• Anonym (Hjälp önskas)

Att hjälpas åt..

Hej
    Snälla du jag önskar tips på hur jag skall lösa detta problem som uppkommit mellan mig och min make.
    Vi har varit gifta i 15 år och har 2 barn på 18 och 17
    Jag är sjuk pensionerad och hemma hela dagarna
    Nu är det så att jag behöver tips på hur jag skall få min man att hjälpa till mera hemma
    Han jobbar heltid och när han kommer hem från jobbet är han så trött så han lägger sig och vilar,sedan är det just det att han vilar ända till han skall sova för natten
    Han gör ingenting hemma hjälper aldrig till med mat,disk ,tvätt städning mm utan att jag skall behöva tjata och skälla på han
    Bara för att jag går hemma hela dagarna skall ju inte jag behöva göra allt detta själv jag är ju sjuk och har värk dygnet runt
    Detta knäcker oss/ mig snart eftersom jag mår så dåligt på allt detta här.
    Vad kan jag göra

MVH

• Svar på tråden Att hjälpas åt..
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Det som fattas mellan er verkar i första hand vara möjligheten att ha samtal med varandra om hur ni upplever situationen, vilka behov och önskemål ni har och hur ni ser på en bra relation samt den förståelse som kommer ur bra samtal där man verkligen är intresserad av den andre. Jag får intrycket att det finns ett stort avstånd mellan er. Du känner dig inte förstådd och det gör kanske inte han heller. Det är viktigt med en känsla av delat ansvar för hemmet. Hur ni gör har inte så stor betydelse men det är mycket viktigt att ni är överens och att lösningen är bra för er båda. Jag förstår att du mår dåligt eftersom du inte får något gensvar från din man. Ni måste prata med varandra. Du kan försöka närma dig honom genom att visa honom förståelse för hans situation. Sedan kan ni förhoppningsvis prata om hur du känner det. Tänk på att inte anklaga utan visa omtanke.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Att hjälpas åt..