• Madicken och Lisabeth

Sökes: Bil som rymmer minst 7 pers, varav 3 i bakåtvänd bilstol, 2 på bilkuddar, en syskonvagn och några matkassar...

Vi är en mamma och en pappa med tre små barn, en 5 ½ åring, en 4 åring och en 2 åring. Vi ville gärna ha ett barn till men är nu gravida med tvillingar (kan hända vem som helst)!!!

Vi kör nu en Toyota Corolla Verso, 7 sitsig som rymmer de två bakåtvända bilstolarna vi har idag och vår äldsta dotter på en bilkudde men då är det inte särskilt mycket bagageutrymme över till vagnen.

När tvillingarna kommer så planerar vi att ha båda de två äldsta barnen på bilkudde framåtvänt och 2 åringen i bilstol bakåtvänd samt tvillingarna i bakåtvända babyskydd, alltså måste vi hitta en bil med plats för tre bakåtvända bilstolar där man ändå kan komma in/komma åt kvarvarande säten trots tre stora bilstolar monterade och dessutom få lite bagage över till en liten syskonvagn och några matkassar.

Måste ju finnas människor som har grubblat på detta före oss och som har löst det på något vis.

Vad kör ni andra med 5 barn (tre i bakåtvänd bilstol) för bil???

• Svar på tråden Sökes: Bil som rymmer minst 7 pers, varav 3 i bakåtvänd bilstol, 2 på bilkuddar, en syskonvagn och några matkassar...
  • morochmer

Vi har en 9-sitsig Vito. Den har och rymmer allt det och mycket mer.

• lokisse

vw bully

Nej det tror jag inte!
  • Madicken och Lisabeth
    morochmer skrev 2011-05-08 00:24:37 följande:
    Vi har en 9-sitsig Vito. Den har och rymmer allt det och mycket mer.
    Hur är det med passagerarstolarna på bakom förarstolen. Går dessa att vända bakåt?
  • lokisse
    Madicken och Lisabeth skrev 2011-05-08 00:41:43 följande:
    Hittar ingen sådan på bytbil.se. Vad är en Bully för någon?
    när jag var liten kallades dom folkabussar
    Nej det tror jag inte!
  • Madicken och Lisabeth

Ha, ha, okej. Ja, ja, alla andra har tipsat om att VL bussar säljer ut (typ stadsbussar då). Blir lite svårt att fickparkera en sån bara...

• Gummsan

Ww caravelle den långa modellen har vi. As nice. Får plats med syskonvagn enkelvagn massa matkassar m.m

• morochmer
    Madicken och Lisabeth skrev 2011-05-08 00:39:58 följande:
    Hur är det med passagerarstolarna på bakom förarstolen. Går dessa att vända bakåt?
    Nej, inga stolar går att vända. Det har jag bara sett på 5-7 sitsiga bilar. Jag missade att det var ett önskemål.
  • Tårtsmulan

Hm, vi grubblar vi med! Vi har fem barn och det innebär 2 bältesstolar, 2 bakåtvända och ett babyskydd. Efter sommaren blir det 3 bältesstolar och två bakåtvända.

Har idag en Seat Alhambra och med en ny dubbelvagn, CIty Jogger Select så  kan jag klämma in oss alla... men med väldigt litet bagageutrymmet.... så vi letar efter större alternativ vi med.

Har idag stolarna placerade som följande:
    mittenraden: bältesstolar på sidoplatserna och babyskyddet i mitten
    bakre raden: två bakåtvända stolar där vi sätter in barnen "över" stolsryggen och från bakluckan

Funderar på (alla i den långa versionen)
    Volkswagen Caravelle
    Opel Vivaro
    Renault Trafic
    Toyota Hiace
    Hunday Starex (lite liten)
    MB Vito
    Nissan Primastar

MB Vito kan i vissa versioner vända på mittensoffan. Vissa bussar kan ha dubbla passagerardörrar men de är ovanliga...

• Madicken och Lisabeth

Min man är lite inne på en Seat Alhambra eller en Hyundai H-1 Kombi 8 men jag vet inte, tycker inte det är jättestor skillnad mot vad vi har. Jag tror att vi biter oss i svansen om vi inte försöker hitta något ännu större, mer plats blir mindre bråk och kiv tror jag.

Vi funderar också på en Baby Jogger city select då vi i stort sett bara använder vagn till bvc, affären och runt bostadsområdet.

Vändbara stolar är inget kriterium bara förvånad att det inte finns i fler familjebilar eller minibussar, hade varit praktiskt tycker jag.

Mercerdes Viano förälskade jag mig i men den var lite över vår budget.

Peugeot tepee förlängd version var en minibuss som skulle funka men som sagt, det var en riktig minibuss vilket jag i och för sig tror är mest praktiskt men någonstans tar det ändå emot...

Har kollat bilar tre lördagar i rad nu och nu och nu börjar det bli svårt att minnas vad vi har sett men ännu är det ingen som har kännts självklar...

• Natasha76

Jag har just testat två.

Först en VW Touran 2011 (vi har just köpt en). Jag tog med mig en Britax Twoway, en Britax Hi-way och en Multi-tech och monterade dem alla tre i baksätet bredvid varandra. Gick helt bra. Sen finns ännu två säten tlll bakom och dit ryms bältesstolar eller bälteskuddar. Dessutom fick jag in en Hi-way i bakersta sätet också och då kan man ha en Bältesstol framför. Problemet är kanske hur man kommer åt det andra bakersta sätet där ett barn ska sitta med bälteskudde. Då är det nog bäst att sätta två Hi-way längst bak och sätta den tredje bakåtävända i mitten i mellanraden och bältesstolarna/kuddarna på varsin sida (där isofixen finns). Och de vuxna framme.

Sen har jag just monterat tre bakåtvända bilstolar i en Crysler Grand Voyager 2006. Problemet med den är att mittersta sätet längst bak (den har tre platser längst bak och två fina stolar i mitten men man kan väl få det mittersta till en soffa också om man vill, har jag hört) bara har tvåpunktsbälte. Vi hade en Britax Kid i ena mellansätet, en Britax Two-way bakåtvänt i andra mellansätet, en Multi-tech bakåtvänt bakom bältesstolen och en Hi-way bakåtvänt bakom Two-way och jag satt med tvåpunktsbälte i mitten längst bak. Så om det är bättre bälte där i mitten nu eller man får hi-way-stolen dit i mitten fäst med tvåpunktsbälte är den bilen helt suverän. Vi fick dessutom in två stora barnvagnar dit bak.

• Madicken och Lisabeth

Okej, bra att veta.

Vi tittade på en helt ny Chrysler förra helgen men konstaterade att även om sätena var jätteflexibla (gick att fälla alla på andra och tredje raden helt platt ner i golvet ) så var det ett väldigt smalt säte på tredje raden och även om det var tre platser där så skulle det bara få plats två bilbarnstolar oavsett vilken kombination vi körde så då var vi en plats kort i bilen i alla fall. Därmed åkte Chryslern bort. (Vi blir 7 i familjen)

• tean

vi har en opel vivaro combi, älskar en bilen! rymmer 9 pers, har ett stort bagageutrymme, behöver inte ens fälla ihop tvillingvagnen och dessutom massa plats över

Svar på tråden Sökes: Bil som rymmer minst 7 pers, varav 3 i bakåtvänd bilstol, 2 på bilkuddar, en syskonvagn och några matkassar...