• Anonym (My)

Jobbar du på äldreboende? Se hit! Behöver tips!

Imorgon ska jag börja gå bredvid på ett äldreboende med inriktning demens. Har inte arbetat i vården tidigare utan har fått detta jobb för att jag verkligen VILL jobba med detta.

Finns det någon som har erfarenhet av äldrevård?
    Vad kan jag göra för att göra mig "oumbärlig", så att jag får stanna även efter sommaren? Tips?
    Har ni några andra bra tips?
    Hälsar ni på alla boende när ni börjar ert pass?

Jag är "orolig" att göra fel när jag tex ska hjälpa dem med dusch/toabesök. Har ni tips där?

Hur vill ni att en ny medarbetare ska vara? :)

• Svar på tråden Jobbar du på äldreboende? Se hit! Behöver tips!
  • Anonym

Jobbar som vikarie på äldreboende med dementa. Började förra sommaren där och har sedan fortsatt som vikarie, ska jobba även i sommar.
    När du går bredvid, skriv upp saker,jättebra så kommer du ihåg vad som gäller just hos den och den personen, kan ju se väldigt olika ut + att de ordinarie ser det som positivt att man gör det. Ställ frågor, våga fråga om du undrar över något. Hellre det än gå tyst och inte förstå/veta! De kommer inte tycka det är dåligt eller negativt. Jag hälsar ju på dom jag möter i korridoren och självklart när man kommer in till en boende. Men går inte runt och "knackar dörr" så fort jag kommer.

Man kommer in i det, men i början kan det vara väldigt rörigt och mycket att tänka på. Det kommer med tiden....

• Anonym (Sommarjobbaren)

Hejsan! Ett svar jag också hade velat ha. Glad Men hon som sa att jag skulle få sommarjobbet sa att man kommer snabbt in i det när man väl är där sen. Man kan inte saken första gången. Och alla är vi nybörjare någon gång.

• Anonym

Har jobbat inom hemtjänsten med både gamla o psyk, det var en erfarehet rikare men ingenting för mej kan jag säga.
    Tyckte inte om att inte kunna få ge mer allt är så jäva styrt av pengar tyvärr.