• HelenaMaria

Ni som fött ett stort andra barn..

Jag väntar mitt andra barn som beräknas bli stort, runt 4,5 kg. Första barnet vägde nästan 4,1 kg när han föddes en vecka före BF. Vid UL i vecka 33+1 var andra barnet +27% så det kan ju bli en stadig bit..

Ni vars andra barn var större än det första -hur var förlossningen? Jag börjar bli orolig men jag har ju lyckats föda ut ett barn på 4 kg så jag hoppas på det bästa. Dock vet man ju inte var ens egen gräns går.

Första barnet hade ett huvudmått på 36-37 cm och det lyckades jag pressa ut utan allvarligare skador och några riktigt bredaxlade finns inte i släkten som tur är. Dock kände jag inga krystvärkar men det hoppas jag blir bättre denna gång.

Vill gärna höra era erfarenheter av ett stort andra barn!

• Svar på tråden Ni som fött ett stort andra barn..
  • Gizzie

Hej där.

Är i samma sits som nu, fick en stor pojk 07 på 4450gr och huvud omkrets på 38,5. Jag blev klippt och han bröt nyckelbenet.
    Är i vecka 35 nu och ska på vikt uppskattning den 30maj, kommer va i v 37+1 och på första kontroll för ev igångsättning den 1juni. Har BF 18juni.

Har dom inte pratat om igångsättning med dig?

• Jempajenny

Mitt första barn, en dotter, vägde 4015g var 50 cm och hade 37 i hof. Det tog ca 2 timmar från det jag var fullt öppen tills det var dags att börja krysta. Krystade gjorde jag i 40 min och det slutade med värkstimulerande och ett litet, litet klipp för att huvudet tillslut skulle komma ut. 

Jag kände mig ganska mörbultad i underlivet efter den förlossningen och hade ont och besvär i ca 2 veckor.

Andra barnet, en son, vägde 4230 g och var 56 cm. Också 37 i hof. Här började krystvärkarna så fort sista lilla kanten var borta och jag krystade i ca 15 min. Dock slutade det också med värkstimulerande och klipp men det berodde på att hans hjärtljud gick ner och han var tvungen att komma ut NU! Annars hade jag troligen klarat mig helt utan bristningar.  

Kände mig grymt pigg efteråt och hade väldigt lite besvär med underlivet. Återställd på några dagar. Så hade inte klippet behövts hade det varit en "lättare" förlossning trots större barn!

Lycka till! 

• Nyfiken gul

mitt andra barn vägde 4056 g och var 53 cm lång.

Han är född på 5 timmar och endast med lustgas, inget annat. Var en helt komplikationsfri förlossning.  Sprack inget, sydde inget.

Första barnet vägde 2255 g så det var en viss skillnad att föda nr 2....

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Gizzie

Det verkar som barn nr 2 blir alltid större än ettan, det är jag mest rädd för. Just för att ettan vägde 4,5 så vad kan tvåan väga? Men att förlossningarna verkar gå bättre för de har ju passerat ett barn och kroppen vet ju vad som händer

• cicci85

Min tvåa var mindre än ettan Han vägde bara 4570 g Ettan vägde 4900 g! Jag blev igångsatt med tvåan och det var inte roligt alltså, aldrig att jag kommer tjata om en igångsättning igen!

Det var mycket lättare att föda fram ettan trots att han var lite större. Båda tog ganska lång tid men jag sprack inget med nån av dem.

• Gizzie

Blev du igångsatt tidigare?
    Jag blev igångsatt med ettan och det var riktigt hemskt. Har blivit erbjuden snitt och igångsättning den här gången men de beror på hur stor tvåan är..

• cicci85
    Gizzie skrev 2011-05-10 11:29:40 följande:
    Blev du igångsatt tidigare?
    Jag blev igångsatt med ettan och det var riktigt hemskt. Har blivit erbjuden snitt och igångsättning den här gången men de beror på hur stor tvåan är..
    Nä, jag blev igångsatt BF+15, var mogen så de tog hål på hinnorna och så fick jag värkstimulerande bara. Jag ville bli igångsatt på BF men bebben beräknades väga 4500 g och de sa att det var större risk med igångsättning än att föda honom vaginalt eftersom jag fött 4,9 kg-bebis utan komplikationer... Och jag är glad att jag inte blev igångsatt tidigare...
  • pseudonym1

Mitt första barn, en tjej vägde 3850 och där tog förlossningen 3h och 45 min och jag fick sy 3 stygn...
    Mitt andra barn som jag fick för 5 veckor sen, en pojke vägde 4980 g och var 55 cm lång.
    Den förlossningen tog 5 h totalt...

Båda mina förlossningar har gått ganska fort och varit väldigt intensiva så jag har svårt att jämföra vilken som var värst...
    Så bara spontant såhär så kände jag nog ingen direkt skillnad trots att den här vägde över 1 kg mer...
    Jag trodde jag skulle va helt uppfläkt när jag hörde vikten men sprack knappt ngt och de behövde bara klistra ihop en liten minispricka

Så min erfarenhet så var det inte värre iaf

• MumOfThree

Min först vägde 3,6 och hade 35 i huvudomfång.
    2 an blev jag igångsatt (överburen) han vägde 4,9 ( det var tyngre o hårdare värkar men ingen skillnad på att föda fram dem, huvudomfånget var samma på både barnen.
    hande ingen defekt eller bristning heller...

Mina älskade söner, Adrian 2003-02-10 & Julian 2009-05-22 Och lillen i magen Bf 5/8
  • cornflake1

Mitt andra barn vägde 5445 och var 57cm lång, huvudomfång 37. Var en väldigt svår förlossning, 5 timmars krystvärkar, han roterade inte för han var så stor, fastnade på ett ställe. Fick massa värkstimulerande och tillslut kom han ner så långt att de kunde använda sugklocka. Läkaren var inne i rummet och sa att det skulle bli kejsarsnitt men precis då märkte bm att han hade sjunkit ner.

Hade navelsträngen runt halsen, jag sprack på 3 ställen. Krävdes dock bara några stygn så de sa att jag klarade mig bra. Är dock ganska besviken på min BM jag hade innan förlossningen, låg över kurvan hela grav och jag frågade om tillväxtultraljud ett antal gånger men bm svarade bara att det är nog mycket vatten och att han låg ytligt... stämde ju inte direkt. De sa på bb att det var en av de största moderkaka de sett.

Svar på tråden Ni som fött ett stort andra barn..