom fast och fullt.

Det är liksom bara så övermäktigt, vet inte i vilken ände jag ska börja.
  • Anonym

BÖrja med just det, toa och kök, städa öppna ytor (om det finns några) på köksbänkarna, helt enkelt sånt som du kommer i kontakt med mkt, och som du kommer använda mkt när du städar resten av huset...  vKylskåpet skulle du kanske kunna vänta med ( haar du tur springer det iväg av sig själv när det märker att du börjat städa i resten av huset Flört) sen är det väl bara att beta av lite undan för undan, städa golven kanse om det är mkt smuts på dom, så det blir behagligare att vistas i huset. Typ...

• Anonym (Dotter)
    Anonym (VadVillHan?) skrev 2011-05-07 20:30:17 följande:

Vill han att du ska städa, eller är det någonting du vill göra?

Han vill att jag ska fräscha upp lite om det blir stöd från distriktsköterskor ett tag när han kommer hem. Han inser själv att det inte är fint hemma. Men han har varit sjuk och har inte orkat.
  • Anonym
    Anonym (Dotter) skrev 2011-05-07 20:31:43 följande:
    Nej, varken han eller jag vill ta dit någon. Det är hans grejor och han vill inte att någon ska gå igenom dem. Och jag förstår honom fast och fullt.

Det är liksom bara så övermäktigt, vet inte i vilken ände jag ska börja.
    Men hur argumenterar han för att det är rättvist att du ska göra det?
  • Anonym (Dotter)
    Nancie skrev 2011-05-07 20:31:08 följande:
    Ska du "bara" städa för att han ska komma hem från sjukhuset eller ska han eventuellt flytta efter sin sjukhusvistelse?
    Han kommer att bo kvar där.
  • Anonym

Kan du inte ta dit en firma och hålla tyst om det?

Svar på tråden Hjälp mig - hur ska jag städa? Ett riktigt smutsigt hus med mkt grejor.