Anonym (My) skrev 2011-05-10 08:35:04 följande:
Tack så JÄTTEmycket för era tips!
Jag ska alltså ta med block och penna för att skriva ner saker, bra tips! Man glömmer ju så lätt när det är många nya intryck!
Har ni tyckt att det är äckligt att hjälpa dem med att torka sig på toa? Duscha dem?
Jag har blivit tillsagd av personalen att en demensavdelning kan vara jobbigt psykisk att vara på- vet inte riktigt vad de syftar på där. Är de boende elaka, eller? Hur har ni bemött "elakheter" från boende? Hur svarar ni dem?
Jag vill verkligen att detta ska gå bra, vill inte att personalen ska uppleva mig som att jag inte tar egna initiativ, utan jag VILL så mycket, men är oerfaren. Finns det några egna initiativ jag kan ta som "ny"?
Block och penna är superbra!
Att hjälpa folk på toa tyckte jag kanske var jobbigt första veckan eller så, men man vänjer sig snabbt. Senaste stället jag jobbade på var ett vårdboende, och där kissade och bajsade de flesta i blöjor. Det tycker jag personligen är lite jobbigare, eftersom det blir lite mer bökigt att byta... Ja, man ska ju av med byxor och rulla hit och dit i sängen, etc. En sak som man måste tänka på när man duschar någon är att hela tiden känna efter hur varmt vattnet är. Jag har sett jobbarkompisar som b ara börjar spruta vatten på brukaren, utan att bry sig om temperaturen! Inte alls schyst mot brukaren!
Det som jag tror att det menar med att det kan vara jobbigt psykiskt är att man inte kan göra allt som man vill göra. Man MÅSTE gå vidare och hjälpa nästa person att komma upp ur sängen/gå på toa/vad det nu kan vara, samtidigt som en skruttig liten tant håller hårt i en och inte vill lämnas ensam. De flesta nybörjare brukar ha svårast för just det här, att man inte kan ge varje person den tid som man vill.