• FarbrorKanin

Varför sviker ni oss pensionärer?

Det pratas så mycket om diskriminering och rasism. Att alla ska ha samma människovärde tycker jag är bra fast det gäller inte oss pensionärer. Varför är vi pensionärer mindre värda än er andra?

Här på familjeliv verkar många ha en otäck dubbelmoral. Jag diskuterade med en som påstod sig arbeta med äldre människor och det bästa vi äldre visste var att parkeras på stan där det är liv och rörelse. När jag påpekade att vi pensionärer också är människor med olika behov var jag ett troll som inte skulle matas. Pensionärer skulle man heller inte bry sig om då de bara är ute efter att jävlas. Men den här pensionären tystar ni inte med era billiga härskartekniker som syftar till att marginalisera och förlöjliga oss pensionärer.

Är det verkligen lämpligt att nazisttyper ska få arbeta med gamla människor när de vräker ur sig kränkningar på löpande band? Det här exemplet är heller inget unikt utan det händer på varenda äldreboende dagligen. Empatilösa vårdare som struntar i hur vi äldre har det. Skulle ni som har barn acceptera att personalen på dagis låste in barnen mot deras vilja, var aggresiva och dagligen kränkte era barn? Det skulle förvåna mig om så var fallet.

Frågan är varför vi pensionärer ska finna oss i all skit som ingen annan grupp i samhället skulle acceptera. Och varför blundar alla och slår dövörat till när det gäller pensionärer? Missförhållandena är inte precis okända och nya fall avslöjas hela tiden.

• Svar på tråden Varför sviker ni oss pensionärer?
  • Ramborg

Jag tycker inte att pensionärer ska finna sig i sånt som ingen annan grupp skulle tåla.

Häromdagen var det en tråd här på FL angående det där med vin på äldreboende. Det var rätt många ändå som ansåg att de äldre måste få bestämma själva, just som du skriver om att "parkeras på stan".

Bara för att man blir gammal förlorar man väl inte sin personlighet, sina vanor och vad man gillar och ogillar?

• Anna60

Du diskuterade med någon här på familjeliv!! och den personen var mycket otrevlig!!   Det var väl en fjortis som hade en dålig dag?   När folk är anonyma så blir de ibland som om de var från helvetet!    Fortsätt aldrig en sådan diskussion.  För övrigt så är man ju pensionär i flera årtionden (om man lever och har hälsan    De flesta pensionärer är det inte en kotte som sätter sig på näsan på!!   Sjuka åldringar och dementa är däremot en svag grupp i samhället.   Jag tror dock att majoriteten av dem tas om hand av goda, omdömesgilla människor.  Att det då och då dyker sorgligt nog  upp rötägg får man tillskriva den mänskliga faktorn.  Men som sagt.....för aldrig en diskussion med en elak människa på nätet!!!!

• FarbrorKanin
    Ramborg skrev 2011-05-08 09:54:50 följande:
    Jag tycker inte att pensionärer ska finna sig i sånt som ingen annan grupp skulle tåla.

Häromdagen var det en tråd här på FL angående det där med vin på äldreboende. Det var rätt många ändå som ansåg att de äldre måste få bestämma själva, just som du skriver om att "parkeras på stan".

Bara för att man blir gammal förlorar man väl inte sin personlighet, sina vanor och vad man gillar och ogillar?
    Det är just som du skriver att man inte förlorar sina vanor och personlighet för att man blir gammal. Problemet tycker jag är att inga politiker lyssnar utan bara pratar om hur bra de tycker att vi pensionärer har det.  Sedan ska det alltid sparas in på allt också.
  • FarbrorKanin
    Anna60 skrev 2011-05-08 10:48:10 följande:

Du diskuterade med någon här på familjeliv!! och den personen var mycket otrevlig!!   Det var väl en fjortis som hade en dålig dag?   När folk är anonyma så blir de ibland som om de var från helvetet!    Fortsätt aldrig en sådan diskussion.  För övrigt så är man ju pensionär i flera årtionden (om man lever och har hälsan    De flesta pensionärer är det inte en kotte som sätter sig på näsan på!!   Sjuka åldringar och dementa är däremot en svag grupp i samhället.   Jag tror dock att majoriteten av dem tas om hand av goda, omdömesgilla människor.  Att det då och då dyker sorgligt nog  upp rötägg får man tillskriva den mänskliga faktorn.  Men som sagt.....för aldrig en diskussion med en elak människa på nätet!!!!

Jo jag vet att det inte lönar sig att diskutera med en idiot. Fast ibland gör man det mot bättre vetande. Jag hade det jättebra i början som pensionär. Problemen börjar om man inte klarar sig själv för det finns mycket lustigt folk bland hemtjänsten och personal på äldreboenden. Alla hemtjänstare är givetvis inte elaka men jag har träffat på en hel del. En del äldreboenden som inte är kommunala kan nog vara riktigt bra. Men jag har inga erfarenheter av något sådant.

Just nu bor jag i min egen lägenhet och har hemtjänst, det fungerar sådär.
  • Ramborg

Förstår att det är jobbigt att måsta ha in folk i sitt hem som man inte är helt nöjd med.

Och färdtjänst verkar ju vara rena skämtet. Läste i Sydsvenskan idag om en kvinna som fått vänta och vänta och vänta... Jag förstår inte varför färdtjänst ska funka så mycket sämre än vanlig taxi?

• FarbrorKanin
    Ramborg skrev 2011-05-08 11:08:08 följande:
    Förstår att det är jobbigt att måsta ha in folk i sitt hem som man inte är helt nöjd med.

Och färdtjänst verkar ju vara rena skämtet. Läste i Sydsvenskan idag om en kvinna som fått vänta och vänta och vänta... Jag förstår inte varför färdtjänst ska funka så mycket sämre än vanlig taxi?
    Ja färdtjänst är faktiskt ett stort problem. Har man hemtjänst så kostar det en del och då är det inte alla som har råd med vanlig taxi. Ska jag till vårdcentralen så brukar det bli några timmars väntan både dit och hem. När jag kunde ta en taxi själv gick resan på ungefär 20 minuter tur o retur. Vill man hälsa på någon bekant en helg så är det inte säkert att dom ställer upp även om man ringer flera veckor innan. Jag fick nobben i Julas då tydligen inte  någon annan skulle åka åt mitt håll. Det var inte så kul att behöva sitta ensam och äta hemtjänstens torrra julskinka.
  • Annanym

Usch, jobbigt... Julen är ju också särskilt knepig eftersom det både är högt tryck då ("alla" ska åka) och att det är så psykologiskt nedslående att sitta ensam hemma just den helgen.

Du verkar i alla fall ha koll på det där med datorer, det måste vara ett lyft iallafall att inte vara handikappad på det området. Inte alla har det, eller hade, jag vet inte hur pass datorkunniga dagens pensionärer är. Min pappa (som skulle fyllt 80 i år) var Mac-frälst och var rätt kunnig. Han höll på rätt mycket med FileMaker Pro tror jag.

• FarbrorKanin
    Annanym skrev 2011-05-08 11:36:13 följande:
    Usch, jobbigt... Julen är ju också särskilt knepig eftersom det både är högt tryck då ("alla" ska åka) och att det är så psykologiskt nedslående att sitta ensam hemma just den helgen.

Du verkar i alla fall ha koll på det där med datorer, det måste vara ett lyft iallafall att inte vara handikappad på det området. Inte alla har det, eller hade, jag vet inte hur pass datorkunniga dagens pensionärer är. Min pappa (som skulle fyllt 80 i år) var Mac-frälst och var rätt kunnig. Han höll på rätt mycket med FileMaker Pro tror jag.
    Det vore inte så farligt om det bara krånglade nån gång ibland med färdtjänst och annat. Problemet är att man får ta mycket skit själv för att saker aldrig fungerar. På nått sätt ska det alltid vändas till att man är en gnällig pensionär.

Jag höll på med datorer redan på den tiden man fick skriva programmen på hålkort. Fast det har man inte så mycket nytta av idag. Jag fick faktiskt en dator av kommunen, det var det enda bra dom gjort de senaste tio åren. Det är bättre att kolla läget på internet än att bli tvångsförflyttad till något gathörn för att vara social. Vill jag gå ut en kortare promenad så fungerar det med rullatorn. Jag har gösta min kanin också att sysselsätta mig med. Det ger mer att klara sig själv så gott det går än sitta på någon dagcentral.
  • Annanym

^
    FarbrorKanin, du kan likt en f d kollega till mig berätta skräckfyllda historier om hur du råkat tappa hålkorten på golvet när du skyndade dig till eftermiddagskompileringen...

Vem vet, du kanske är min f d kollega!? Men nej, han har nog inte rullator (än).

En pensionär i min fastighet brukade (han är inte längre med oss) handla över internet med hemleverans, från NetXtra. Problemet är då bara att få någon som tar med sig soppåsen, han lyckades inte med det sistnämnda.

• FarbrorKanin
    Annanym skrev 2011-05-08 16:51:55 följande:
    ^
    FarbrorKanin, du kan likt en f d kollega till mig berätta skräckfyllda historier om hur du råkat tappa hålkorten på golvet när du skyndade dig till eftermiddagskompileringen...

Vem vet, du kanske är min f d kollega!? Men nej, han har nog inte rullator (än).

En pensionär i min fastighet brukade (han är inte längre med oss) handla över internet med hemleverans, från NetXtra. Problemet är då bara att få någon som tar med sig soppåsen, han lyckades inte med det sistnämnda.
    Ja det väcker gamla minnen. Jag träffade min fru på jobbet då hon var stansoperatris som man sa på den tiden. Då var det inget prat om ABD och annat det kom senare. Det där med att beställa mat på internet har jag funderat på. Det vore trevligt att få bestämma själv vad man vill ha för något, även om hemtjänstarna får hjälpa mig att laga till maten. Fast jag vet inte vad dom säger om detta verkar som att dom vill göra så lite som möjligt.
Svar på tråden Varför sviker ni oss pensionärer?