• Anonym (Suck...)

Gravid med IBS och diarrer :-)

Snälla hjälp!Är det någon som kan ge mig råd vad man ska äta för att bli förstoppad?Har varje dag  i snart 10 veckor fått ränna på huset enormt många ggr.Får bara ta en Loperamid om dagen och den hjälper ju inte Så vad jag än äter så blir det bara magknip å´ränna på toa.Så förslag tack på mat som stoppar upp *L*

• Svar på tråden Gravid med IBS och diarrer :-)
  • Anonym

Ost, te, ljust bröd, lätt smält mat. Det bästa för min del är ost i alla fall, har också ibs-d. Försöker tänka ut annan mat men det står still just nu. Vad jobbigt och kunna bara ta en loperamid om dan. Jag hade nog ätit ton vis med ost!

• Anonym (också ibs)

Har du provat inolaxol? Är själv gravid med ibs och fick ligga inne för det och få dropp ett tag, men fick nu inolaxol som jag skall ta 3 ggr per dag som stabiliserar magen och har hjälpt mej jättemycket och skall va ofarligt för bebeisen i magen..

• Anonym (S)

Prova bukmedel på apoteket, nu kommer jag inte ihåg vad det heter men något med Vi-Siblin.
    Det hjälper mot min kassa mage.
    Jag mår fruktansvärt illa och kräks vid bara lukten av det när jag blandat ut det i vatten, men nu tar jag det i filen med flingor och då går det ner bättre. (dock tar jag det inte varje dag)

Från att tidigare sprungit på toa upp till 10 ggr per dag så går jag 1 till 3. Sådan befrielse!!

Nu är jag gravid i va 7+3 och numera är min mage "normal". 
    Jag tar även bifiform balans 1 gång per dag. Det hjälper också till.

Lycka till

• Tidsadverbial

Blåbär sägs ju vara stoppande. Då menar jag inte att du ska ge dig ut i skogen och leta blåbär (de har ju inte ens kommit ännu), men det finns ju osötad blåbärsdryck i mataffären Skrattande

• Anonym (S)
    Tidsadverbial skrev 2011-05-09 11:42:43 följande:
    Blåbär sägs ju vara stoppande. Då menar jag inte att du ska ge dig ut i skogen och leta blåbär (de har ju inte ens kommit ännu), men det finns ju osötad blåbärsdryck i mataffären Skrattande
    Ett tips bara ang blåbär.  En del blir hårda en del blir lösa. Så testa försiktigt.

Själv åt jag blåbärs proviva i tron att det blev bättre för min mage. Efter en seg och utdragen magsjuka så slutade jag med blåbär och det blev bättre.

Så det fungerar åt båda hållen.
  • Ängel8401

Dimor 2mg finns på apoteket, används vid akut diarré men används även som långtidsbehandling, vid långtid tror jag dock att läkarordination rekommenderas...

• Anonym

loperamid och dimor är samma sak eller innehåller samma substans. Hoppas du hittar nåt som funkar, själv klarar jag inte bulkmedel och sånt. Ja där med blåbären så kommer jag inte ihåg riktigt men det har och göra med om dom är varma eller kalla beroende på om de är uppstoppande eller mer laxerande.

• Tidsadverbial
    Anonym (S) skrev 2011-05-09 13:19:24 följande:
    Ett tips bara ang blåbär.  En del blir hårda en del blir lösa. Så testa försiktigt.

Själv åt jag blåbärs proviva i tron att det blev bättre för min mage. Efter en seg och utdragen magsjuka så slutade jag med blåbär och det blev bättre.

Så det fungerar åt båda hållen.
    Ah, det hade jag ingen aning om. Kan ju vara bra att veta :)
  • Anonym (S)

Men man bör ju testa, det kan ju funka för en del.

Själv har jag haft en urusel mage idag. Totalt upp och ner. Har sprungit massor och jag blir så deprimerad =(
    Vad sjutton ska man göra när det är tok och man i vanligtvis tar imodium eller dimor?

• Anonym (Suck...)

Tack för alla snälla svar.Proviva blåbär gav mig ett bakslag utan dess like,och jag var inte en av dom som vart förstoppad *L*
    Just nu vräker jag i mig och testar grovrivna morötter,och imorgon ska jag nog blanda i ebn himla massa ost För det är sommar och detta elände ska inte knäcka mig...Fast jag blir himla deppad över det att ha det så här.

• Anonym

proviva funkar inte på mig och inte heller alla små shoots som finns. Just nu dricker jag nått nytt på apoteket för ibs, proibs tror jag det heter men vet inte hur det är för gravida men fråga. Jag har nyss fått mitt andra barn och under mina graviditer har magen varit kaos men ändå ännu värre efter.

• Sannaslim

Halloj

Jag ar i vecka 7 och har problem med morrondiarrer, sa himla jobbigt o behova stanna pa McDonalds och sk*ta varje morron pa vagen till jobbet, jag vet att jag blir battre om jag skippar kolhydrater men da blir mitt illamaende ohanterbart, men idag sa at jag soja yogurt till frukost istallet for vanlig yogurt och hor och hapna slapp ta en skit stopp pa vagen till jobbet,

Kan man bli laktosintolerant av graviditet? Later ju hur konstigt som helst men ska saklart fortsatta att undvika mjolkprodukter och se om det haller i sig.

Sa mitt tips e att antingen skippa mjolkprodukter eller testa soya, vet ju inte vilket som hjalpte hum hum.

Lycka till ivf!

• Anonym

Hej igen! Det var jag som skrev om osten. Jag kom på att det finns ju ett nytt läkemedel mot ibs som heter iberogast. Det klassas som naturläkemedel i sverige och finns på apoteket. Det är gjort på örter så du kanske kan prova den då du är gravid?!  Sen fick jag höra att ProbiMage och lactiplus kan hjälpa med. Driver en blogg om ibs där jag försöker hjälpa andra och skriver om hur det är att leva med ibs. Finns en hel del skrivet där och kom på att jag skrev upp om iberogast. du kan googla på iberogast så finns det en svensk sida om den. Medicinen kommer från tyskland. Du får gärna kika in på min blogg med om du vill levamedibs.blogspot.com

• MadeleineK1501

Hej allihoppa!

Jag har med ibs och haft i lite över 4 år men fick reda på det i sommras och har sen dess käka dimor, killen och jag förösker nu bli gravida och då får jag ju inte äta dimor. Va fan äter man då?! Det är de som räddar min dag varje dag, måste ju finnas ngt som inte skadar barnet? Läste att ni skrev om Inolaxol är det ofarligt alltså?! :D

Hade positivt ägglossningtest igår, ska snart göra ett för idag med, och då vill ja ju ej ta dimor. Rädd att de hjälper till och få missfall mm!

Tacksam för svar! :D

• Anonym (S)
    MadeleineK1501 skrev 2011-05-31 12:03:16 följande:

Hej allihoppa!

Jag har med ibs och haft i lite över 4 år men fick reda på det i sommras och har sen dess käka dimor, killen och jag förösker nu bli gravida och då får jag ju inte äta dimor. Va fan äter man då?! Det är de som räddar min dag varje dag, måste ju finnas ngt som inte skadar barnet? Läste att ni skrev om Inolaxol är det ofarligt alltså?! :D

Hade positivt ägglossningtest igår, ska snart göra ett för idag med, och då vill ja ju ej ta dimor. Rädd att de hjälper till och få missfall mm!

Tacksam för svar! :D

En del får ta dimor för sin läkare, en del läkare säger tvär nej.

Själv har min mage lugnat ner sig lite nu när jag är gravid. Men vissa dagar är som innan, dock är de inte så ofta tack och lov.
  • MadeleineK1501

pratat med apoteket så ska prova inolaxol för det va ingen fara :) värt att prova iaf :)

Svar på tråden Gravid med IBS och diarrer :-)