• Anonym

kan man som homosexuell vara kär i det motsatta könet?

har det bara med sexuell attraktion att göra om man är homo? eller blir man bara kär och attraherad i det egna könet som homosexuell? om man bara blir attraherad av det egna könet och kär i det motsatta är man bi då?

• Svar på tråden kan man som homosexuell vara kär i det motsatta könet?
  • sexologen

Hej!

Det är vanligt att man känner sig attraherad och kär i det egna könet under ungdomsåren och många menar att vi istället ska prata om kärlek och attraktion till en annan människa utan att fokusera så på vilket kön denna har. Men benämningen för bisexuell är att känna känslor och sexuell attraktion till både män och kvinnor medan homosexualitet då riktar sig till det egna könet.

Hälsningar
    Sara

• Anonym

Tack. Situationen är att mitt ex som när vi blev ihop sa att han var bi och nu efter 7 år dumpar mig för att han bara känner attraktion till killar och tror han kan vara bög, trots att både han och jag vet att han både känt attraktion till mig och varit sjukt kär i mig. Men han vill inte ta till sig detta utan kör på sitt spår och jag kan bara ståd vid sidan av och se på.. Jag tyckte att han kunde följa sina känslor för mig oavsett attraktion, men det ville han inte. Det var viktigt för honom att bå en definition. Men jag vet inte vad jag ska tro. Han får ta sin tid att komma på vad han är, men för mig är han uppenbart fortf bi, men är han det eller inte egentligen?

• sexologen

Hej!

Det är svårt att svara på vad ditt ex är homosexuell eller bisexuell och definitionen är ju just bara det en definition. Och som ditt ex. känner så är attraktionen viktig för honom och just nu ialla fall så riktar ju den sig till andra män. Vad som händer i framtiden om ditt ex attraheras av kvinnor igen eller framgent bara män återstår ju att se.

Förstår att det känns svårt att bli lämnad när känslor finns kvar men du måste acceptera ditt ex:s vilja att han nu vill följa attraktionskraften. Kanske kan er relation utvecklas till något annat det verkar ju som att ni har god kommunikation och att ni är ärliga mot varandra och vill varandra väl.

Hälsningar
    Sara

• Anonym

Jo, vi har en bra relation. Är ju jobbigt bara när han låter attraktionskänslorna ta överhanden när vi hade en bra relation... aja, kan inte styra hans huvud. :(

Svar på tråden kan man som homosexuell vara kär i det motsatta könet?