• Moria

Påverkar stress fostret?

Är det någon som vet om stress påverkar fostret? Jag är i vecka 16 och arbetar heltid som socialsekreterare. Det är ett väldigt stressigt och psykiskt påfrestande arbete. Jag har bara arbetat på min nya arbetsplats i fyra veckor och under anställningsintervjun blev jag lovad att jag inte skulle få för mycket ansvar. Men när jag väl började så fick jag ändå ett stort ansvar. Även om jag inte vore gravid så skulle jag nog eventuellt överväga att sjukskriva mig.

Vad skulle ni göra? Det finns ju ändå en bild av den glada gravida kvinnan som klarar av att jobba heltid. Lite press att klara av jobbet känner man nog allt... Men jag skulle aldrig förlåta mig själv om något hände med min bebis.

• Svar på tråden Påverkar stress fostret?
  • Jag har inte förstått detta ännu

Tyvärr så sägs det ju att det första som skadar fostret är alkohol/droger sedan kommer stress! det är jättefarligt för den lilla!!! men du känner nog bäst av det själv; är du stressad så försök andas och tänka lugnt!
    Prata med din chef ang. detta, och säg vad du känner!

Lycka till!

• marna

Jag skulle tro att din kropp känner själv hur mycket den orkar, men du kanske skulle prata med din barnmorska om du känner dig orolig.
    Själv jobbar jag på ett äldreboende som är under avveckling med personalindragningar och nya pensionärer som flyttat till vår avdelning för att den avdelningen har stängts.
    Ingen info om vikken hjälp dom ska ha och sommarvikarierna har knappt fått nån inskolning alls, här snacka vi stress
    Får mycket sammandragningar av detta spring , men jag jobbar inte heltid så det går bra.
    Hoppas du klurar u hur du ska göra. lycka till

• Tola

kan en dags stress(shopping) vara farligt?

• fofffoffzoom

Hade jättemycket sammandragningar inför min sista tenta då jag var riktigt stressad. Direkt efter skolan slutade försvann sammandragningarna i stort sett helt. Stress påverkar mer än man tror...

• Ess

Jag skulle inte bli förvånad om stress är farligare för fostret än tex. alkohol (om man inte dricker varje dag förståss) i vårt samhälle idag ska man ju va så himmla duktig o klara allt o helst lite till, speciellt om man är kvinna och det är ju oftast vi kvinnor som har de sämst betalda jobben där man inte kan inverka på sin arbetssituation, jobbar själv som städare o där är det liksom: Hinner du inte med, då får du faktiskt öka tempot!!

Jag mådde skt dåligt innan jag blev sjukskriven, har havandeskapspenning nu och mår mkt bättre.

Jag tycker att dom borde satsa mer på att se vad långvarig stress egentligen leder till både för oss kvinnor och våra både födda och ofödda barn.

• Niquilota

Jag tror att just psykisk och fysisk stress av den sort som just din yrkeskår utsätts för kan vara en faktor att försöka dra ner på eller eliminera under en graviditet. Vet inte alls HUR farligt det är, men jag tycker att du ska prata med FK. Det beror ju på hur utsatt du är, annars är det väl inte omöjligt med havandeskapspenning för dig. Vissa socialsekreterare lever ju dessutom med en hotbild, men som sagt, vet ju inte hur det ser ut där du är. Se till att prata med någon om detta. Lycka till!

Annika

• nathis

ja stress e inge bra för barnet, hur svårt det än är att ta det lugnt i stressade situationer måste vi ändå försöka göra det. Inget är viktiga än att våra små älsklingar där inne mår bra. Håller ni inte med? ta hand om er. Kram

• Rebekka

Enligt Erik Lundberg -en ledande stressforskare här i Sverige så påverkas fostret negativt av långvarit stress för barnet... men kortvarig stress är inget att oroa sig för. Han berättar i sin nyutkomna bok om hur långvarig stress sätter igång en process i mammakroppen och påverkar barnet genom att det kan riskera att födas för tidigt och det har lägre födelsevikt är normalbarnet.
    Psykiskt stress är vår tids stress ochomvandlas i kroppen till fysiskt stress så att säga... förr i tiden avreagerade man sig mer kroppsligt medan nu är det svårt för oss människor.. vi kan inte fly ifrån trafikköer och dåliga chefer.
    Det forskas jättemycket på stress just nu.
    kolla in den här sidan www.stressmedicin.se

kramar
    Rebekka (som nyss har skrivit en 5 pängsuppsats om stress och könsskillnader på G.U. och ska skriva en 10 p. uppsats om stress och kvinnor till hösten).

• Tola

tack för infot Rebekka:) Undrade just om det var farligt med en dags stress..men fick inte så många svar..

• Aurora

tror oxå att det är den långvariga stressen som är farlig....en dags stress är nog inte så farligt..det händer ju alla nå´n gång!

• Moria

Tack för alla era svar! Jag ska på läkarbesök den 5/7 och blir eventuellt sjukskriven då!

Kram på er!

Svar på tråden Påverkar stress fostret?