• Challe11

PCO-S ska man vara riktigt orolig?

Hej!

Vi har försökt få barn sen förra sommaren. Jag slutade med p-piller i aug och har ätit det sen jag var 16 år. Jag är nu 29 och minns att min mens var oregelbunden när jag började med p-piller men det var ingen som sa ngt om det då.

Fick mens tre ggr under hösten 2010 och sen i dec har jag inte haft ngn mens. Var hos barnmorskan i feb som trodde jag hade ägglossning och bad mig skynda hem och mysa m min kille. Om jag inte fått mens i slutet av feb och visade negativt så skulle jag boka tid hos en gynekolog. 
    Ingen mens kom och jag fick tid i mitten av mars hos gyn. han såg klart och tydligt att jag hade PCO-S..
    Jag åt Provera och var och tog prover. Proverna visade sen att jag har en nedsatthet i Sköldkörteln.. så nu äter jag Levaxin.
    Från att inte haft en sjukdag från jobbet på 8 år och aldrig vara hos läkaren kändes det nu som min kropp håller på att falla ihop.
    Den gyn jag var hos skulle gå i pension så jag fick boka in hos en ny.. efter att ha väntat 7 veckor fick jag en tid.
    Var där i veckan.. Har nu fått Provera igen och så ska jag börja med Pergotime.

Är det ngn av er som har en liknande historia? Man blir lätt lite deppig när alla ens vänner blir gravida utan att ens planera det osv.. men själv känns det som om vi måste hålla  på och jobba på det ett tag. Är glad att jag är 29 och inte 39 men vill bli gravid nu inom snar framtid.

Gyn som jag var ho si veckan började även prata om IVF och att hon skulle sätta oss i kö för att det är så lång väntetid.

Min sambo har 2 barn sen innan så jag vet att han kan få barn men vi vill så gärna ha barn ihop och att hans barn ska få ett till syskon. 

Ngn mer än mig som fått samma diagnos nu nyligen eller ngn som gått igenom det som kan skriva hur det går för er? 

• Svar på tråden PCO-S ska man vara riktigt orolig?
  • lavli

Jag är bara 22 och jag fick diagnosen för 1 årsedan.

Jag och min man har försökt i ca 3 år utan resultat och har gått på utredning.

Har fått provera för att få mens, pergotime för äl och levaxin för min Sköldkörteln är oxå "urbalans".
    Har både ätit en enkel kur utan resultat då jag inte fick någon ägglossning.
    Har sedan ätit en dubbel kur och tror jag fick ägglossning så nu har jag BIM på torsdag och vi håller tummarna stenhårt..

• Lo81

Hej, jag har också pco. Vi började försöka få barn för ca 2 år sedan. Jag har regelbunden mens men ganska långa cyklar. När inget hänt efter 1 år fick vi genomgå en utredning som visade pco. Jag var jätteledsen och kände mig helt värdelös! Efter det fick vi pröva två omgångar med pergotime( ägglossningsstimulerande), men ingen graviditet=(
    Då frågade läkaren om vi ville stå på ivf väntelista eftersom det är ett bra alternativ vid pco, dessutom har min sambo lätt nedsatt rörlighet på spermierna. Kan ju säga att det kändes väldigt mörkt just då! Och väntetiden kändes också oändlig. Detta var sommaren 2009. Efter ca 2 månader kom kallelsen till infomöte på sahlgrenska, samt tid för spermaprov och läkarundersökning.
    Gjorde första ivf försöket jan 2010 och fick en liten dotter i oktober! Hon är sju månader idag och nu börjar vi fundera på syskonförsök.
    Det blev en kort beskrivning av en väldigt jobbig tid som jag aldrig vill gå igenom igen, men hoppas det har gett dig lite hopp. Fråga gärna om det är något du undrar, kram

• JWN

Hej!

Jag fick reda på i december 2007 att jag hade PCO-S och fick direkt utskrivet Pergotime 3 kurer.
    Blev inte gravid och har ingen aning om det växte till några ägg för det kollades inte, efter 3 kurer fick jag remiss till IVF och man kontrollerade äggledarna också i samband med att remissen gick iväg.
    Remissen blev nekad pga högt BMI och jag var tvungen att gå ner minst 8 kilo för att bli accepterad till IVF. Så under sommaren 2008 tränade jag och åt GI/LCHF-kost och testade 2 kurer till. Inget graviditet men väl 10 kilo minus. I augusti gick ny remissi väg och den blev godkänd. Samma månad var jag hos en kinesiolog som kroppsbalanserad kroppen och vips så var jag gravid.
    Födde maj 2009 en son.

Fick tillbaka mensen i nov 2009. SLutade amma jan 2010 och då gick jag över till LCHF-kost igen och under tiden gick jag hos min kinesiolog. Gick åter ner 10 kilo och i juni 2010 var jag spontangravid igen.
    Födde nu i februari en son till.

Så ajg vill skicka över lite hopp om att det kan gå ändå, och om det inte går spontant så är IVF statistiken god.

Svar på tråden PCO-S ska man vara riktigt orolig?