• Anonym (försent?)

Har ÄL idag...undrar om samlag under äl dag...

Har ägglossning idag, alltså fick jätte stark streck som kontroll streck.
    Undrar om man har sex ikväll.. eller är det försent att bli gravid?
    Har hört att man ska ha sex några dagar innan ägglossning...

• Svar på tråden Har ÄL idag...undrar om samlag under äl dag...
  • MissAdelaide

På flera anvisningar till ägglossningstest står det ju att när man får positivt på ägglossningstestet så släpper ägget inom 24 till 48 timmar. Då blir det ju perfekt att ha sex ikväll.  Har du köpt testen på t.ex någon sida på nätet så kan du ju gå in där och läsa vad det står. Annars så står det ju på anvisningarna i paketet.

Med sonen hade jag sex på ägglossningsdagen och dagen efter och med dottern 3 dagar innan.

Lycka till

• Jag är bara jag

Äl-testet visa ju positivt minst 12 timmar innan och oftast minst 24 plus att ägget lever ett dygn så försent kan det ju omöjligt vara. Glad

• Anonym (försent?)
    MissAdelaide skrev 2011-05-07 20:50:42 följande:
    På flera anvisningar till ägglossningstest står det ju att när man får positivt på ägglossningstestet så släpper ägget inom 24 till 48 timmar. Då blir det ju perfekt att ha sex ikväll.  Har du köpt testen på t.ex någon sida på nätet så kan du ju gå in där och läsa vad det står. Annars så står det ju på anvisningarna i paketet.

Med sonen hade jag sex på ägglossningsdagen och dagen efter och med dottern 3 dagar innan.

Lycka till
    Använder tester från testlagretGlad

Ok. så det är inte försent att ha samlag imorgon också..Glad
  • Anonym (försent?)
    Jag är bara jag skrev 2011-05-07 20:53:21 följande:
    Äl-testet visa ju positivt minst 12 timmar innan och oftast minst 24 plus att ägget lever ett dygn så försent kan det ju omöjligt vara. Glad
    Hur menar du att testet b´visar positivt 12 h innan och 24 h pluss..
    Om jag uppfattar rätt så. När man får jätte stark streck som kontroll streck oavsett på dagen så är det från när man har tagit testet + 24 h innan man räknar äl??Obestämd
  • Anonym (försent?)

Men när man har äl dag som testet visar så om man har samlag samma dag , så hinner spermierna inte ikapp ägget eller? det tar väl några dagar att spermierna nå ägget eller? så när man har samlag på äl dag så nästa dag ärdet väl äl dag också eller bara dagen då man får jätte stark äl streck?Obestämd

• Jag är bara jag
    Anonym (försent?) skrev 2011-05-07 20:56:53 följande:
    Hur menar du att testet b´visar positivt 12 h innan och 24 h pluss..
    Om jag uppfattar rätt så. När man får jätte stark streck som kontroll streck oavsett på dagen så är det från när man har tagit testet + 24 h innan man räknar äl??Obestämd
    Vissa tester visar positivt neråt 12 timmar innan och andra uppåt 48 timmar. Just därför måste du läsa hur det är med just ditt test. Jag menade 24 timmar och plus i betydelsen och dessutom.

Oavsett tidpunkt är det ett visst minimum av timmar kvar innan ägget släpper. Får man t.e.x positivt två dar på raken var det som mest 48 timmar kvar när det första testet gjordes.
  • Jag är bara jag
    Anonym (försent?) skrev 2011-05-07 20:59:38 följande:
    Men när man har äl dag som testet visar så om man har samlag samma dag , så hinner spermierna inte ikapp ägget eller? det tar väl några dagar att spermierna nå ägget eller? så när man har samlag på äl dag så nästa dag ärdet väl äl dag också eller bara dagen då man får jätte stark äl streck?Obestämd
    Spermierna är snabba rackare! Självklart hinner de upp till ägget,det har ju inte ens släppt än och finns ju där ett tag också. Äl-dagen är den dag ägget släpper,men man kan ju kalla hela veckan innan för äl-vecka eller äl-period. Planerar man barn är det egentligen bättre att börja sexa flera dar innan positivt äl-test och sen tills dagen efter äl för spermierna kan leva länge och ligga och vänta in ägget. Dessutom är det inte bra för mannen att ha hållit sig länge innan,sperman blir mer fertil ifall han har utlösning minst en gång innan du är som mest fertil.
  • Petra b

Glöm dessutom inte att ägget lever upp till ett dygn efter ägglossningen, så lägg på en dag till med ägglossningssex. :)

De snabbaste spermierna kan nå ägget på 30 minuter, så det är definitivt ingen fara att de inte hinner ikapp. 

• Anonym (försent?)
    Petra b skrev 2011-05-07 21:11:37 följande:
    Glöm dessutom inte att ägget lever upp till ett dygn efter ägglossningen, så lägg på en dag till med ägglossningssex. :)

De snabbaste spermierna kan nå ägget på 30 minuter, så det är definitivt ingen fara att de inte hinner ikapp. 
    Aha, så länge.lever ägget...
    De var snabba rackare...som hinner ikapp på 30 minuter,,oj...
  • SarisHaglis

Fick starkt utslag på Äl stickan idag :) Så det är alltså from. idag som ägget lossnar från äggstocken och är befruktbart i  12-24 timmar framåt, om jag fattat det rätt ? =)

• Anonym
    SarisHaglis skrev 2013-03-15 17:50:04 följande:
    Fick starkt utslag på Äl stickan idag :) Så det är alltså from. idag som ägget lossnar från äggstocken och är befruktbart i  12-24 timmar framåt, om jag fattat det rätt ? =)

ägget släpper någon gång mellan 12-48 timmar efter fullt utslag. när ägget väl släppt är det befrukningsdugligt upp till 48 timmar (enligt "ett barn blir till") men normalt ca 24 tim. Alltså bör ni sexa from nu och två till tre dygn framåt.
  • Prinsessan Fiona

Glöm inte att själva stegringen inte nödvändigtvis sker i samma stund som du tar testet om du inte testar om och om igen hela dagarna. Om man testar klockan 7:00 varje morgon och får fullt utslag på testet säger detta egentligen bara att hormonstegringen skett någon gång mellan klockan 07:01 dagen innan och 07:00 idag. I extremfallet skulle det faktiskt kunna vara så att testet skulle ha varit positivt redan igår om man väntat några minuter med gårdagens test.

• SarisHaglis
    Prinsessan Fiona skrev 2013-03-19 13:11:21 följande:
    Glöm inte att själva stegringen inte nödvändigtvis sker i samma stund som du tar testet om du inte testar om och om igen hela dagarna. Om man testar klockan 7:00 varje morgon och får fullt utslag på testet säger detta egentligen bara att hormonstegringen skett någon gång mellan klockan 07:01 dagen innan och 07:00 idag. I extremfallet skulle det faktiskt kunna vara så att testet skulle ha varit positivt redan igår om man väntat några minuter med gårdagens test.
    Aha ok ! Ja det är lite lurigt det där. Så om det blir fullt utslag på dag 15 och man vet med sig det så bör man ju försöka varannan dag under den veckan.
Svar på tråden Har ÄL idag...undrar om samlag under äl dag...