• Geriksson

Herpes - Farligt - Livsfarligt.

Hej ! Jag vill inte skrämmas, bara upplys alla om att Herpes i munnen och i underlivet, eller någon annanstans på koppen kan vara livsfarligt eller orsaka omfattande hjärnskador på spädbarn.

Tycker att det är konstigt att det prats mer om ost och fisk på MVC, när det faktiskt absolut troligtvis är så att det finns flera dödsfall, eller allvarligt skadade av herpes. Ett virus som i princip alla vuxna har (typ 1 eller 2)  

Min historia är att för lite mindre än ett år sedan fick vi våran dotter. Ca två månader gammal började hon rycka i benet. Vi tyckte till en början att det inte var så farligt men endra gången som det hände, beslutade vi oss för att åka till sjukhuset. Väl där upptäcktes också att hon hade några blåsor. Det superduktiga läkaren vi träffade satte direkt in behandling mot herpes, redan innan hon visste att det var det.  Efter några dagar av provtagningar konstaterades att hon har herpes, och vi fick ligga inne och få medicin via dropp 5ggr per dygn i 3 veckor. 10 månader senare funkar allt bra men oron över att det sk komma tillbaka finns där i bakgrunden varje minut ! En oro som jag hoppas att ni aldrig ska få känna !!! Viruset kommer hon troligen att få ha med sig resten av sitt liv ! Hur hon smittats är oklart, och kommer aldrig att kunna fastställas när nästan alla i omgivningen kan ha smittat henne!!!

Alla kan ochså läsa om hur en 8 dagars baby dog i en annan tråd på detta forum.

Det finns lite forskning på området. Detta är klippt från infpreg.se

En närmare studie av 44 Stockholms barn med neonatal herpes och deras mödrar genomfördes under perioden 1972-1991 i Stockholmsregionen.

Prognos: Långtidsuppföljning av 36 av dessa barn visar den allvarliga prognosen:
    7 barn dog
    19 hade mer eller mindre svåra skador
    12 var helt friska.
    De flesta dödsfallen inträffade innan man hade tillgång till aciklovir terapi. Även under senare period har några dödsfall inträffat. Den kliniska bilden hos barnet hade då inte känts igen som neonatal herpes.

Av de 44 Stockholmsbarnen var
    11 infekterade med herpes typ 1 och de övriga med herpes typ 2.

Några enstaka barn var smittade från omgivningen.
    I övriga fall var modern smittkälla.

I nära hälften av fallen hade varken mor eller barn blåsor.  

Vad jag vill med detta är att upplysa er om att ni ska vara väldigt försiktig och ta hand om era barn, och be er skriv på för att ni tycker att det finns ett behov att göra något åt detta.

namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5573   

Tack !

• Svar på tråden Herpes - Farligt - Livsfarligt.
  • dallas

Fy, låter hemskt!

Så det är alltså lika farligt att ha herpes utslag på munnen då och pussa på sitt barn när man har vätskande blåsor???
    För det får nämligen jag titt som tätt även sambon..

Trodde bara att det var just om man hade herpes i underlivet (som iofs kan vara båda typerna) och ett nalkande utbrott/utbrott när man föder som kunde vara väldigt farligt för barnet-för då får man vad jag har läst nån slags behandling nån månad innan BF för att förhindra utbrott, annars är det väl KS som gäller???

Skall faktiskt höra med BM och ta med en utskrift från Infpreg vid mitt nästa besök och fråga angående detta.

• Liten men naggande

bra att detta uppmärksammas (dock ska man kanske inte skrämmas för mkt då det ju är över 75% av sveriges befolkning som bär på herpesvirus (dock är de flesta helt symptomfria). Jag har haft fler utslag än vanligt under min graviditet (har herpes runt munnen och har haft det sen jag var väldigt liten -dock inte bebis), brukar vanligen få blåsor max 1 gång per år ofta mer sällan men nu har jag ju haft det 3 ggr på väldigt kort tid.

Min BM har därför skrivit ut Aciclovir (eller läkaren som hon har kontakt med har skrivit ut det) som jag ska äta förebyggande inför förlossningen. Känns bra att BM tar detta på allvar. 

• joric

Jag har herpes i underlivet och haft det många år. Ska ha mitt första barn nu om drygt en månade och frågade min BM väldigt tidigt om detta men hon sa att det inte var några problem alls och att det inte stämde allt jag hade läst. Efter de har jag ju inte tänkt på det så mycket mer men nu blir man ju riktigt orolig :/
    Men om jag inte har ett utbrott när jag föder så ska det väl inte vara någon fara!?

• Themis

Det hjälper väl kanske inte så mycket att ligga sömnlös över något som så många bär på, men vi har försökt avhålla oss (och andra) från att just pussa vårt barn på munnen under spädbarnstiden.

Finns väl ingen anledning att byta saliv med ett spädbarn tyckte vi och min man har besvärlig munherpes så vi ville inte lära in pussandet, så att säga. Om sonen sen sett andra pussas och velat pussa på en kompis är det klart att han har fått göra det, det är betydligt mindre risk att en jämnårig har hunnit få herpesvirus.

Jag hittade även någon undersökning som funnit samband mellan herpesinfektion före treårsåldern och dyslexi, men kan tyvärr inte hitta den källan igen. Min man föddes med herpes och har även ganska rejäl dyslexi. Slump eller ej kan väl ingen veta, men vi försökte eliminera risken i alla fall.

Och pussar på kind, panna, mage eller huvud fungerar väl också som bevis på ömhet, eller?

Nedsatt förmåga till konsekvenstänkande är också en evolutionär mekanism.
  • dallas
    joric skrev 2011-05-08 21:58:54 följande:
    Jag har herpes i underlivet och haft det många år. Ska ha mitt första barn nu om drygt en månade och frågade min BM väldigt tidigt om detta men hon sa att det inte var några problem alls och att det inte stämde allt jag hade läst. Efter de har jag ju inte tänkt på det så mycket mer men nu blir man ju riktigt orolig :/
    Men om jag inte har ett utbrott när jag föder så ska det väl inte vara någon fara!?
    Näe, det skall inte vara nån fara, dom kan göra nåt test på dig för att se om du har någon pågående infektion, be att dom gör det-hade jag gjort!
    Liten men naggande skrev 2011-05-08 21:57:19 följande:
    bra att detta uppmärksammas (dock ska man kanske inte skrämmas för mkt då det ju är över 75% av sveriges befolkning som bär på herpesvirus (dock är de flesta helt symptomfria). Jag har haft fler utslag än vanligt under min graviditet (har herpes runt munnen och har haft det sen jag var väldigt liten -dock inte bebis), brukar vanligen få blåsor max 1 gång per år ofta mer sällan men nu har jag ju haft det 3 ggr på väldigt kort tid.

Min BM har därför skrivit ut Aciclovir (eller läkaren som hon har kontakt med har skrivit ut det) som jag ska äta förebyggande inför förlossningen. Känns bra att BM tar detta på allvar. 
    Så då kanske jag oxå borde be att få det-har bara herpes på munnen men har det ganska ofta. Eller nja, nu vet jag ju inte hur det blir under grav. är bara i v.10 men  har redan haft ett rejält utbrott
  • Geriksson
    joric skrev 2011-05-08 21:58:54 följande:
    Risken är mycket mindre i varje fall ca 3% (tror jag) enl infpreg.se
  • Geriksson
    Themis skrev 2011-05-08 22:03:51 följande:
    Det hjälper väl kanske inte så mycket att ligga sömnlös över något som så många bär på, men vi har försökt avhålla oss (och andra) från att just pussa vårt barn på munnen under spädbarnstiden.

Finns väl ingen anledning att byta saliv med ett spädbarn tyckte vi och min man har besvärlig munherpes så vi ville inte lära in pussandet, så att säga. Om sonen sen sett andra pussas och velat pussa på en kompis är det klart att han har fått göra det, det är betydligt mindre risk att en jämnårig har hunnit få herpesvirus.

Jag hittade även någon undersökning som funnit samband mellan herpesinfektion före treårsåldern och dyslexi, men kan tyvärr inte hitta den källan igen. Min man föddes med herpes och har även ganska rejäl dyslexi. Slump eller ej kan väl ingen veta, men vi försökte eliminera risken i alla fall.

Och pussar på kind, panna, mage eller huvud fungerar väl också som bevis på ömhet, eller?
    Jag har läst allt som finns att läsa om detta tror jag !? Men att det skulle kopplas ihop med dyslexi har jag aldrig sett ? Skulle vara intresserad av att läs detta om du hittar på det ? Annars kopplas herpes mer och mer ihop med Altzheimers (?).
  • Milda01

Om du har herpes sedan innan graviditeten så får bebisen antikroppar som du då har i ditt blod. Det är om man har primärinfektion under förlossning som det kan finnas risk för att bebisen blir smittad.

• Liten men naggande

Om man har aktiv herpes (blåsor) i underlivet brukar de göra snitt sa min bm.

Men det är ju också som sagt en primärinfektion som är farligast vilket ju som sagt ändå är rätt ovanligt att man får precis innan bf ( sååå sexuell känner man sig ju inte så förutom en ev färdknäpp el hångel med en otrogen make/sambo så är man nog lugn...)

• Geriksson

Risken är ju såklart väldigt mycket mindre om det inte är en primärinfektion. 

Infpreg.se : Vid pågående genital herpes infektion av recidivkaraktär är risken för överföring låg (sannolikt i storleksordningen 1-3%).

Poängen med detta är dock att risken att smittas med herpes finns inte bara vid förlossningen utan också att ett litet barn med "bräckligre" skinn och ett inte fullt utvecklat imunförsvar lättare kan bli smittat av andra i omgivningen.  Vilket också kan ge samma konsekvenser, sjukdomsbild mm. Och ge barnet bestående men så som hjärnskador eller i värsta fall dö. Detta är ju sanningen, och jag tycker att det är jäldigt konstigt att informationen kring detta är i princip obefintlig.
    Alla som är gravida borde bli informerade på ett helt annat sätt än idag. Jag tycker också att det är skandal att det 2011 i Sverige inte finns en 100%ig behandling eller ett vaccin/botemedel. 

Flera hundra personer läser dessa trådar, men nästan ingen skriver på namninsamlingen ?? Är inte detta viktigt ? 

• Geriksson

Hmm.. poängen...ingen riktig poäng, borde stått något annat men ni förstår säkert vad jag vill få fram ?

• dallas

Jag har gjort min plikt och skrivit under
    Jag tycker du skall kontakta "Vendela" på Aftonbladet eller nåt så går det nog undan med namninsamlingen!!

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Ingrid3526

Kan du sluta vara så jävligt negativ om att spädbarn kan dö fattar du att det finns folk med spädbarn som har herpes??!!!

Svar på tråden Herpes - Farligt - Livsfarligt.