• Mickie

Nån som åkt med Ryan air som kan reda ut 2 av deras regler?

Hej!
    har bokat biljetter mer ryan air. Vi har två barn, en spädis och en tvååring. Under rubriken spädbarn står det ju att man får ta med en vagn gratis. Lite senare i texten står det att man får ha en vagn per barn. Men är det bara när man har bokat spädbarnsplats? Vår tvååring har ju vanlig plats, får vi ta med en vagn även till honom?

Fråga nr 2: Det står att man får ha med max 14 kg/person, är det inklusive eller exklusive handbaggage?

Tacksam om det är ngn som vet! (jo man kan ju ringa deras kundtjänst och fråga men det ligger väl på Irland och är öppet mellan 9.00 och 9.07, onsdagar jämn vecka... typ... :-P)

• Svar på tråden Nån som åkt med Ryan air som kan reda ut 2 av deras regler?
  • MansonDust

Annars kanske du kan maila dom?

Hm.. vi åkte med Ryan air i höstas. Handbagaget får växa max 10 kg. Övrigt bagage är 15 kg eller liknande.

Ang vagn kan jag ej svara då vi bara hade ett barn med vagn.

flicka -02, flicka -06, pojke -08 & BF Juli -11.
  • MansonDust

Väga, inte växa.

• MansonDust

"Endast ett handbagage per person (utom spädbarn) är tillåtet. Handbagaget måste väga mindre än 10 kg och vara mindre än 55 × 40 × 20 cm (handväskor, portföljer, bärbara datorer, inköpta varor, kameror och liknande måste packas ned i handbagaget)."

"Spädbarn får inte medföra incheckat bagage eller handbagage. En helt ihopfällbar sittvagn är dock tillåten per barn utan extra kostnad."

• Vinxen

Eftersom Ray air är kända för att vara ett flygbolag med rent ut sagt idiotiska och konstiga regler så tycker jag att du borde ringa dom och fråga! Annars kan det lätt bli missuppfattningar som kan stå er dyrt när ni väl ska resa. 
    Jag har flugit med Ryan Air innan men i ärlighetens namn är dom skit, men billiga. Jag har åkt dit på grejer varje gång jag har flugit med dom, trots att jag kollat upp saker innan. så ring, ring, ring :D

Trevlig resa! 

• MansonDust
    Vinxen skrev 2011-05-09 12:12:48 följande:
    Eftersom Ray air är kända för att vara ett flygbolag med rent ut sagt idiotiska och konstiga regler så tycker jag att du borde ringa dom och fråga! Annars kan det lätt bli missuppfattningar som kan stå er dyrt när ni väl ska resa. 
    Jag har flugit med Ryan Air innan men i ärlighetens namn är dom skit, men billiga. Jag har åkt dit på grejer varje gång jag har flugit med dom, trots att jag kollat upp saker innan. så ring, ring, ring :D

Trevlig resa! 
    Vi hade inga problem alls med dom.
  • Mickie
    MansonDust skrev 2011-05-09 12:02:50 följande:
    "Endast ett handbagage per person (utom spädbarn) är tillåtet. Handbagaget måste väga mindre än 10 kg och vara mindre än 55 × 40 × 20 cm (handväskor, portföljer, bärbara datorer, inköpta varor, kameror och liknande måste packas ned i handbagaget)."

"Spädbarn får inte medföra incheckat bagage eller handbagage. En helt ihopfällbar sittvagn är dock tillåten per barn utan extra kostnad."

Tackar! Fast det är ju just det här jag undrar - handbagage 10 kg, men då får man ha med sig sitt incheckade bagage på 15 kg (eller vad det nu var, ska kolla biljetterna) också? Alltså totalt  5 kg + 15 kg (för vuxen)???

Ang spädistexten, precis, men det jag funderar på är om det är en vagn per SPÄDbarn eller en vagn per BARN. Vi har ju en spädbarnsbiljett och en barnbiljett... Hehe, kanske läge att ringa dem ändå...
  • Mickie
    Vinxen skrev 2011-05-09 12:12:48 följande:
    Trevlig resa! 
    Tack!
  • Vinxen
    MansonDust skrev 2011-05-09 12:14:42 följande:
    Vi hade inga problem alls med dom.
    skönt för er :) jag har helt slutat lita på dom. Vem kan föresten lita på ett bolag som vill införa ståplatser!!! på flyget?! för att effektivisera och tjäna mer pengar...njaaaa....men som sagt man får ju vad man betalar för :)
    Själv har jag börjat flyga med Norweigan. Billigt men ändå kvalite :) 
  • MansonDust
    Mickie skrev 2011-05-09 13:18:54 följande:
    Tackar! Fast det är ju just det här jag undrar - handbagage 10 kg, men då får man ha med sig sitt incheckade bagage på 15 kg (eller vad det nu var, ska kolla biljetterna) också? Alltså totalt  5 kg + 15 kg (för vuxen)???

Ang spädistexten, precis, men det jag funderar på är om det är en vagn per SPÄDbarn eller en vagn per BARN. Vi har ju en spädbarnsbiljett och en barnbiljett... Hehe, kanske läge att ringa dem ändå...
    Man får ha med sig handbagaget på under 10 kg samt det stora bagaget på ca 15 kg.

Ang vagnar får du nog ringa & fråga, för jag vet inte riktigt vad som räknas.. Det står ju att varje BARN får ha med sig vagn. Men det står ingen åldersgräns, vilket det borde tycker jag..
  • MansonDust
    Vinxen skrev 2011-05-09 14:47:55 följande:
    skönt för er :) jag har helt slutat lita på dom. Vem kan föresten lita på ett bolag som vill införa ståplatser!!! på flyget?! för att effektivisera och tjäna mer pengar...njaaaa....men som sagt man får ju vad man betalar för :)
    Själv har jag börjat flyga med Norweigan. Billigt men ändå kvalite :) 
    HAde dom haft ståplatser & folk bokat dom så hade det ju varit självvalt.
  • Lindis1974

Ja 10 kg och speciella mått är ju det man får ta med på planet. Kolla måtten innan för min väska var för stor. Fick checks in den blev jättedyrt
    15 kg är på den väskan man Checkar in. Men det kostar och måste bokas innan.

• plusplusplus

Jag skulle ringa och fråga, det finns svenska nummer. När vi åkte för ett år sedan med en 4-åring som behövde vagn, gick det jättebra att ta med paraplyvagn gratis på vägen dit (reste från Skavsta) och på vägen hem gick det absolut inte att ta med vagnen hem. Så den fick vi lämna på flygplatsen...som tur var hade vi införskaffat en enkel paraplyvagn enkom för resan för 100,- (just för att jag rest med Ryanair förut och vet att det inte går att lita på dem och deras regler till 100%), men ändå....

Tror att gratis vagn gäller barn 0-2 år, men att det är lite godtyckligt om man får ta med vagn (gratis) för barn som är över 2 år. 

Lycka till!

• Mickie
    Lindis1974 skrev 2011-05-09 17:07:37 följande:
    Ja 10 kg och speciella mått är ju det man får ta med på planet. Kolla måtten innan för min väska var för stor. Fick checks in den blev jättedyrt
    15 kg är på den väskan man Checkar in. Men det kostar och måste bokas innan.
    Bra iaf att det var 10+15 kg. Ska kolla måtten ordentligt då, tack för tipset.
  • Mickie
    plusplusplus skrev 2011-05-09 17:27:02 följande:
    Jag skulle ringa och fråga, det finns svenska nummer. När vi åkte för ett år sedan med en 4-åring som behövde vagn, gick det jättebra att ta med paraplyvagn gratis på vägen dit (reste från Skavsta) och på vägen hem gick det absolut inte att ta med vagnen hem. Så den fick vi lämna på flygplatsen...som tur var hade vi införskaffat en enkel paraplyvagn enkom för resan för 100,- (just för att jag rest med Ryanair förut och vet att det inte går att lita på dem och deras regler till 100%), men ändå....

Tror att gratis vagn gäller barn 0-2 år, men att det är lite godtyckligt om man får ta med vagn (gratis) för barn som är över 2 år. 

Lycka till!

Jag läste igenom reglerna igen och tolkar faktiskt det som så att har man löst en spädbarnsbiljett så får man ta med en vagn. Vår 2-åring har ju löst vuxenbiljett och går säkert som "vuxen" när det gäller bagageregler. Alltså ingen vagn för honom.

Funderar på det här att ringa och kolla... Men det känns ändå som att det besked man ev får då (om de säger att man får ta med 2 vagnar) kanske ändå inte har bäring när man står där och väl ska åka. "Ja men det sa din kollega på callcentret. James hette han. Efternamn, nä det vet jag inte..." Ja ni förstår vad jag menar...

Tack! (för lycka till:et
Svar på tråden Nån som åkt med Ryan air som kan reda ut 2 av deras regler?