• Mila11

Gripe water, någon som har erfarenhet av det? finns det några biverkningar?

Hej!

Min lilla pojke har kolik och vi har testat det mesta, semper droppar, minifom, massage, fisventil, fänkålste etc.
    Har läst på nätet att det finns några engelska droppar, Gripe water, enligt det jag har läst på olika internet sidor så ska det tydligen vara väldigt bra och hjälpa mot magknip och kolik.

Nu undrar jag om det är någon här som har använt det och om det har några biverkningar??

• Svar på tråden Gripe water, någon som har erfarenhet av det? finns det några biverkningar?
  • YokohamaNr2

Hej
    Jag bor i UK och här är det väldigt vanligt att använda Gripe Water, själv behövde jag inte göra det men har aldrig hört något negativt om det.

www.boots.com
    Läste på Boots hemsida vad det innehöll:

Active Ingredients: Terpeneless Dill Seed Oil 2.3mg/5ml, Sodium Bicarbonate BP 52.5mg/5ml

Other Ingredients: Glycerol, activated dimethicone. Polysorbate, maltitol solution, sodium methylhydroxybenzoate, sodium propylhydroxybenzoate, disodium, purified water

Så det är väl Bikarbonat som ska vara den 'hjälpande' ingridiensen, du får jämföra vad som finns i svenska alternativ och se om det är någon skillnad

Lycka till
  • Mila11

Ja ok, jag har nämligen läst att det har hjälpt många bebisar mot kolik. Men det jag tycker är konstigt är varför det inte rekommenderas här i Sverige? Med tanke på att det värkar hjälpa. Sen så har jag hört att det kan innehålla alkohol! Någon som hört nåt om det? Skrämmande :(

• Mila11

Puffar!! Ingen som vet och har lite mer info om gripe water? Biverkningar? Innehåller den verkligen alkohol??

• HannaS83

Vi hade gripewater till min son när han va liten ( inhandlat av engelsk farmor) vi använde det bara någon enstaka gång eftersom han inte hade så mkt magknip. Det är välkänt i England och har aldrig hört något illa om det. Tror inte att det innhåller alkohol.... Bebisen driker ju en hel tsk eller två av det. Däremot har originalet nog innehållit alkohol ( det är en gammal husmorskur som funnits i flera hundra år) det luktar och smakar rätt starkt av dill! Det är rätt natuligt och har inte hört om några biverkningar, möjligtvis pruttig bebis men inget mer allvarligt. Du kan gå in på mumsnet.com ( typ engelska familjeliv och fråga mammorna där.

• Mila11

Ok tack för infot :) ska gå in på den sidan och höra lite mer med mammorna där :)

• Marie0002

Jag använde det och funkade oerhört bra på dottern när hon var ca 8 veckor. slutade skrika efter bara några få minuter. Kan verkligen rekomendera det.

Svar på tråden Gripe water, någon som har erfarenhet av det? finns det några biverkningar?