• Anonym (Ont)

Fler som fått ont efter ryggmärgsprov? Var ett halvår sedan provet!

Jag gjorde ett ryggmärgsprov för 6 månader sedan (i onödan, visade det sig) och efter detta har jag ont av att sitta och av att ligga på rygg. Någon som varit med om samma sak? Jag känner mig helt ensam i detta nämligen, och blir stressad, frustrerad och orolig. Har varit hos sjukgymnast, naprapat, allmänläkare och ortoped.... ännu ingen "diagnos" eller hjälp men är fortfarande under utredning i alla fall, så jag hoppas få både diagnos och hjälp!

Jag kan inte vara hundra på att smärtan beror just på ryggmärgsprovet, men innan dess hade jag i alla fall inte de här problemen.

Gissa om jag ångrar det där ryggmärgsprovet?!  Jag ältar det mycket, och jag är så orolig att jag kanske kommer få leva med detta resten av livet!

• Svar på tråden Fler som fått ont efter ryggmärgsprov? Var ett halvår sedan provet!
  • Amazina

Hur menar du att lumbalpunktionen var i onödan? Bara för att provsvaret blir negativt behöver det ju inte mena att det var onödigt att ta reda på det. Meningit (som jag antar var den misstänkta diagnosen) kan man dö av om man har otur... Inom några timmar t o m om det är meningokockmeningit... Jag tycker du ska be om en MRI för att ta reda på vad som gör ont i och med att ingen terapi verkar hjälpa.

• Anonym (Ont)

Tack för ditt svar! Jag tror inte jag hade de symptom som är vanliga för hjärnhinneinflammation (var t.ex. inte stel i nacken), men visst det är möjligt att det ändå inte var onödigt att göra ryggmärgsprov. Obehagligt ingrepp dock! När de kommer åt nerver finns ju såklart risken att ngn nerv skadas.

Jag har fått göra en magnetröntgen på ländryggen men enligt allmänläkaren så visade den ingenting. Dock undrar jag om jag kan lita på att hon inte missade att se ngt på bilderna? Nu ska jag få göra en magnetröntgen av bäckenet också. 

• Anonym (Ont)

Jag orkar inte ha det så här mer. Om det är en nervskada, kan man väl aldrig bli bra?
    Jag väntar på att få svar från röntgen av bäckenet och hoppas såklart att det ger nåt, men jag är så rädd att det inte ska ge nåt!

• Anonym (Ont)

Hej, tar upp den här tråden igen... Nu är det drygt åtta månader sedan ryggmärgsprovet och jag får fortfarande ont av att sitta och ligga på rygg. Det skrämmer mig något så fruktansvärt att jag gjorde det där provet, och att jag blev skadad av det. Hur kommer jag över detta, hur accepterar jag??!!  Jag ångrar så otroligt mycket att jag gjorde provet. Det fanns så många steg där jag kunde ha förhindrat detta. Det är antagligen nödvändigt att göra ryggmärgsprov i flera fall men in mitt fall tror jag inte att det hade behövts.

Känner sorg, skuld, ånger, ångest.... och mycket deppig. Förstår att jag måste acceptera på ngt sätt, men hur? Jag sörjer mitt liv och min kropp sådant som det/den var!!

• Vuckyy

Hej!

Jag var med om samma sak, tror att det var 2012, jag har fortfarande ont i min rygg, blir stel när jag har suttit ner "för länge" osv. Får även ont då jag ligger på rygg. Det första året var jag så stel så jag inte kunde böja mig ner ordentligt ens. När läkaren skulle ta ryggmärgsprovet på mig så kom han åt nerver hela tiden, sköterskan som var med såg ganska chockad ut över hur ont jag hade under tiden. Han fick dessutom inte upp nå ryggmärgsvätska så jag förstår hur du menar när du säger att det var i onödan, så känner jag också..

Hur är det för dig nu? Har du fortfarande ont? Ser att tråden är gammal men hoppas på svar ändå! ????

• Smulan101

Hej! Jag såg ditt inlägg precis då jag söker på ryggkomplikationer efter lumbalpunktion. Jag har också gjort det o det gjordes bara för att utesluta borrelia vilket jag nästan redan visste att jag inte hade. Jag ångrar mig också djupt att jag gjorde denna undersökning. Har två duskbrpck sedan tidigare so. Jag haft väldigt besvär med. Nu satt dem LP strax ovanför. Fått fruktansvärda besvär med ryggen. Hade precis fått bukt med smärtorna i ryggen. Jag går också o ältat o ältar varför jag inte frågade mer om riskerna o biverkningar. Det fick lite fort o jag var i ett svagt skede. Haft livslånga besvär med min rygg o nu blir det ännu värre. Hade bara velat höra hur det har blivit för dig? Har du blibit av med smärtan i ryggen? 

Vänlig hälsning 
    Annika 

Svar på tråden Fler som fått ont efter ryggmärgsprov? Var ett halvår sedan provet!