Jag är rädd för att min dotter ska aspirera! :-(
Jag har en liten tös på lite mer än 3 veckor (har en 2-åring sedan innan). Hon är ett lugnt och nöjt barn, pigg och kry och går upp bra i vikt. Men hon kräker en del, ungefär 2 ggr om dagen och då flödar det ur både näsa och mun. Eftersom hon går upp bra i vikt bekymrar jag mig inte särskilt för kräkningarna i sig (även om det är lite drygt att byta sängkläder och kläder på både mig och barnet ibland, man har ju nog att göra ändå liksom )
Jag har testat att rapa, ha barnet i babysitter, mata ofta, lägga på sidan, höjd huvudända på sängen mm mm och nästa steg är att testa "antirefluxmjölk".
Anledningen till att jag skriver till dig är att jag är rädd för att hon ska aspirera kräkningarna och få ner det i lungorna. Jag vågar inte lämna henne efter måltiderna och på nätterna ligger jag vaken eller sitter och surfar på telefonen vid hennes säng för att inte missa om hon kräker. Det gör min sedan tidigare dåliga sömn katastrofal och även om jag inte är särskilt trött dagtid (hormoner??) så märker jag av det i form av viktnedgång, huvudvärk mm. Till råga på allt sover nu även 2-åringen allt annat än optimalt... Efter att lillasyster ätit på natten försöker jag rapa henne (men hon rapar kanske bara 30% av gångerna, och då kommer bara lite luft) och sedan får hon sova i sidoläge. När hon kräker hörs det knappt. Hon är liksom inte missnöjd, grymtar inte mm utan det enda man hör är typ mjölken som flödar och det är lätt att missa även om man ligger bredvid (därav vågar jag inte somna). Det kommer dock så pass mycket mjölk att det verkligen rinner ur näsa och mun och jag vet ärligt talat inte vad som skulle hända om jag inte upptäckte det och hjälpte henne. Jag är rädd att hon ska drunkna i sina egna kräkningar!
Hur rädd behöver jag vara? Hur vanligt är det att spädisar aspirerar?
(Min man hjälper mig med mycket hemma, men han sover så djupt att han aldrig någonsin skulle vakna... Det är knappt han vaknar när vår 2-åring ropar på nätterna.)