• Blablabla

Ättikssprit i kristyr???

Är det nån som vet om man MÅSTE ha ättikssprit eller citron i kristyr? Har inget av det hemma och har precis varit på affären Kan man ha nåt annat eller stelnar det ändå? Jag blandar 4 dl florsocker med 1 äggvita....Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ättikssprit i kristyr???
  • Fru Juli

Tror man kan ha lite citron istället.

• Fru Juli

Oj, jag missade visst att du skrev det... Utan något av det tror jag inte det blir så bra, men jag vet inte.

• pucken

kristyr, är det sånt som man ha rpå pepparkakor? för sånt gör jag på bara äggvita och florsocker.

• pucken

och det har alltid funkat för mig!

• Setta

5 dl florsocker
    1 äggvita
    1 tsk ättika eller citronsaft

• Blablabla

Ja det är sånt man har på pepparkakor! Men då funkar det alltså utan ättikssprit! Tack!

• Setta

kan säkert göra utan... testa o se...

• pucken

Blablabla
    för mig har det aldrig gått fel i alla fall =)

• Blablabla

Vad bra! Det har inte flytit ut och inte stelnat då?

• pucken

nej nej, aldrig. du märker när du blandar ihop allt om det är för löst =) så länge konsistensen är bra när du blandat så ska det nog inte vara några problem.

• Rabbit

Jag tror ättikspriten ska göra kristyren lite glansigare. Men det funkar säkert bra utan!

• Lingonfia

Ättikspriten gör kristyren vit och att den blir hård.
    Vet inte hur ni gör men ett tips är att vispa äggvistan riktigt hårt, blanda i florsocker och så ett par droppar ättika så mycket att det liksom knakar när man vispar med elvisp .

Då får man en sådan där riktigt vit fin kristyr, som man kan göra kristyränglar med eller garnera pepparkakshus.

Man kan också ha i ett par droppar karamellfärg, rött, gult, grönt, blått... blir jättefint, tycker i alla fall barnen när dom garnerar pepparkakor!

• Blablabla

Nu är jag klar och det gick bra utan ättikssprit...men smeten blev lite för hård så när jag tryckte till på påsen så sprack den Men jag hade hunnit göra några stycken i alla fall! Tack alla ni för hjälpen!

Svar på tråden Ättikssprit i kristyr???