• Pjåsk

    Låt maten tysta mun!!!!! (????)

    Jag funderar över uttrycket "låt maten tysta mun" och att vissa anser att man ska vara tyst när man sitter vid matbordet.
    När jag växte upp hade vi INTE så hemma (istället var det ett jäkla liv vid matbordet vilket inte heller är trevligt), men vid dagmamman skulle det vara tyst när man åt.. Nu i vuxen ålder funderar jag lite på varför??

    Jag tycker inte att det är så trevligt ifall alla sitter och äter helt tysta och inte pratar med varandra, tycker istället att det är ett ypperligt tillfälle att faktiskt sitta ner och konversera (normala konversationer alltså, inget bråk eller höggljutt tjafs)
    Mina barn har inte och kommer aldrig få höra "låt maten tysta mun"

    Men hur är det hos er? Får man prata vid erat matbord? Varför/varför inte?? och hur var det när ni växte upp?

    Ha en bra söndag!! :)

  • Svar på tråden Låt maten tysta mun!!!!! (????)
  • MatildaMin

    jag växte upp med uttrycket men hos oss betydde det snarare - prata inte med mat i mun.

  • IaOnDaFluff

    Håller med föregående talare. Vi pratade massor, men inte med mat i munnen.
    Är det inte vad uttrycket "Låt maten tysta mun" betyder?

    Att man ska vara tyst när maten är inne i munnen. Men det säger ju faktiskt ingenting
    om att man inte får prata mellan tuggorna ;) 

  • April Mamma

    Självklart så får man prata, det är väl vid matbordet som många viktiga saker kommer upp.

  • Pjåsk

    Lustigt att uttrycket tolkas så olika :) när jag var liten betydde det iaf att man inte fick prata vid matbordet alls!! :) prata med mat i munnen är väl en självklarhet att man inte ska?? :)

  • IaOnDaFluff
    Zaturday skrev 2011-05-08 19:20:37 följande:
    Lustigt att uttrycket tolkas så olika :) när jag var liten betydde det iaf att man inte fick prata vid matbordet alls!! :) prata med mat i munnen är väl en självklarhet att man inte ska?? :)
    Vem här har sagt att man ska prata med maten i mun?

    Alla tidigare inlägg säger att man INTE ska göra det 
  • LinnsMamma

    Som fler nämnt så betydde meningen att vi inte skulle prata med mat i mun. Eller bråka eller allmänt låta om det inte var i normal samtalston.

  • Pjåsk

    IaOnDaFluff- Lugn nu!! Jag påstod inget annat.. Menade att jag trodde inte att uttrycket betydde det eftersom det borde vara en självklarhet!!?? I mitt fall har det som sagt aldrig betytt det därför tyckte jag det var lustigt när nu flera säger att det gör de! :) alltså, samma ord, men olika betydelser i olika familjer!!

  • April Mamma

    Nä, man säger ju inte så pga att man inte ska prata med mat i munnen utan att man inte stojjar osv vid bordet.

  • Frontline

    Antingen pratas det eller så ser vi på tv och mellan varven gör vi båda samtidigt...
    Det är oftast vid matbordet somman är samlade hela familjen så då ska man passa på att prata...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden Låt maten tysta mun!!!!! (????)