• kastanjen

Köra bil när du druckit?

Skulle du kunnat tänka dig att sätta dig i en bil och köra efter två glas vin? Berätta gärna varför/varför inte. Jag själv skulle aldrig köra en bil oavsett mängd alkohol, jag tror på nolltolerans. Och ja denna tråden är till viss del inspirerad av tråden där den ammande mamman blev nekad alkohol. Det var förvånansvärt många (tycker jag) som tycker att det är en självklarhet att ammande mammor ska få dricka så då antar jag att en hel del sätter sig i bilen efter 2 glas vin också.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Köra bil när du druckit?
  • puss

hahaha, tror du alkoholen går in i bilen elller?? bilen blir INTE full bara för att jag är det! alltså är det ingen fara.

I will mustardize you
  • kastanjen

Nej men om man känner att man inte kan hantera en bil efter två glas vin varför skulle du då kunna hantera en bebis?

• Mammat3

Skulle absolut INTE köra bil med alkohol i kroppen.. Skulle inte ens sätta mig i en bil med någon som har druckit (den som kör alltså) det kan alltid hända något och man vet att alkohol påverkar reaktionsföemågan

• Alla bra nick är upptagna

Nej hade

• Alla bra nick är upptagna
    Alla bra nick är upptagna skrev 2011-05-09 09:34:59 följande:
    Nej hade
    Jag inte gjort.
  • Butterscotch

Det beror på under hur lång tid jag druckit vinet. Jag tycker att det inte går att jämföra bilkörning med omhändertagande av småbarn, att ratta en barnvagn går väldigt mycket långsammare än att ratta en bil och kraven på snabb reaktionsförmåga är mindre. Jag är fullt kapabel att ta hand om ett spädbarn efter två glas vin, men skulle troligtvis inte köra bil om jag inte var absolut tvungen. Teoretiskt sett skulle jag kunna dricka mer vin med ett spädbarn under mitt ansvar än jag skulle känna mig bekväm med om det var en ettåring jag hade hand om. Ettåringen behöver jag ha mer koll på eftersom han är rörligare och kanske till och med har börjat klättra på saker, då vill jag vara på topp reaktionsmässigt sett. Har inga problem med att amma efter lite vin heller, om det nu var just amningsaspekten du var ute efter.

• SjälvaJag

Nej jag är emot både 2 glas vin till ammande mamma och till en bilchaffis.

• Carisma95

Beror väl på hur man reagerar på alkohol. Det finns de som kan dricka 2 glas vin och ändå ha tillräckligt lite promille i kroppen för att LAGLIGT kunna köra!

Men personligen hade inte chansat att jag låg under den gränsen.

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • kastanjen

Butterscotch: Ok, personligen tycker jag att vi lever i ett konstigt samhälle där det är ok att dricka, ja till och med en förbannad rättighet, när man hanterar små barn. Men att sätta sig i en bil skulle nästan ingen göra. Självklart vet jag att alla reagerar olika och att vissa tål hur mycket som helst när andra blir fulla bara genom att smutta lite.

• kastanjen

Carisma95: hade du inte chansat för att du är rädd att du inte kan hantera bilen eller hade du inte chansat av rädsla att polisen skulle ta ditt körkort vid eventuell kontroll?

Svar på tråden Köra bil när du druckit?