• sa86ra

Sovmetoder

Tills för några veckor sedan har vår dotter somnat vid ammning och vi har lagt ner henne i sin säng för att sova. Där sov hon hur bra som helst i snitt 6-7 timmar per natt och fick sedan komma in till oss och sova färdigt resten av natten i vår säng eftersom jag ammade henne liggande i sängen på natten.

Plötsligt en natt bestämde hon sig för att bara sova kort och försökte vi lyfta in henne i sin säng blev det protester direkt. Får hon ligga vid bröstet somnar hon om direkt. Med andra ord, just nu sover hon i vår säng. Lägger sig när jag lägger mig och sover i vår säng, dock med sin kudde och sitt täcke. Det är olika från natt till natt hur bra hon sover, men oftast ett sammanhållet 6 timmars pass i alla fall. Dock sover ju vi vuxna desto sämre, vi har mindre plats och utrymme att röra oss på.

Till slutsatsen vill vi få vår säng tillbaka, och jag vill sluta behöva amma henne till sömns, då jag i princip inte ammar alls dagtid längre. Vi vill inte köra några kurer eller metoder som så, det känns så brutalt. Men jag vill gärna ha tips och ideer på hur Ni har gjort med era barn?

Hur har ni fått dem att somna själv?
    Hur minskade ni amningstillfällena?

Mammahjärtat i mig tror att allt har sin tid, men att man självklart kan hjälpa till på olika vis..

• Svar på tråden Sovmetoder
  • Lena

Pappan tog nattningarna en period för att vänja henne vid att inte ammas till söms.

• MalinEddie

Kan ni inte ta bort en sida på spjälsängen och ställa den jämte er säng? Då är hon nära men sover samtidigt i egen säng.

• sa86ra

Tack för tipsen!

Ikväll tar vi bort den ena sidan på spjälsängen och flyttar in henne till oss igen, hoppas på lite mer plats i sängen igen!

Svar på tråden Sovmetoder