• gink

blir galen på dessa stackmyror!!!!

När jag skulle plantera om mina tuijabuskar så hittade jag ett myrbo vid stammen i trädgårdslandet.. Det är röd-svarta myror.. Skogs/stackmyror..... Problemet är att det finns mängder och de tar över hela gräsmattan! Vi försökte ligga och sola på en filt men hopplöst. Min 2 åriga dotter fick flera "bett"... Försöker nu utrota dem men det är lättare sagt än gjort. Hur ska jag göra???
    Jag har provat Myrnix, Myrr som vattnas ut med mera. De bara flyttar sig i trädgårdslandet. Hällde då Myrr över hela men jag tror inte att det kommer ner tillräckligt djupt. Det är alltså ingen stack ovanför utan hela boet är neråt i landet, om ni förstår :)
    Fun light har jag också provat.... Börjar tappa hoppet om att få bort dem.......

Funderar på att gräva bort massa jord från landet och sedan vattna Myrr så att det verkligen kommer ner i gångarna men då funderar jag på var jag ska göra av jorden jag gräver upp?? Den är ju också full av myror??!!

Behöver tips!!!!!!!!!!!

• Svar på tråden blir galen på dessa stackmyror!!!!
  • Sömnstörd

Om inte jag minns helt galet är stacken dubbelt så djup som hög. Om den bara är lika djup så skvallrar ju det ändå om att det krävs enorma vattenmängder innan myrstacken blir översvämmad, de små liven har ju byggt stackarna så att det ska hålla för en viss vattenmängd.

Vi har prövat allt utom möjligen dynamit. Jag tror faktiskt att det bara finns en lösning och det är att ge upp.

• gink

neeej säg inte så :)
    jag vill inte ge upp! Om jag så ska gräva upp hela landet och mosa dem en och en så ska de bort!!!!!

Snälla nån måste väl ha lyckats ! :)

• Egendomligt

Vi har också problem med stackmyror på tomten, men har inte lyckats hitta boet. Vi tror att de bor i ett buskage på nedre delen av gräsmattan. Vi har haft myrr som man vattnar/sprayat ut och lyckats begränsa dem så att de inte kryper upp på altanen och precis framför huset. Men då har vi stockar som ligger i kanten på övre delen av gräsmattan, så jag sprayade dem med myrr. Vi har fortfarande massor med myror nere vid trädgårdslandet och nedre delen av gräsmattan, men än så länge får de vara kvar där.

Svar på tråden blir galen på dessa stackmyror!!!!